Permalänk
Medlem

Nytt moderkort, tips mottages!

Hej!

Har nu ett Asrock 970 Pro3 R2.0 i min dator, och har planerat på att byta upp mig lite.
Eftersom jag inte är så insatt i alla datorkomponenter och hur allt fungerar så skulle jag gärna ta emot tips.

Övriga komponenter :

- Aoc 24" 144hz skärm
- Windows 7 64-bit
- 8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 931MHz
- 2047MB NVIDIA GeForce GTX 750 Ti
- AMD FX-8320 3,5Ghz 8 core
- 550w strömkälla

Så med andra ord så skulle jag vilja ha lite tips på märken modeller osv.
Och så har jag planer på att byta ut grafikkortet, så tips mottages!

Har en budget på ca. 4k, altså både ett moderkort och ett grafik.

Tach och hej!

Permalänk

Vad använder du datorn till?
Vad är det du vill förbättra?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

@Rasse12345:

Spelar bara, typ dota 2 , cs go osv. Tycker att det går lite för varmt, har läst att andra också har det problemet.
Och så har jag ju en 8:core processor, och en bekant sa att det skulle vara bättre att byta moderkort ifall jag vill
ha ut full effekt?

Permalänk
Skrivet av kimbou1:

@Rasse12345:

Spelar bara, typ dota 2 , cs go osv. Tycker att det går lite för varmt, har läst att andra också har det problemet.
Och så har jag ju en 8:core processor, och en bekant sa att det skulle vara bättre att byta moderkort ifall jag vill
ha ut full effekt?

Låter mycket skumt, borde inte vara några problem med ditt moderkortet.
Vad har du för cpu-kylare?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Skrivet av kimbou1:

Hej!

Har nu ett Asrock 970 Pro3 R2.0 i min dator, och har planerat på att byta upp mig lite.
Eftersom jag inte är så insatt i alla datorkomponenter och hur allt fungerar så skulle jag gärna ta emot tips.

Övriga komponenter :

- Aoc 24" 144hz skärm
- Windows 7 64-bit
- 8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 931MHz
- 2047MB NVIDIA GeForce GTX 750 Ti
- AMD FX-8320 3,5Ghz 8 core
- 550w strömkälla

Så med andra ord så skulle jag vilja ha lite tips på märken modeller osv.
Och så har jag planer på att byta ut grafikkortet, så tips mottages!

Har en budget på ca. 4k, altså både ett moderkort och ett grafik.

Tach och hej!

Vet inte vad din kompis är ute efter men moderkort känns bara som att det är läge att byta ut om du ska extrem överklocka, annars håller din dator väldigt bra. Med det moderkortet och en bra kylare (Dvs inte standard kylaren utan något i still med BeQuiet Dark Rock 3) så kan du nog få upp processorn till 4.0ghz iaf.

Vet du hur mycket ram du använder när det laggar etc? vad säger aktivitetshanteraren? blir datorn varm om du provar att köra ex hw monitor? Det är nog mer intressantare grejjer just nu.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Aldhissla:

Har inte kollat hur mycket ram den använder när jag spelar, men kom på nu att när jag hade fått datoren, så
gick processorn jävligt het, så då köpte jag fläkten jag länkade tidigare. Tycker du mina komponeter ser "ok" ut eller?

Permalänk

den kylarn skall klara av att kyla processorn så länge du inte överklockar. du skulle kunna prova att köra prime 95 och samtidigt HWmonitor. Kolla vad du får för cpu temps. Är du över 70c så är det väldigt dåligt. blir det 80c så är det kaos. (80c skall vara den absoluta gränsen innan datorn stänger av sig själv för att inte skada komponenter).

Jag kör men en A10 7890k med en be quiet kylare, den är ansed bättre än din men jag sitter på ca 50c i spel. (jag kör apu så den kör både graffik och processor arbete samtidigt). Jag har också ett extemt littet chassi med dålig fläkt lösning. Så rent tekniskt sätt borde du på alla sätt ligga bättre till än mig om du kör oklockat.

Vad får du för temperaturer i idle? (stäng ner allt kolla hwmonitor) sedan kör prime 95, du kan köra med grund inställningarna. Vad får du för tempraturer nu?

Permalänk
Medlem

@Aldhissla: Är väldigt ovan med detta program, men här fick ja iallafall fram några temps? http://imgur.com/oExtQfv

Permalänk

Ja allt ser ut att vara i sin ordning enl mig. titta mest på "CPU" under moderkortet. den lär vara någorlunda ok. CPU0 ovanför är alltid så jävla off på AMD prollarna

Du har knappast ett värme problem, var detta i idle eller när du testade i prime 95?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbou1:

@Rasse12345:

Spelar bara, typ dota 2 , cs go osv. Tycker att det går lite för varmt, har läst att andra också har det problemet.
Och så har jag ju en 8:core processor, och en bekant sa att det skulle vara bättre att byta moderkort ifall jag vill
ha ut full effekt?

Hur vet du att den går för varm?

Hur ser din chassikylning ut?

Vad har du för chassi?

Ska man kolla tempen på AMD prollar bör man använda AMD Overdrive. http://www.amd.com/en-us/innovations/software-technologies/te...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless