3Com Etherlink III 3c509b fungerar inte Windows 98

Permalänk

3Com Etherlink III 3c509b fungerar inte Windows 98

Hej!

Har satt in ett internet kort(det i titlen) i min AST dator med Windows 98. Men det är plug n play kort så datorn kände igen den direkt när jag stoppade in det. Installerade Microsoft TCIP för att få bort modem inställningar. Sen tog jag en kabel från min router jag har Telia ADSL 30.
Men ändå fungerar det ej. Var samma när datorn var windows 95... Inte testat att manuellt installera drivers men windows 95 hade redan drivrutiner installerat för denna så jag tror ej det behövs.

Vill ju kunna spela AOE 2 med mina vänner

Vet nån vad som är felet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

Hej!

Har satt in ett internet kort(det i titlen) i min AST dator med Windows 98. Men det är plug n play kort så datorn kände igen den direkt när jag stoppade in det. Installerade Microsoft TCIP för att få bort modem inställningar. Sen tog jag en kabel från min router jag har Telia ADSL 30.
Men ändå fungerar det ej. Var samma när datorn var windows 95... Inte testat att manuellt installera drivers men windows 95 hade redan drivrutiner installerat för denna så jag tror ej det behövs.

Vill ju kunna spela AOE 2 med mina vänner

Vet nån vad som är felet ?

Jag vill minas att det fanns ett konfigurationsprogram för de där gamla korten där man kunde ställa in vilken av anslutningarna som faktiskt användes (kortet har ju flera kontakter med stöd för 10base2 (BNC), 10baseT (RJ45) och AUI (DB15)). Kan det vara det du behöver göra?

"3C5X9CFG.EXE" ser rätt ut, om du packar upp "3C5X9X.EXE" från http://r3tr0.de/mirror/ftp.mpoli.fi/hardware/NET/3COM/index.h...

(Bör nog starta om i DOS-läge för att köra den, om jag inte minns helt tokigt.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tack! @evil penguin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekar Opera 10.63 för gamla och lite trötta datorer
http://www.opera.com/download/guide/?ver=10.63

Permalänk

Eller så använder man KernelEX

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

Kul att grejer man kommer ihåg från datorer man höll på med för ~20 år sedan kan vara till nytta

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Holy flashbacks Batman!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Riktigt snyggt jobbat @evil penguin
Kul att se att dina retro-kunskaper sitter, jag tänkte på liknande saker men kunde inte riktigt lägga pusselbitarna lika snyggt som ditt svar!
... imponerad!

@hallonet99 vad är KernelEX ??
.. Visst kan Google'a men du kändes säker på din sak, så berätta gärna lite mer

Är också sugen på att sätta upp en retro-maskin...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Snyggt. Är inte risken stor för exploits, virus etc? Var ju några år sedan 9x uppdaterades med säkerhetsfixar. Misstänker att en brandvägg inte skyddar helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

@hallonet99 vad är KernelEX ??
.. Visst kan Google'a men du kändes säker på din sak, så berätta gärna lite mer

KernelEx verkar vara ett emuleringslager för Windows 9x som möjliggör att (åtminstone vissa?) applikationer som kräver Windows 2000/XP fungerar.

Skrivet av andreas_dock:

Är också sugen på att sätta upp en retro-maskin...

Samma här, har kvar en del gamla grejer som jag borde se om det går att få liv i.

Skrivet av Jfqvist:

Snyggt. Är inte risken stor för exploits, virus etc? Var ju några år sedan 9x uppdaterades med säkerhetsfixar. Misstänker att en brandvägg inte skyddar helt.

Mm, det finns säkerligen massor av upptäckta men opatchade fel. Jag skulle nog rekommendera att man håller sig någorlunda isolerad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag testade KernelEx för några år sedan. Nyckelordet är att "vissa" program går att köra. Webbläsare kanske är det första man tänker på, inte så mycket för att nyare versioner skulle vara säkrare än äldre, utan för att webbstandarden gått framåt så mycket att många webbsidor inte går att visa över huvud taget med de äldre webbläsare som finns för Windows 98.