Kylning bästa lösning för 750D airflow edition

Permalänk

Kylning bästa lösning för 750D airflow edition

Hej!

Köper snart följande dator:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9403828/

Gtx1080 istället för 980ti.

Corsair obsidian 750D kommer med 2x 140 fram samt 1x140 bak.

Jag har då tänkt köpa 2x corsair air series af120 performance o sätta i botten.

1x H110i GTX att montera i toppen.

2x corsair air series sp120 pwm som jag får montera på radiatorn pga den sitter i toppen om jag förstått det rätt?

Har nu följande (massa) frågor?

Af120 performance är 3-pin. Ska jag då välja sp120 high performance (3-pin) lr sp120 high performance pwm(4-pin)? Med tanke på att blanda 3-pin o 4-pin gör att ngn går på Max konstant om jag förstått rätt?

Kommer jag ha ett positivt lr negativt luftflöde?

Jag är värdelös på kylning så mottager med glädje kompetenta tips o idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphan88:

Hej!

Köper snart följande dator:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9403828/

Gtx1080 istället för 980ti.

Corsair obsidian 750D kommer med 2x 140 fram samt 1x140 bak.

Jag har då tänkt köpa 2x corsair air series af120 performance o sätta i botten.

1x H110i GTX att montera i toppen.

2x corsair air series sp120 pwm som jag får montera på radiatorn pga den sitter i toppen om jag förstått det rätt?

Har nu följande (massa) frågor?

Af120 performance är 3-pin. Ska jag då välja sp120 high performance (3-pin) lr sp120 high performance pwm(4-pin)? Med tanke på att blanda 3-pin o 4-pin gör att ngn går på Max konstant om jag förstått rätt?

Kommer jag ha ett positivt lr negativt luftflöde?

Jag är värdelös på kylning så mottager med glädje kompetenta tips o idéer.

Lite påpekningar bara innan du handlar.

850W är lite att ta i med nya Pascal arkikekturen, det räcker med runt 600W om du inte planerar SLi. Sen kommer jag tjata om det här i all evighet, oavsett vad folk säger, men bygg datorn själv!! Det är svinenkelt, du sparar pengar, det är askul, och rewarding as fuck.
Sen tycker jag definitivt att du ska skippa den optiska enheten. Vad i hela friden ska du med den till i dag? Allt finns på nätet att ladda ner. Hade personligen aldrig satt i hårddiskar i datorn heller så länge du inte extremt mycket som ska skrivas/läsas ofta, annars kör externa diskar. Fungerar klockrent för mig i alla fall. Allt detta är enligt mina egna preferenser men tycker du ska ta mina råd Resten ser fresh ut!

Angående kylningen; skaffa enbart 4-pin om du har möjlighet till det, då PWM styrning är optimalt. Men du *kan* blanda med, borde fungera bra med ditt moderkort. Försök få aningen positivt tryck i chassit, alltså mer intag, än utblås, men i ett chassi i den storleken spelar det nästan ingen roll om jag ska vara ärlig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom du har plats för 140mm fläktar skall du köra på det, skippa 120mm fläktarna. 2 fram 1 bak räcker gott och väl.

Permalänk

Tack för tipsen, jag har lite o tänka på fortfarande, tur att man har 10 dagar på sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att du även ska fundera på om du verkligen ska ha en AIO cpu-kylare. En större luftkylare är både tystare och billigare och håller ungefär samma temperaturer.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT