En pin på P6T WS pro borta har funkat ändå?

Permalänk

En pin på P6T WS pro borta har funkat ändå?

Hej!

Undersökte mitt moderkort nu när jag skulle byta från en intel 950 till en X5660.

Köpte moderkortet beg här på SweC och betalade mer än vad jag kanske borde gjort mest pga moderkort har PCI-X vilket är något jag varit ute efter.

I var fall så så sålde jag cpun för ett tagsen efter jag haft datorn. den har fungerat och jag har inte haft några problem men nu till saken:

Jag undrar om det kan ställa till med problem nu när den X5660n skall i.

Blev lite smått förvånad att killen inte sa till mig att där fattades en pin, är lite smått orolig att jag måste leta rätt på ett nytt moderkort alternativt att jag måste köpa helt nya grejer vilket jag absolut inte har lust med.

som ni kan se på bilden så lyser det upp där men tittar man noga så ser man att där fattas en pin, av bruten från botten så den ligger inte emot något.

Som sagt så funkade datorn utan problem till och med klockad. Det jag dock hade velat veta är vad alla pinnar gör.

Har jag tur är det en "dummy" pin dvs någon inte gör något.

vad tror ni? och finns där någonstans man kan få reda på vad alla pinnar gör?

Permalänk

Update:

Lyckades hitta ett pin schema och där står "reserved" på den pinnen, skall kolla nogrannare om det är rätt sen efter jag varit på möte.

Edit: VSS står där att det är. vad är det?

Permalänk
Medlem

Att det står "reserved" låter ju att det är precis som du säger, en "dummy pin. Verkar som att du haft tur :). Återkom gärna med hur klockningen med x5660 går. Var duktigt sugen på att köra samma setup för ett tag sen men har börjat blicka på x79 istället.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

1366 layout ifall det underlätter:

Källa: http://www.reenigne.org/blog/what-are-all-those-pins-for/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Edit: VSS står där att det är. vad är det?

VSS är negativ spänning, se Wikipedia.

Permalänk

Kan den pinnen med negativ spänning påverka något? eller kan en reserved anävndas till det?

Xeon vad jag fattat det som efter lite sök på nätet använda fler pinnar av sockeln eller är det bara när man köra en DP config?

Min CPU har dubbla QPI länkar vilket där finns pinnar för i sockeln eller är jag ute och cycklar där?

Skall komma med överklocknings resultat om moderkortet funkar som det skall när jag fått hem CPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Xeon vad jag fattat det som efter lite sök på nätet använda fler pinnar av sockeln eller är det bara när man köra en DP config?

Min CPU har dubbla QPI länkar vilket där finns pinnar för i sockeln eller är jag ute och cycklar där?

Det är just QPI-länkarna som används när man har flera CPUer på samma moderkort, de används för att kommunikation mellan CPUerna. Ditt moderkort har bara en CPU-sockel, så de pinnarna bör ju rimligtvis inte användas till något.

Permalänk

@perost: Verkar logiskt!

Hade annars varit lite halvtufft om man kunde använda båda, inte för det antagligen hade gjort något

Verkar iaf som att oroat mig i onödan, kommer nog funka bra ändå!

Skulle det mot all förmodan inte fungera så får man väl kika på Zen om dom kommer i vettig prisklass eller något.

Är dock lite surt om nu så är fallet.

Permalänk

Update!!

Jag satt in X5660, klockat upp den smått till 3.1Ghz från 2,8 och den presterar som förväntat. skall kolla Cinebench och se hur pass bra den klarar sig så får ni lite siffror.

Datorn funkar kanon iaf det lilla jag hunnit sitta vid den

Update nr2:

@erssn

denna cpun är väldigt lätt att klocka! den vill bra mycket högre än min 950 ville på samma volt vilket är otroligt i mina ögon.

http://valid.x86.fr/r04rqw

Cinebench ligger på 867 score på alla tolv trådar!

Edit igen: Nu är den uppe i 4484.49MHz Boost

Cinebench score är uppe i 1004 vilket är imponerande hade jag klarat 90 poäng till så hade den legat precis bakom 3930K

Men jag är nöjd ändå. 4.5GHz boost är bra nog! hade jag haft bättre minnen och möjligen inte alla 6 slotts fyllda så hade den nog pallat högre.

Jävligt fin prestanda jag fått ur den för att vara så pass gammal!

Final validiation: http://valid.x86.fr/fwcj6e

Permalänk

Nu har det tagit stopp vid 4.8GHz och 1064cb

Permalänk
Medlem

Hej Virre!

Ser att du uppgraderat dig nu till en x5675 sedan trådstart. Jag själv sitter på en I7 920 idag som inte vill ge sig mot 4 Ghz utan ganska mycket spänning, så jag har tänkt köpa en 1366 Xeon då jag läst väldigt gott om uppgraderingen! (Som dessutom bara går på runt 500 lappen)

Min fråga till dig är om du märkte att överklockningen vart lättare på x5675 än x5660? De verkar alla ligga i samma prisklass på Ebay just nu med undantag för xx75 som kostar snäppet mer. Överväger mellan xx60,xx70 eller xx75 just nu.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

@WoXeR123:

Tjena!

Jag har den gamla X5660n kvar som jag uppgraderade till först tillsammans med P6T WS Pro och den klockar 4.5GHz

Denna X5675an har tyvärr inte kommit hem än, köpte den för ett bra tagsedan när jag köpte min nuvarande dator(bästa 1600kr jag spenderat änsålänge i år, 2200kr med X5675an)

Just nu så sitter där en i7 920 i den så jag kan tyvärr inte uttala mig mer.

När jag väl får hem den(detta rampage 2 klockar riktigt fint med FSB överklockning) så kommer jag skriva mer hur det går!

Permalänk

@WoXeR123: Tjena! har fått hem CPUn nu så jag återkommer senare med resultat. just nu kommer den köras på en 212 EVO så jag tror inte på några super resultat.

återkommer lite senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@WoXeR123: Tjena! har fått hem CPUn nu så jag återkommer senare med resultat. just nu kommer den köras på en 212 EVO så jag tror inte på några super resultat.

återkommer lite senare!

@SwedenVirre Tja!

Grymt, tack för svaret tidigare! Verkar inte vara så många på Swec som fortfarande sitter på 1366, så det var kul att se att någon annan sett möjligheten med dessa Xeons. Väldigt poppis på overclock.net där jag hittade infon om det först.

Har suttit och funderat på uppgradering till en ny socket i säkert 3 år nu men behovet har ju aldrig kommit. Misstänker att du vart i samma sits lite. Tror jag förlänger livslängden på denna plattform minst 2-3 år till med nya CPU'n.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

@WoXeR123: Mjo, att jag sitter på 1366 är då jag varit tvungen att gör amig av med min 5820K

och dessa riggarna var väldigt billiga

denna processorn ligger nu på 4.4GHz vilket är ok, den låg och stress testa under tiden jag sov och inget har hänt så det är ju trevligt.

Något av dessa grejerna gillade inte FSB överklockningen, misstänker minnena, annars hade 4.75Ghz varit möjligt.