Permalänk
Medlem

Dual channel

Jag har 4 gånger 4GB-minnen och nu när jag granskar i cpu-Z så står där single och på systemegenskaper står där 16 GB men 7,90 användbart. Har ett ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z 990FX moderkort. Har jag råkat ändra något i BIOS?

Permalänk
Medlem

Prova o möblera om minnena.. Hade samma problem förut ja också, Men funkade när ja bytte plats på stickorna..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det. Samma resultat

Permalänk
Medlem

Det är inte så att windows har allokerat 8GB för växlingsfil?

Det känns ju inte som fysiskt fel då datorn hittar mängden, dock är det ju aldrig fel att köra memtest om man är orolig.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

De ska sitta i samma färg på morderkortet för att köra i Dual.
Som på nedan bild, antingen varsin sticka i orange slot eller varsin sticka i gul slot.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

De ska sitta i samma färg på morderkortet för att köra i Dual.
Som på nedan bild, antingen varsin sticka i orange slot eller varsin sticka i gul slot.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Dual_channel_slots.jpg

Eller lika minnen i varje färg, då han kör 4 stickor..

Skrivet av mario70:

Jag har gjort det. Samma resultat

har du exakt likadana stickor i alla 4 portar?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

@Poison: Jag har tagit av dem och sen satt dom tillbaka. Samma som innan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mario70:

@Poison: Jag har tagit av dem och sen satt dom tillbaka. Samma som innan.

Kör ett minne i varje plats och se om detta minne och plats funkar. Testa sedan med två och utöka sedan till fyra. Lite meckigt men det enda sättet att kontrollera att det inte är fel på plats/sticka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag får pröva det imorgon. Har ju en Noctua d15 med 3 fläktar så det kommer ta tid.

Permalänk
Skrivet av mario70:

Jag får pröva det imorgon. Har ju en Noctua d15 med 3 fläktar så det kommer ta tid.

tips: sätt dit orginalkylarn tills felsökningen är klar. Jag blev sur som satan när jag fick skruva ner min be quiet kylare hela tiden..

Permalänk
Medlem

@Nevil: Ja samma stickor

Permalänk
Medlem

@SvanteP: Nej det har inget med det virtuella minnet. Jag ska testa i morgon med att ta ur alla minnen och sätta i ett i taget för att se vad som händer

Permalänk
Medlem

Testet är klart

@Jalle64: Jag har testat alla 4 RAM MINNEN a 4 GB.och alla 4 fungerar. Men datorn startar bara på dom 2 minnesbankerna närmast cpu:n. När jag startat datorn med ramminnet på dom 2 yttersta minnesbankerna så får jag felkod 50 som betyder att minnet inte kan initialiseras. Men sätter jag alla 4 minnen i alla 4 minnesbankerna så ser BIOS alla men Windows läser bara 7.90 GB av 16 GB.
I CPU-Z ser jag 16 GB men i single Channel. Vad kan man göra?

Permalänk
Medlem

Vilken BIOS har du? för för detta kom med ver: 0508 (BETA)
Crosshair V Formula-Z BIOS 0508
1.Improve compatibility with Windows 8 OS.
2.Improve system stability.
3.Improve memory compatibility.
4.Enhance compatibility with some USB devices.
5.Fixed Nvidia GTX 680 hang when runing with UEFI driver.

Och sedan efter det så har varje ny BIOS improved System stability.

Ett longshoot, men har man tur så är det så enkelt, om det nu är så att du har en väldigt gammal BIOS

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mario70:

@Jalle64: Jag har testat alla 4 RAM MINNEN a 4 GB.och alla 4 fungerar. Men datorn startar bara på dom 2 minnesbankerna närmast cpu:n. När jag startat datorn med ramminnet på dom 2 yttersta minnesbankerna så får jag felkod 50 som betyder att minnet inte kan initialiseras. Men sätter jag alla 4 minnen i alla 4 minnesbankerna så ser BIOS alla men Windows läser bara 7.90 GB av 16 GB.
I CPU-Z ser jag 16 GB men i single Channel. Vad kan man göra?

Vad har du för operativsystem? Windows-version?

Permalänk
Medlem

dual channel

Permalänk
Medlem

RAM

@mario70:

Ja W10 pro

Permalänk
Medlem

@mario70: Du har kanske några böjda pins på CPUn, här är en tråd på 2 sidor hade liknande problem https://rog.asus.com/forum/showthread.php?19582-Crosshair-V-F...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Dual channel

Jag har satt dit en gammal sempron och då finns alla 16 GB och Dual channel. Det verkar som en pin på cpu är bruten på min 9590 därför visar den single channel och bara 7.90 GB RAM av 16 är tillgängligt. Vilka möjligheter kan det vara till att en pin på cpu är bruten? Kan det vara på grund av överbelastning då jag spelat GTA V eller är det bara möjligt att den har brutits rent fysiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mario70:

Jag har satt dit en gammal sempron och då finns alla 16 GB och Dual channel. Det verkar som en pin på cpu är bruten på min 9590 därför visar den single channel och bara 7.90 GB RAM av 16 är tillgängligt. Vilka möjligheter kan det vara till att en pin på cpu är bruten? Kan det vara på grund av överbelastning då jag spelat GTA V eller är det bara möjligt att den har brutits rent fysiskt?

Bara rent fysiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Dual channel

@Heinel:
Du kan se tidigare i denna tråd att 7.90 GB av 16 GB RAM är tillgängligt samt bara single channel var möjligt med amd 9590 processorn innan jag demontera cpu i början av april 2017 och fick igår 23 april bekräftat att en pin var bruten eller böjd. Nu har jag en sempron och då används alla 16 GB i Dual channel. Vad kan föranlett ovannämnda förklaring?

Permalänk
Hjälpsam

@mario70: Den pinne som är bruten går till en av minnekanalerna, bruten pinne gör alltså att den inte får kontakt med hälften av minnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

dual channel

@Ratatosk: Jag har förstått det nu och fick det konstaterat i söndag. Men jag har inte tagit av cpu:n förrän några veckor sen och cpu:n fungerade bra tills då för jag skapa tråden. Jag kommer ihåg att när jag spelade GTA V och pressade datorn och då starta datorn om pga blåskärm. Så någon gång innan jag monterade ner cpu måste stiftet blivit böjt. Men det är väl omöjligt?

Permalänk
Hjälpsam

@mario70: Du funderar på om stiftet kunnat bli böjt när CPU:n var på plats?
Ja det tror jag är omöjligt, stiften är tunna och det är tyvärr lätt hänt att ett kan gå av.
Väldigt tråkigt när sådant händer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

@mario70 *Inlägg raderade i enlighet med §4*

Observera att det inte är tillåtet att bumpa/posta samma inlägg om och om igen, se §4 i forumreglerna:

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bumster

@Kent: ok. Jag förstod det inte. Jag trodde första inlägget inte fanns där.