Uppgradering av processor (från AMD FX-8350)

Permalänk

Uppgradering av processor (från AMD FX-8350)

Min kompis har AMD Radeon R9 280X Crossfire men eftersom han köpte datorn färdigbyggd så har den en processor som flaskhalsar en del (AMD FX-8350). Hans moderkort har AM3+ socket, men jag har ingen aning om vilken processor han bör köpa. Några förslag?

Permalänk
Medlem

Det skulle väl i så fall vara en FX-9590 han kan byta till för att det ska vara någon idé, men det är en rätt dyr uppgradering för ganska liten skillnad. FX-9590 är dessutom löjligt strömtörstig. FX-8350 är annars den vettigaste processorn till AM3, så vill han ha bättre prestanda så är det bättre att byta plattform helt (eller överklocka?). AMD kommer med nya processorer i slutet av året förhoppningsvis, men tills dess så är det Intel som gäller om man vill ha bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde_12345:

Min kompis har AMD Radeon R9 280X Crossfire men eftersom han köpte datorn färdigbyggd så har den en processor som flaskhalsar en del (AMD FX-8350). Hans moderkort har AM3+ socket, men jag har ingen aning om vilken processor han bör köpa. Några förslag?

En FX-8350 borde inte flaska ett budget/mellansegment kort som 280x i de flesta spelen i 1080p och 60fps.
En bättre processorkylare och lite överclockning om han inte ska byta GPU, annars är det bortkastade pengar att byta moderkort,minnen och CPU för en halvpissig 280x.

4-5k att uppgradera en CPU för ett 280x, NEJ!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde_12345:

Min kompis har AMD Radeon R9 280X Crossfire men eftersom han köpte datorn färdigbyggd så har den en processor som flaskhalsar en del (AMD FX-8350). Hans moderkort har AM3+ socket, men jag har ingen aning om vilken processor han bör köpa. Några förslag?

Ända sättet att uppgradera CPU blir att byta till Intel! tex 6600K eller 6700K.

Det finns några AMD som är aningen snabbare men om det är en färdigbyggd märkesburk kommer dessa högst troligen inte fungera i nuvarande.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ramlösa: han har två st

Permalänk

@ggustavsson: kan man ha en intel cpu i en am3+ socket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde_12345:

@ggustavsson: kan man ha en intel cpu i en am3+ socket?

nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

En FX-8350 borde inte flaska ett budget/mellansegment kort som 280x i de flesta spelen i 1080p och 60fps.
En bättre processorkylare och lite överclockning om han inte ska byta GPU, annars är det bortkastade pengar att byta moderkort,minnen och CPU för en halvpissig 280x.

4-5k att uppgradera en CPU för ett 280x, NEJ!!!

4-5K?

Nja 2,7K kanske?
https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/intelsocket...
https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde_12345:

@ramlösa: han har två st

Lolz, sorry läste uppenbarligen dåligt.

Visst, är en möjlighet men skulle jag uppgradera är ddr4 och minst I5 K-modell, finns möjlighet iallafall att bara köpa CPUn nästa gång.

Permalänk
Medlem

Jag använder en 8350 med 2st Fury X och upplever inte några problem i spel. Ok jag använder en 4K skärm så jag är nöjd med +60bps. Är det spel med +144Bps du önskar då är det byte av cpu du måste göra.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Hm.. jag är lite tveksam till att det skulle flaska så mycket. Men även att man behöver en värsting Intel för att driva två sådana kort. I alla fall i spelande i bortåt 60 Hz, annars är det som @sesese säger, att vad gäller spelande i fler Hz..då är det en liten annan sak, och även nog väldigt upplösningsberoende.

Finns det inte något sätt att mäta det där på?
Tex om man kör någon benchmark och sen jämfört mot tex mer välmätta benchmarks på nätet?
Själv upptäckte jag tex att hos mig var det något med DDR3 minnet (kör 1100 T, hexa-core AMD från innan FX tiden) som gjorde att allting gick lite söligare än det borde.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Prova överklocka efter att ni läst på hur man gör. Om ni är säkra på att det fortfarande flaskar efter det så har ni en kylare ni kan ha på nästa byggge (den nya ni köpte) och har egentligen inte förlorat något.