Permalänk
Medlem

Är datorn bra?

Hej, jag har en bärbar dator och vill byta upp mig till något bättre. Jag hittade en dator på Inet som jag tyckte såg bra ut (jag har kollat och frågat alla mina vänner) men jag undrar om ni tycker datorn ser bra ut. Jag ska spela spel, och vill bara inte att det ska lagga (grafiken gör nästan det samma). Skulle vara jätte tacksam för svar, tack på förhand!

Datorn vid Inet ---> https://www.inet.se/produkt/1978150/lenovo-h50-50-i5-8gb-gtx-...

Ps om ni vill hjälpa mer så funderar jag på denna skärm så om ni vill kan ni säga vad ni tycker om den

https://www.inet.se/produkt/2205361/asus-22-vx228h

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanThu:

Hej, jag har en bärbar dator och vill byta upp mig till något bättre. Jag hittade en dator på Inet som jag tyckte såg bra ut (jag har kollat och frågat alla mina vänner) men jag undrar om ni tycker datorn ser bra ut. Jag ska spela spel, och vill bara inte att det ska lagga (grafiken gör nästan det samma). Skulle vara jätte tacksam för svar, tack på förhand!

Datorn vid Inet ---> https://www.inet.se/produkt/1978150/lenovo-h50-50-i5-8gb-gtx-...

Ps om ni vill hjälpa mer så funderar jag på denna skärm så om ni vill kan ni säga vad ni tycker om den

https://www.inet.se/produkt/2205361/asus-22-vx228h

Det är inget fel på den datorn, den kommer kunna leverera bra prestanda för priset, men du *kan* få bättre prylar för samma peng. Jag hade ju slängt ut hårdisken helt och kört på större SSD, och satsat på ett roligare grafikkort, även om 750Ti fortfarande är ett bra 1080p kort.

Har inte tid att sammanställa en PC till dig just nu, men lovar att någon här under kommer göra det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@JohanThu: Med "ser bra ut" menar jag om någonting är dåligt/mindre bra som jag har förbisett

Permalänk
Medlem

skärmen är 22", har du plats så köp en 24" istället. Själv är man uppe på 27" och har vant sig

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Tack för otroligt snabbt svar (under 3 min)! Tack för hjälpen! Jag behöver ingen monsterdator men man vill ju helst ha det bästa för priset. Jag tror jag kan nöja mig med den om du tycker den är bra

Permalänk
Medlem

@Pimmp: Tycker du det gör stor skillnad? Jag ska kolla efter en större!

Permalänk
Medlem

Om jag vore du skulle jag titta på SweClockers marknad, där kan man hitta riktigt prisvärda delar. Du kommer definitivt få en bättre dator än den du länkade.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanThu:

@JohanThu: Med "ser bra ut" menar jag om någonting är dåligt/mindre bra som jag har förbisett

Chassit är dåligt, insidan är som från 90-talet, väldigt begränsat luftflöde och inga möjligheter till bra kabeldragning.

CPU går inte att klocka så du får lägga 5000kr på nytt moderkort, ram och cpu 2-3år tidigare än om du kunnat klocka den förutsatt att du fortfarande ska spela på den.

120gb ssd är lite litet, särskilt när en 240 bara kostar 200kr mer.

Kylaren är standard så risken finns att när det blir varmt kommer datorn låta en del.

Grafikkortet är generellt sett klent för en speldator.

Det går inte att få samma prestanda till samma pris utan att köpa lite begagnat.
Du kan jaga kampanjer en eller två månader och få en rejält mycket bättre dator men det gäller då att du vet vad du letar efter.
Lägger du 2000kr extra nu kommer du i slutändan ha sparat pengar för du slipper byta annat än grafikkortet på 5+ år.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Rekommenderar verkligen att titta på begagnat! Annars finns det en bättre dator för ungefär samma peng: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/229622-a...

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Du lär inte kunna byta en enda del med det chassit och nätagget. Somsagt du sparar faktiskt pengar genom att köpa en riktigt, överklockningsbar dator från början.

Permalänk
Medlem

"Nätverk Ja, 10/100 Mbit/s"

Detta får ju mig att bli lite tveksam. Sedan finns det ingen mening med att kombinera i5+750Ti. Bättre då att satsa på billigare processor och snabbare grafikkort. Ett nätagg på 280W är även det något som kan bli ett problem. Inte med aktuella komponenter, men varför snåla in på en sådan sak? Dessutom är 1TB-diskar inte speciellt prisvärda och med ett högt GB-pris.

Hela bygget verkar sanningen att säga en smula obalanserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Chassit är dåligt, insidan är som från 90-talet, väldigt begränsat luftflöde och inga möjligheter till bra kabeldragning.

CPU går inte att klocka så du får lägga 5000kr på nytt moderkort, ram och cpu 2-3år tidigare än om du kunnat klocka den förutsatt att du fortfarande ska spela på den.

120gb ssd är lite litet, särskilt när en 240 bara kostar 200kr mer.

Kylaren är standard så risken finns att när det blir varmt kommer datorn låta en del.

Grafikkortet är generellt sett klent för en speldator.

Det går inte att få samma prestanda till samma pris utan att köpa lite begagnat.
Du kan jaga kampanjer en eller två månader och få en rejält mycket bättre dator men det gäller då att du vet vad du letar efter.
Lägger du 2000kr extra nu kommer du i slutändan ha sparat pengar för du slipper byta annat än grafikkortet på 5+ år.

Sen när kostar ett moderkort 5 lax?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om denna dator?

Hej igen, frågade nyss om en dator och skulle gärna vilja fråga om en annan. Jag vill spela på den, men dock inga jätte krävande spel. Jag undrar om ni ser någonting som är dåligt med den för det priset eller om ni har synpunkter. Tacksam för svar!

https://www.inet.se/produkt/1978088/acer-predator-g3-710-i5-8...

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Sen när kostar ett moderkort 5 lax?

Nytt moderkort, cpu och ddr4 stickor hamnar på 4000kr-5000kr.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanThu:

Hej igen, frågade nyss om en dator och skulle gärna vilja fråga om en annan. Jag vill spela på den, men dock inga jätte krävande spel. Jag undrar om ni ser någonting som är dåligt med den för det priset eller om ni har synpunkter. Tacksam för svar!

https://www.inet.se/produkt/1978088/acer-predator-g3-710-i5-8...

Tack så mycket!

håll dig till tråden du redan skapat, men svaret är samma som jag gav på den andra med skillnaden att hårddisken är sämre och grafikkortet bättre påden här. Inte värt priskillnaden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem

@JohanThu *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne, se §3.3 i forumreglerna:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Välkommen till Sweclockers!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Nytt moderkort, cpu och ddr4 stickor hamnar på 4000kr-5000kr.

Aaaah, my bad.
Läste lite galet ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd

Det finns extremt många trådar här i forumet om datorer i samma budgetklass.

Du kommer alltid få en bättre dator om du skapar en kundvagn och låter inet bygga den åt dig, jämfört med att köpa en Lenovo/HP/AllmäntSkräpNamn

Det som kan flyga iväg är väl priset för OS i lägre prisklasser, kan du skaffa & installera windows själv så sparar du över 1000kr, alternativt som studerande kan du få windows 10 för ~200kr.

Permalänk
Avstängd

Vet inte om detta kostar för mycket, men ganska nära den andra datorn du länkade: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9397164/o

Permalänk