Permalänk
Medlem

Ny Linux dator

Hej,

Går i tankarna om att köpa en ny dator att knappa Linux på.
Har dock lite frågor.
Skulle jag kunna skippa en GPU och köra ett ASUS Z170 PRO GAMING + Intel Core i5 6600K
och driva min Dell UltraSharp U2515H (2560x1440)?
Asus kortet har DP och CPUn har ju ett integrerad GPU.
Tanken är att köpa en GPU senare, men känner ingen stress med det just nu om det inte är ett måste.

Andra tankar om min kundvagn?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9405029/

Försöker fixa inet länk
Permalänk
Avstängd

klart du kan skippa, min erfarenhet är dessutom att Intel är de grafikkort som fungerar bäst och strular minst i Linux (nvidia är värst)

Permalänk
Medlem

Enligt Intel's hemsida så klarar den integrerade GPU:n som högst 4096x2304, så så länge som moderkortet har en utgång som passar din skärm så ska det inte vara några som helst konstigheter.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

klart du kan skippa, min erfarenhet är dessutom att Intel är de grafikkort som fungerar bäst och strular minst i Linux (nvidia är värst)

Enligt hela vida världen har Nvidia bäst drivers till linux, inte open source då..
Med de sagt har samma erfarenhet och vad jag vet jobbar AMD på nya drivers!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheBasicOne:

Enligt hela vida världen har Nvidia bäst drivers till linux, inte open source då..
Med de sagt har samma erfarenhet och vad jag vet jobbar AMD på nya drivers!

Japp, nvidia har bäst linux-drivers prestandamässigt (tappar minst i 3d prestanda jämfört med win) dock är de helt bedrövliga ur strul-synpunkt

Permalänk
Medlem

Jättefint! Tack för alla svar!
Försökte fixa bildlänken till inet korgen, men verkar inte funka så bra!
Fick dock till en länk, har ni några synpunkter på den?

Permalänk
Medlem

Hej!

Enligt vänner till mig så har de flesta distar lite för gamla drivrutiner för att fungera korrekt med delar av intels 6k serie. Detta gäller ioförsig mest laptops och inte stationära. Det som har krånglat är grafikdrivarna och WiFi-korten till dem vad jag vet. Det verkar tydligen fungera ganska bra om man kör kernels 4.5 och senare då mina vänner fortfarande kör linux på sina nya laptops.

Bara värt att tänka på. Själv har jag provat både GPU från intel, amd och nividia till linux. Har haft klart minst krångel med Intel. Både nvidia och amd har strulat på olika sätt.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

@Krillezz tack så mycket för svar!

Tanken är att köra en nyare kernel, som du säger så måste man nog det för att det ska funka bra.
Den tänkta disten är Arch och enligt dem så finns det stöd för processorn.

Hur ser korgen ut annars? Är det något jag borde byta?

Permalänk
Medlem

Vad du ska göra med datorn känns som en rätt viktig fråga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Tanken är att primärt köra utveckling och Docker på den.
Kanske som router.

Så det jag behöver är CPU, HDD och RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jherrlin:

@philipborg: Tanken är att primärt köra utveckling och Docker på den.
Kanske som router.

Så det jag behöver är CPU, HDD och RAM.

Beroende på vad du kör för utveckling kan en 6700K vara värd, hypertrådar är rejält mycket bättre idag gentemot hur de var med exempelvis Sandy Bridge. Det beslutet släpper jag däremot helt och hållet på dig.

Jag håller nämligen på en hel del med mjukvaruutveckling och för mig är många trådar ett måste. Men våra laster kan skilja totalt, iaf inom datorer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Beroende på vad du kör för utveckling kan en 6700K vara värd, hypertrådar är rejält mycket bättre idag gentemot hur de var med exempelvis Sandy Bridge. Det beslutet släpper jag däremot helt och hållet på dig.

Jag håller nämligen på en hel del med mjukvaruutveckling och för mig är många trådar ett måste. Men våra laster kan skilja totalt, iaf inom datorer.

Tack så mycket för tipset!
Jag tror jag stannar på 6600Kn, Python och C kommer nog att hantera det tror jag!
Känner mig rätt så nöjd då!

Åter, tack för alla tips och inputs!

@philipborg: Hoppas att din CPU kan hjälpa dig bära lite utan lasterna! Jag hoppas att jag kan lasta lite på min nya