Permalänk
Medlem

[SQL] syntax problem

Hej. Jag håller på att sätta upp en mail server. Och jag har stött på ett problem med postfix. Och jag har kommit fram till att det är ett syntax fel med SQL rad

jag kör MySQL

(SELECT concat(mb.address, '@', dom.name) FROM admin_mailbox mb INNER JOIN admin_domain dom ON mb.domain_id=dom.id WHERE (mb.address='%u' OR concat(mb.address, '@', dom.name)="%u") AND dom.name='%d' AND dom.enabled=1)

Och jag undrar om ni kan see vad felet är. Jag har gått igenom den flera gånger men jag är ingen expert på SQL så jag kan mycket väl missat något.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk

Gissar på "%u" ska vara '%u'
inga dubbelfnuttar alltså

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Gissar på "%u" ska vara '%u'
inga dubbelfnuttar alltså

testade och köra den i mysql manuelt då fungerade den utan problem. Men inte i postfix tror det kan vara något annat. FIck som sagt inget problem när jag copy pastade den rakt in i mySQL Command line då fick jag till svar Empty set. Så det bör vara något annat jag har gjort fel. Dags att börja felsöka igen. Tack för hjälpen

Fast jag kom på att jag körde en online checker igår och då sa den syntax error. Men nu när jag testade syntax checkern så sa den att den fungera klockrent. Förstår ingenting

Andra error syntax errot var från dovecot som jag hade lyckats få ett "\" på något vis in i confen.

Upptäckte något konstigt
Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Avstängd

Nu jobbar jag i MS SQL så jag vet inte om det är samma i MySQL men om man ska använda wildcards där så kan man inte använda = utan LIKE. Som:

SELECT * FROM Customer c WHERE c.FirstName = 'Dav%' -- Funkar inte SELECT * FROM Customer c WHERE c.FirstName LIKE 'Dav%' -- Funkar