Datorbygge för spel i 1440p! Släng idéer på mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@Ninjaflipp: Tack för svar!

Det kanske är nörden i mig som vill ha det fint på papper också. Blir det så att jag börjar med endast GPU så har jag ingen användning för M.2 ändå. Tack för den insynen!

PLS 1440p 144Hz. Det ska jag definitivt kolla in! Då har jag en ursäkt att köpa två 1080. Tråkigt i spel som kanske inte stödjer SLI bara.

alla har vi fallit för den nörden

IPS/PLS 1440p 144hz är nog den bästa uppgradering jag gjort och är nöjd med mitt 980ti iallafall tills 1080ti kommer ut

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

@Prophet^:

IPS/PLS 144Hz låter faktiskt intressant i framtiden! Vilka spel spelar du? Vilka inställningar och FPS? Vid vilken FPS noterar du fördelarna med 144Hz?

Jag kommer inte tulla på ögongodiset för högre FPS. Speciellt inte när jag inte endast spelar shooters och då jag gör det så har mina score i BF4 aldrig lidit pga. skärmen.

Permalänk
Medlem

Du rörde detta med skärm väldigt kort innan min kommentar. Men som du säger så släpper vi det.

Ska du maximera grafikgodiset så hade jag nöjt mig med max ett i7 6700k på en schysst z170-plattform. Om du som det verkar bara spelar är allt över det pengar i sjön imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@Prophet^:

IPS/PLS 144Hz låter faktiskt intressant i framtiden! Vilka spel spelar du? Vilka inställningar och FPS? Vid vilken FPS noterar du fördelarna med 144Hz?

Jag kommer inte tulla på ögongodiset för högre FPS. Speciellt inte när jag inte endast spelar shooters och då jag gör det så har mina score i BF4 aldrig lidit pga. skärmen.

PLS och AHVA är samma sak som IPS. De skärmar folk rekommenderat här tummar ingenting på bildkvalitén. Och att slippa tearing och stuttering med sync är sjukt trevligt.

Förlåt för skärmsnacket igen.

Permalänk
Medlem

Jag vet att PLS/IPS är samma.

Tack för input om plattform och CPU. Jag tänker över detta ytterligare.

Angående FPS i 1440p och 1080. 980Ti "benchar" ett average på 50FPS i 1440p Ultra i "The Division". Så tror att ett 1080 passar mig utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

Tjenare,

det börjar klia i köpfingrarna! Så inför kommande releaser av GPU/CPU:er sitter jag och funderar ut vad som är mest värt för mig att göra.

Spelar mycket "The Division" och i framtiden blir det "Battlefield 1". Förutom det är det en hel del spel som inte kräver någon nämnvärd hårdvara. Mitt mål är alltså att bygga något som presterar riktigt bra i 1440P i High/Ultra-deltat.

Det stora problemet idag är mina 3GB VRAM. Datorn klämmer ut riktigt bra med FPS även på höga inställningar i "The Division", men ack så mycket stuttering det blir. Jag är tvingad att sänka alla inställningar som fyller VRAM för att det ska kännas flytande. Ligger väl och snurrar i Low/Medium-deltat idag.

Skalningen i SLI verkar riktigt fin i "The Division" då HWMonitor visar att båda GPU:er ligger nära 100% konstant. CPU ligger konstant i 100% alla kärnor.

Nuvarande dator

CPU: i5-3570K @ 4.5GHz
Moderkort: MSI Z77A-S01 ATX
RAM: 15GB RAM @ 1600MHz
GPU: EVGA GTX 780 3GB SC ASX 2.0 x2 SLI @ 1100MHz
SSD: Intel SSD 540 256GB x2
PSU: Corsair AX860
Monitor: Samsung PLS 1440p 60Hz

Idé för kommande köp

Chassi: Fractal Design Define S
SSD Samsung 950 PRO 512GB
CPU: Intel i7-6800K: (Detta om den hamnar runt 4000SEK)
Moderkort: MSI X99A SLI PLUS eller annan modell X99
RAM: Corsair DDR4 2800MHz CL14 Vengeance LPX
GPU: GTX 1080 (EVGA SC ASX)
Kylning-CPU: Här behöver jag råd om vilken sluten vattenkylning jag ska köra på.
PSU: Corsair AX 860 (redan inköpt)

Mitt mål är 60 FPS+ då skärmen är 60Hz och jag vill inte byta skärm.
Det första jag tänker på är att i de spel där SLI stöds bra, så kanske jag inte kommer att se en bra boost i FPS om jag kör endast ett GTX 1080. Känns som att jag kanske bara köper VRAM.

Vad tycker ni? Tar gärna pointers om vad som kan tänkas om eller rent av bättre lösningar.

Fyller på med info som glömts om det behövs.

Tacksam för hjälp!

Jag förstår din syn. Även tycker jag inte att det är några problem med de komponenter du valt.
Sitter själv med 2x 1440p 60hz skärmar och prioriterar inte, då jag känner att jag är nöjd, ny / nya skärmar. Lägga 10k/12k + ett nytt grafikkort är sedan även långt utanför min budget.
Med det sagt så har jag även börjat leta mer information om GTX1070 för att få en bättre bild av hur mycket det kan driva, om det täcker mitt nuvarande behov och framtida där jag kanske uppgraderar till 2x 4K-skärmar eller kör 3x 1440p - detta då jag spelar på en skärm och gör resten på den andra som även kan innefatta lättare spel i fönsterläge.

Jag kommer inte uppgradera varken RAM, CPU, MB osv osv då jag inte ser att det skulle ge mig något idag. Om det skulle bli att min låga frekvens på CPU blir ett problem har jag redan kört den stabilt 24/7 i 4.3Ghz så det borde vara lugnt

Lycka till och om du har någon insikt i GTX1070 är jag idel öra!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@Prophet^:

IPS/PLS 144Hz låter faktiskt intressant i framtiden! Vilka spel spelar du? Vilka inställningar och FPS? Vid vilken FPS noterar du fördelarna med 144Hz?

Jag kommer inte tulla på ögongodiset för högre FPS. Speciellt inte när jag inte endast spelar shooters och då jag gör det så har mina score i BF4 aldrig lidit pga. skärmen.

det jag spelar mest är arma 3, csgo, diablo 3, lirade mycket bf ett tag, försöker ligga runt 100+ fps med så höga inställningar som möjligt, ligger du över 60 fps så syns det skillnad speciellt i shooters men även i andra spel och även i windows. i spel som arma 3 där fpsen är lägre, eller i mmo's etc så kör jag alltid g-sync för lite extra flyt, men högre uppdateringsfrekvens syns ju även där om fpsen är ok

tycker helt klart du ska hålla ögonen öppna på bra deals etc i framtiden, eller om du får chansen att testspela något på en sådan skärm

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen undvikit att köpa sluten vattenkylning då jag tycker att det medför mer problem än fördelar, detta efter att ha haft både H110i GT och billigare variant från cooler Master. Hade jag köpt nytt idag hade jag istället köpt noctua D14 eller liknande.

Visa signatur

i5 3570K, GTX 670 med Arctic Accelero twin turbo II, HyperX 8GB RAM 1600mhz, 128GB SSD, 1TB HDD, Phanteks Enthoo Evolv

Permalänk
Medlem

@AntLeth:
Vilken typ av problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@AntLeth:
Vilken typ av problem?

Oljud, risk för läckage och pumpar med kort livslängd är väl de tre främsta problemen

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag vill inte pressa dig, utan försöka ge dig ett bra exempel. Att skaffa en sådan krämig och stark dator med 60hz, är som att köpa en 1000-kubiks hoj med en växellåda som bara har första växeln tillgänglig. Löjlig kraft, men du kommer aldrig uppleva hastigheterna och styrkan i motorn.

Även om du skaffar 144hz nu, så hade du märkt av oerhört mycket mer flyt.
Jag tyckte 144hz var ovärt innan, men efter att jag skaffade den så kändes det som en helt ny dator, nästan

Lycka till!

Edit:
såg inte att det fanns två sidor i den här tråden. ber om ursäkt om jag drar upp något som inte ens är en del av diskussionen längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@bluppblupp
@Fönstrputtsaren

Tack för input. Skönt att det finns folk som beter sig som vuxna som inte behöver validera sina egna val och åsikter genom dravel.

Jag har för mig att Deepcool Gamer Storm Captain 360 ska låta en hel del. Får kolla på det.

Det är rätt många som har skrivit att du inte behöver lägga så mycket pengar på en ny dator om du inte vill köra med mer än 60 hz. Du bad om hjälp, jag tycker du har fått massor med hjälp även om det nämns ny skärm i många inlägg.

Om du inte vill lyssna på något som någon har att säga, köp då din fina nya dator du inte har användning för, varför fråga om hjälp här när du väldigt tydligt inte vill ha sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@AntLeth:
Vilken typ av problem?

Skrivet av erssn:

Oljud, risk för läckage och pumpar med kort livslängd är väl de tre främsta problemen

Mitt H100 låter som ett akvarium när den blir lite varm och jag sänkt alla fläktar ^^ Men med alla problem som alla andra haft så hade jag inte köpt en sådan idag. Har bra temp, men hade nog kunnat få liknande med luft-kylning. Billigare också haha

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@AntLeth:
Vilken typ av problem?

Jag har främst upplevt oljud, både från pumpar och att de medföljande fläktarna lät alldeles för mycket. Dessutom dog pumpen på min H110i GT för ett par veckor sedan. De också ofta väldigt dyra jämfört med högpresterande luftkylare

Visa signatur

i5 3570K, GTX 670 med Arctic Accelero twin turbo II, HyperX 8GB RAM 1600mhz, 128GB SSD, 1TB HDD, Phanteks Enthoo Evolv