Permalänk
Medlem

Blinkande vitt streck

Har en Asus zeenbook, vilken jag varit nöjd med, fungerat bra. Bytte dock ut disken till ssd för något år sen. Nu för någon vecka sen när jag skulle starta datorn så dyker det bara upp ett blinkande vitt streck uppe i vänstra hörnet. Sökt på vad det skulle kunna betyda, men inte fått ut något vettigt, mer än problem med MBR. Provat diverse saker enligt tips, men inte fungerat.
Blåst disken i alla fall och försöker installera windows på nytt. Installationen startar som den ska, men sista steget "Completing installation" så händer det inget mer står helt still, inte hänt något på en timma.

Så frågan är om det är något fel på hårdvaran eller något annat?

Någon som har förslag på vad felet är?

Permalänk
Skrivet av Crille85:

Har en Asus zeenbook, vilken jag varit nöjd med, fungerat bra. Bytte dock ut disken till ssd för något år sen. Nu för någon vecka sen när jag skulle starta datorn så dyker det bara upp ett blinkande vitt streck uppe i vänstra hörnet. Sökt på vad det skulle kunna betyda, men inte fått ut något vettigt, mer än problem med MBR. Provat diverse saker enligt tips, men inte fungerat.
Blåst disken i alla fall och försöker installera windows på nytt. Installationen startar som den ska, men sista steget "Completing installation" så händer det inget mer står helt still, inte hänt något på en timma.

Så frågan är om det är något fel på hårdvaran eller något annat?

Någon som har förslag på vad felet är?

ja det kan vara fel på din ssd ? vilket märke/modell är det ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Crille85 Om du har kvar den gamla HDDn testa att sätta i den istället och se om problemet finns kvar, då utesluter du SSD eller all annan hårdvara!

Permalänk
Medlem

Det är en samsung 840 evo, testat sätta i den gamla disken, men fungera ej iheller. Kom upp ett medelande efter 45 min ca att "windows could not prepare the computer to boot into the next phase of installation"

Permalänk
Skrivet av Crille85:

Det är en samsung 840 evo, testat sätta i den gamla disken, men fungera ej iheller. Kom upp ett medelande efter 45 min ca att "windows could not prepare the computer to boot into the next phase of installation"

ladda ner Samsung Magician eller något annat testprogram kolla om SSD´n har "bad sectors" eller att bara windows har krashat ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Provat med ny ssd men samma problem fortfarande, Vid installation av windows kommer detta medelande upp
"Filen eller katalogen c:\bootmgr är skadad och kan därför inte läsas kör programmet chkdsk"
"Filen eller katalogen c:\boot\memtest.exe är skadad och kan därför inte läsas kör programmet chkdsk"

Vad för lösning på problemet?

Permalänk
Skrivet av Crille85:

Provat med ny ssd men samma problem fortfarande, Vid installation av windows kommer detta medelande upp
"Filen eller katalogen c:\bootmgr är skadad och kan därför inte läsas kör programmet chkdsk"
"Filen eller katalogen c:\boot\memtest.exe är skadad och kan därför inte läsas kör programmet chkdsk"

Vad för lösning på problemet?

ingen lösning men testa kör programmet chkdsk med den hdd inpluggad som sekundär i en annan dator.
har du en ny ssd som har Bad sectors så lämnar du tillbaka den till butik, ingen ide hålla på med den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kanske är större chans att det är datan på usb/skivan som är borkad?

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Kanske är större chans att det är datan på usb/skivan som är borkad?

man får helt enkelt inte "bad sectors" på en ny ssd för att USB/CD´n med windows är korrupt..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

man får helt enkelt inte "bad sectors" på en ny ssd för att USB/CD´n med windows är korrupt..

Är det bekräftat att felaktiga sektorer är problemet, och inte installationsmedia, satakontroller eller kabel?

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det bekräftat att felaktiga sektorer är problemet, och inte installationsmedia, satakontroller eller kabel?

är det bekräftat att en installations CD kan ge detta svar ?
[/quote]
Provat med ny ssd men samma problem fortfarande, Vid installation av windows kommer detta medelande upp
"Filen eller katalogen c:\bootmgr är skadad och kan därför inte läsas kör programmet chkdsk"
"Filen eller katalogen c:\boot\memtest.exe är skadad och kan därför inte läsas kör programmet chkdsk"

Vad för lösning på problemet?
[/quote]

Skrivet av Crille85:

Provat med ny ssd men samma problem fortfarande, Vid installation av windows kommer detta medelande upp
"Filen eller katalogen c:\bootmgr är skadad och kan därför inte läsas kör programmet chkdsk"
"Filen eller katalogen c:\boot\memtest.exe är skadad och kan därför inte läsas kör programmet chkdsk"

Vad för lösning på problemet?

exakt hur gör du när du installerar Windows ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Efter inställning i bios så fick jag igång installationen allting verkar normalt. Installationen slutfördes skrivbordet kom fram. Men idag när jag startar datorn så kommer windows loggan fram och sen händer inget mer, provar boota från usb men inte ens installations sidan kommer fram.

Trött på alla problem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

är det bekräftat att en installations CD kan ge detta svar ?
[/quote]
Provat med ny ssd men samma problem fortfarande, Vid installation av windows kommer detta medelande upp
"Filen eller katalogen c:\bootmgr är skadad och kan därför inte läsas kör programmet chkdsk"
"Filen eller katalogen c:\boot\memtest.exe är skadad och kan därför inte läsas kör programmet chkdsk"

Vad för lösning på problemet?
[/quote]

exakt hur gör du när du installerar Windows ?

Det är inte helt omöjligt, installationen verkar ju ha det meddelandet som standardsvar om den inte kan läsa/läsa in filer. Att filer blir korrupta kan ju orsakas av flera saker, cpu, ram, sata/kabel, borkad installations CD/USB...

Permalänk
Skrivet av Crille85:

Efter inställning i bios så fick jag igång installationen allting verkar normalt. Installationen slutfördes skrivbordet kom fram. Men idag när jag startar datorn så kommer windows loggan fram och sen händer inget mer, provar boota från usb men inte ens installations sidan kommer fram.

Trött på alla problem nu.

exakt hur gör du när du installerar Windows ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Blåste disken först och sen körde igång installationen som gjort förrut, funka fint med installationen efter ändrat inställning av disken i bios. Men som sagt när man starta datorn dagen efter för fixa klart med alla drivrutiner för datorns funktioner så dyker bara Windows logga upp och sen händer inget mer, och provar man köra igång usb med Windows på så kommer inte ens installations sidan upp utan blir bara en blå bakgrund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Crille85:

Blåste disken först och sen körde igång installationen som gjort förrut, funka fint med installationen efter ändrat inställning av disken i bios. Men som sagt när man starta datorn dagen efter för fixa klart med alla drivrutiner för datorns funktioner så dyker bara Windows logga upp och sen händer inget mer, och provar man köra igång usb med Windows på så kommer inte ens installations sidan upp utan blir bara en blå bakgrund.

Skickades från m.sweclockers.com

har du kört Chkdsk ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Gjorde innan installationen och inga problem påträffades. Någon ide vad som kan ha hänt, provade även med sätta i den nya disken jag köpte och försökte köra igång installation på nytt men exakt samma problem att installationssidan ej kom fram. Något fel i hårdvaran i datorn förutom hårddisken?