4 DIMM slots. Vilken konfiguration för dual channel?

Permalänk
Medlem

4 DIMM slots. Vilken konfiguration för dual channel?

Hej.
Sitter och installerar i ett Asrock X79 Extreme3. Den har fyra DIMM slots markerade A1, B1 C1 och D1. Nu ska jag dock köra med enbart två stickor. Har tittat i manual samt letat online men hittar inte det svar jag behöver, kanske söker med fel ord.
Alla slots är färgade svart.

Tänker att då bör det vara A1 och C1 eller B1 och D1 eller?

Någon med erfarenhet eller som kan uttrycka sig lättare i google som kan svara?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Jag tror inte det spelar någon roll med tanke på att du har stöd för upp till 4 channel.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Manualen säger bara att man får dual channel med två minnen, triple channel med tre, etc. Så som beyondthemind säger så tror jag inte att det spelar någon roll. För dual channel så vill man ju bara fylla två kanaler, och eftersom varje sockel är kopplad till en egen kanal så spelar det ingen roll vilken man väljer. Det är först när man har fler minnen än kanaler som man måste använda rätt socklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Jag tror inte det spelar någon roll med tanke på att du har stöd för upp till 4 channel.

Skrivet av perost:

Manualen säger bara att man får dual channel med två minnen, triple channel med tre, etc. Så som beyondthemind säger så tror jag inte att det spelar någon roll. För dual channel så vill man ju bara fylla två kanaler, och eftersom varje sockel är kopplad till en egen kanal så spelar det ingen roll vilken man väljer. Det är först när man har fler minnen än kanaler som man måste använda rätt socklar.

Alright tackar för svaren!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare har sagt, så spelar det ingen roll. Gör som du tycker är mest estetiskt tilltalande. Däremot bör du ha i åtanke vid en senare minnes uppgradering, att du behöver "likadana" minnen till de sista 2 platserna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.