SLI... Värt det trots allt ? // GTX Titan

Permalänk
Livsnjutare 😎

SLI... Värt det trots allt ? // GTX Titan

Jag går i tankarna att uppgradera till ett GTX 1080, 8GB ev. när det kommer med tredjepartskylare, eller så kanske jag köper ett begagnat GTX 980Ti, 6GB med bra kylare och överklockar... Lutar år det senare.

Köpte nyligen en Acer X34 Predator och iom den relativt höga upplösningen i kombination med 5 miljoner pixlar och 100hz uppdateringsfrekverns... så kräver det sina hästar i stallet för att dra runt!

Visste detta på förhand innan jag köpte skärmen, men en GPU uppgradering var kommande.

Nu är det så att jag idag har ett Asus GTX Titan Black, 6GB med Arctic Cooling -kylaren för ytterligare OC från tidigare max OC.
Kortet i sig är verkligen "min lilla bebis" och jag gillar high-end korten från Nvidia.
Ägt tidigare Titan -modell också, men hoppat Z och X. (Hade gärna uppgraderat till X dock.. men det känns som att det inte kommer säljas inom rimliga nivåer någon tid snart..)

Hur som helst, så började jag tänka i banorna att sätta in ett Titan Black -kort till för att skala prestandan, då det jag tappar är GPU-kraft inte VRAM. Men hur är det med SLI och så nu då ? Körde SLI med GTX 680 och det funkade ju bra, men ibland inaktiverades det vid drivrutinsuppdateringar, vissa spel hade (och har fortfarande inte..) stöd för det etc.

Hur hade du gjort ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Skulle nog sålt ditt nuvarande kort och köpt en eftermarknads 1080

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av rinosaur:

Skulle nog sålt ditt nuvarande kort och köpt en eftermarknads 1080

Ja det är "huvudvärken" med SLI jag vill slippa... alltid tänkt så efter 680 i SLI som jag hade...
Inte för att det strulade speciellt mycket... men Single-GPU är king.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har du hyfsat ventilerat chassi och nätaggregat som räcker så tycker jag du ska köra på sli det är billigast. I alla fall om du kan tänka dig det extra pillandet två kort kan medföra.

Edit såg ditt tidigare inlägg nu. Sälj ditt kort när 1080 kommer och köp ett sådant. Om du ser det som en huvudvärk ska du inte ha två kort

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

För egen del så kör jag alltid SLI sen flera år tillbaka (2st GTX275, 2st GTX580, 2st GTX690, 2st GTX980 och nu 2st Titan X) och bara upplevt fördelarna så att säga (säkert varit spel jag inte fått ut en bra skalning men inte funderat nämnvärt kring det).

Kan dock inte rekommendera att köpa "gammal" tech, känns ovärt. Jag skulle köpt SLI direkt eller satsat på ett bra singelkort och sen byta oftare.

Edit: har samma skärm och 2st Titan X har varit väldigt trevliga tillsammans, kan inte tänka mig en större ökning av prestandakrav i år dock (våra kära konsolvänner drar ju ner specifikationerna ), så väntar tills "big" Pascal dyker upp

Permalänk
Avstängd

Har själv funderat på en sån skärm.
Skulle nog faktiskt satsa på en eftermarknads 1080 kort. Börja med en och möjligvis köpa en till när man känner för det. Sån härligt skärm borde få all gpu kraft den vill.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du hyfsat ventilerat chassi och nätaggregat som räcker så tycker jag du ska köra på sli det är billigast. I alla fall om du kan tänka dig det extra pillandet två kort kan medföra.

Edit såg ditt tidigare inlägg nu. Sälj ditt kort när 1080 kommer och köp ett sådant. Om du ser det som en huvudvärk ska du inte ha två kort

Kan ju leva med "huvudvärken" bara det inte gör ont varje dag i veckan...
Menar bara att man på förhand vet om att Single-GPU'er inte har den huvudvärken alls.

Men samtidigt är det ~3500kr skillnad på ett nytt eftermarknad 1080 och ett beg titan black...
Tror på sätt och vis det kan bli svårt att få sålt mitt nuvarande Titan Black nämligen, prestanda och kortets kvalitet till trots!

Därav funderingarna med SLI.
Kommer väl isåfall köra ett kort med referens-kylare som sagt och ha kvar mitt med Arctic Cooling kanske.

Och jag har ett VÄLDIGT ventilerat chassi, det är nämligen helt öppet.
Står på andra sidan väggen i ett enskild utrymme likt denna videon;

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av cfwin:

För egen del så kör jag alltid SLI sen flera år tillbaka (2st GTX275, 2st GTX580, 2st GTX690, 2st GTX980 och nu 2st Titan X) och bara upplevt fördelarna så att säga (säkert varit spel jag inte fått ut en bra skalning men inte funderat nämnvärt kring det).

Kan dock inte rekommendera att köpa "gammal" tech, känns ovärt. Jag skulle köpt SLI direkt eller satsat på ett bra singelkort och sen byta oftare.

Edit: har samma skärm och 2st Titan X har varit väldigt trevliga tillsammans, kan inte tänka mig en större ökning av prestandakrav i år dock (våra kära konsolvänner drar ju ner specifikationerna ), så väntar tills "big" Pascal dyker upp

Jag brukar försöka tänka "köp förra generationens toppmodell" då man ofta får betala en bråkdel utav priset...
Därav tanken med Titan Black.

X34 och 2st Titan X... fy fan!
Hade det inte räckt med 1st Titan X bara ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Datavetare

Väldigt mycket talar för att SLI/CF kommer fungera allt sämre med tiden, flera nya renderingstekniker passar AFR väldigt illa.

Finns en teoretisk möjlighet att "explicit multiadapter" (och motsvarande för Vulkan) tar fart, men ser den som rätt minimal då detta arbete explicit måste hanteras av spelutvecklaren, vilket adderar kostnad för något som gynnar en extremt liten potentiell marknad.

Själv skulle jag utan att tveka betala det dubbla för att få en GPU med samma kapacitet som två i SLI/CF.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Jag hade kört på ett Titan X Black till, och kört skiten ur SLI tills det kommer en fullskalig 10??. Alltså köp beg. nu och vänta på fullskalig 1080.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag brukar försöka tänka "köp förra generationens toppmodell" då man ofta får betala en bråkdel utav priset...
Därav tanken med Titan Black.

X34 och 2st Titan X... fy fan!
Hade det inte räckt med 1st Titan X bara ?

Förstår tanken och är säkert rätt tänkt ur en logisk price/perf analys, kostar på att ligga på "the bleeding ege"

Nä, man vill ju inte behöva kompromissa .

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Yoshman:

Väldigt mycket talar för att SLI/CF kommer fungera allt sämre med tiden, flera nya renderingstekniker passar AFR väldigt illa.

Finns en teoretisk möjlighet att "explicit multiadapter" (och motsvarande för Vulkan) tar fart, men ser den som rätt minimal då detta arbete explicit måste hanteras av spelutvecklaren, vilket adderar kostnad för något som gynnar en extremt liten potentiell marknad.

Själv skulle jag utan att tveka betala det dubbla för att få en GPU med samma kapacitet som två i SLI/CF.

En del av mig säger ju det med...
Men så är det pengarna (som förvisso inte är problem, då har jag buffert för detta inköp) men initialt känns det dyrt... Mest det jag tänker på antar jag.

Skrivet av DatorMuppen:

@andreas_dock: Jag hade kört på ett Titan X Black till, och kört skiten ur SLI tills det kommer en fullskalig 10??. Alltså köp beg. nu och vänta på fullskalig 1080.

Det lutar åt det ja!, alltså jag gillar ju att pilla med... men samtidigt när man väl har en dålig dag och "bara vill spela i fred en stund" så får det ju inte krångla...

Alltså ni gör ju det inte lätt för mig , hälften ungefär säger "Kör på Titan Black!" och hälften "Köp den bästa single-gpu'n!"
Haha... ja jisses...

Edit; Såg nu att det var ~50% till 1080 -kortet och ~30% till Titan Black. Så det hade ändrats lite.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men hur är det med SLI och så nu då ? Körde SLI med GTX 680 och det funkade ju bra, men ibland inaktiverades det vid drivrutinsuppdateringar, vissa spel hade (och har fortfarande inte..) stöd för det etc.

Det är fortfarande så. För mig deaktiveras SLI alltid vid drivrutinsuppgradering, och det är inte helt problemfritt i spel. Jag spelar enbart och endast Fallout 4, och dels tog det ett ganska bra tag innan Nvidia kom med någon officiell fungerande SLI-profil, dels fungerar det inte riktigt 100% (specifikt grafikbuggar som uppträder då och då med fläckvis flimrande och specifikt problem med renderingen av huvudkaraktärens huvud i tredjepersonsvy; inget allvarligt alls men lite irriterande är det).

Jag skulle köra med ett singelkort om jag kunde.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av backfeed:

Det är fortfarande så. För mig deaktiveras SLI alltid vid drivrutinsuppgradering, och det är inte helt problemfritt i spel. Jag spelar enbart och endast Fallout 4, och dels tog det ett ganska bra tag innan Nvidia kom med någon officiell fungerande SLI-profil, dels fungerar det inte riktigt 100% (specifikt grafikbuggar som uppträder då och då med fläckvis flimrande och specifikt problem med renderingen av huvudkaraktärens huvud i tredjepersonsvy; inget allvarligt alls men lite irriterande är det).

Jag skulle köra med ett singelkort om jag kunde.

Tackar ödmjukast för din input här, var i princip klar att skaka tass med killen på jobbet som skulle sälja sitt Titan Black, men överväger nu istället att köra ett annat kort då.

Gjorde även ett Titan X -köpes -annons...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hade i stort sett inga problem med GTX 670 SLI och GTX 780 SLI förutom brist på stöd i vissa mindre spel.

Jag har också gått och funderat på om man ska införskaffa ett till GTX 980 Ti och köra SLI när beg.priserna på korten börjar nå under 3000:-, men "risken" är att jag helt enkelt väntar på GTX 1180 Ti (inte GTX 1080 Ti) istället.

Yoshman må har rätt i att CF och SLI eventuellt kommer fungera sämre i framtiden, men samtidigt så har SLI aldrig någonsin fungerat så bra som det gjorde när jag satt med GTX 780 SLI för ett år sedan (dvs. i form av ingen microstutter, få SLI-relaterade buggar och bra stöd i fler och fler speltitlar), så jag känner mig själv lite kluven.

Hade jag inte gjort ett (i efterhand) dumt byte där jag bytte mina två GTX 780 mot två R9 290 så hade jag antagligen fortfarande suttit på GTX 780 SLI idag.

Av dina 3 alternativ röstade jag på att skaffa ett Titan till, mest för att jag tycker GTX 1080 kostar på tok för mycket.
Hade du haft ett fjärde alternativ ("Vänta till GTX 1080 Ti") så hade jag nog röstat på det istället.
Jag minns hur många här på forumet som sålde av sina GTX 980 när GTX 980 Ti lanserades, och jag skulle tro att prestandahoppet mellan GTX 1080 och GTX 1080 Ti är minst lika stort. Kan redan se "GTX 1080 säljes"-annonserna framför mig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Efter mycket velande, tänkande, funderande och vägande i skålar hit och dit - har jag valt att köra på ett GTX Titan Black till i SLI. @MinscS2

Skulle jag inte bli nöjd, kommer jag sälja båda korten framöver och uppgradera till ett 1080 eller 1080ti (eller ännu bättre.. vem vet?)

Lite för att det är den minsta initiala kostnaden just nu, men även för att det kan vara nyttigt att kolla upp hur SLI skalar och fungerar igen, sett mot 2 år sedan och ihop med G-Sync.

Skall bli intressant detta!

Tack till alla som kommit med input och åsikter, samt era röster!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Grattis till ditt val. Jag hoppas dock du säljer dina Titan och kör på ett 1080Ti då det lär täcka dina behov och ge dig mindre huvudvärk gällande allt sämre support för SLI.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mocka:

Grattis till ditt val. Jag hoppas dock du säljer dina Titan och kör på ett 1080Ti då det lär täcka dina behov och ge dig mindre huvudvärk gällande allt sämre support för SLI.

Yes, när 1080Ti eller och/eller "Big Pascal" kommer och har funnits ute ett tag så priserna har stabiliserats lite så kommer det säkert bli att byta till ett sådant, kanske ihop med en helt ny plattform alltogehter.

Men just nu så är det ~1år tills dess, så något vill jag ha att leka och labba med under tiden.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Grattis till ditt val. Jag hoppas dock du säljer dina Titan och kör på ett 1080Ti då det lär täcka dina behov och ge dig mindre huvudvärk gällande allt sämre support för SLI.

Har du några problem med din SLI setup? stöter på NADA problem , det enda är ju om spelen inte stödjer SLI såklart då sitter man där... haha det suger ju men men... har två 970 och vill ha ett 1080 men som det ser ut just nu de spela jag spelar och de som kommer verkar ha stöd för SLI.

Avvaktar också och ser hur det blir med multi GPU i DX12.. Verkar ju vara sådär ännu iaf...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är fortfarande så. För mig deaktiveras SLI alltid vid drivrutinsuppgradering, och det är inte helt problemfritt i spel. Jag spelar enbart och endast Fallout 4, och dels tog det ett ganska bra tag innan Nvidia kom med någon officiell fungerande SLI-profil, dels fungerar det inte riktigt 100% (specifikt grafikbuggar som uppträder då och då med fläckvis flimrande och specifikt problem med renderingen av huvudkaraktärens huvud i tredjepersonsvy; inget allvarligt alls men lite irriterande är det).

Jag skulle köra med ett singelkort om jag kunde.

Afan, lirar själv Fallout 4 felfritt med SLI. Kan din höge upplösning (2560x1600 vs 4K) ha något att göra med det?
Spontant har jag inte märkt problem med SLI de sista året. Visst finns det vissa titlar som hanterar det uselt så som Company of Heroes 2 tex, men över lag är jag nöjd. Det känns som där ligger kvar lite BS utan substans och gnager. Den enda besvikelsen jag har stött på är Adobes program som är så otroligt dåligt optimerade för grafikkort i allmänhet.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Afan, lirar själv Fallout 4 felfritt med SLI. Kan din höge upplösning (2560x1600 vs 4K) ha något att göra med det?

Mycket möjligt, och jag har förstås ingen aning om det är Bethesdas eller Nvidias (eller bådas) fel heller.

Jag borde testa deaktivera SLI och se om samma grafikproblem uppstår (om jag står ut psykiskt med den hemska fps-säkningen ens för några minuter ).

Eller sänka upplösningen till 2560x1440 förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Har du några problem med din SLI setup? stöter på NADA problem , det enda är ju om spelen inte stödjer SLI såklart då sitter man där... haha det suger ju men men... har två 970 och vill ha ett 1080 men som det ser ut just nu de spela jag spelar och de som kommer verkar ha stöd för SLI.

Avvaktar också och ser hur det blir med multi GPU i DX12.. Verkar ju vara sådär ännu iaf...

Oja, skrivit trådar om saken men den enda "lösningen" (som jag aldrig testade) var att slänga på två Kraken G10 eller som många föreslog, köra hela systemet på vatten. Först av allt är ju det självklara - värme och ljud, alla spelar inte med hörlurar och jag är en av dem. Testade alla möjliga fläktkonfigurationer men det värmen var alltid ett problem. Hittade förvisso en viss setup där korten slutade throttla men kunde självfallet inte överklocka dem, fläktarna gick ändå upp till 85-90% vilket är högt.

Vidare var den eviga frågan med skalningen - i vissa spel var den okej (Thief/Division), i ett var den utomordentlig (SW Battlefront) och i flera andra spel var den dålig (Witcher 3/FC:Primal) eller existerade inte alls (JC3). Tyckte tex att betala 6k för ynka 20 mer fps i Witcher 3 var riktigt tråkigt. Eller så är det något med 6700K och Z170A som inte funkar som det ska gällande SLI, vad vet jag?

Skrivet av andreas_dock:

Yes, när 1080Ti eller och/eller "Big Pascal" kommer och har funnits ute ett tag så priserna har stabiliserats lite så kommer det säkert bli att byta till ett sådant, kanske ihop med en helt ny plattform alltogehter.

Men just nu så är det ~1år tills dess, så något vill jag ha att leka och labba med under tiden.

Tydligen blir ju GP102 inte "Big Pascal" utan "Medium Pascal" GP100 (Tesla) förblir "Big Pascal" och fortsätter vara ett beräkningskort för företagsmarknaden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Aje

Gjorde några tester igår:

2560x1440 SLI = samma problem som 3840x2160 SLI
2560x1440 utan SLI = problemfritt
3840x2160 utan SLI = problemfritt

Så det är uppenbarligen SLI som är problemet. Kanske har det något med G-sync att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av backfeed:

@acana79

Gjorde några tester igår:

2560x1440 SLI = samma problem som 3840x2160 SLI
2560x1440 utan SLI = problemfritt
3840x2160 utan SLI = problemfritt

Så det är uppenbarligen SLI som är problemet. Kanske har det något med G-sync att göra.

Men detta är bara i Fallout 4 då ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men detta är bara i Fallout 4 då ?

Har enbart och endast spelat Fallout 4 sedan dagen det kom ut, och har totalt glömt bort vad jag spelade innan dess, så helt ärligt minns jag inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja det är "huvudvärken" med SLI jag vill slippa... alltid tänkt så efter 680 i SLI som jag hade...
Inte för att det strulade speciellt mycket... men Single-GPU är king.

Skulle nog köpt GTX1080 alternativt väntat på Ti eller Titan men frågan är ju när dom släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är fortfarande så. För mig deaktiveras SLI alltid vid drivrutinsuppgradering, och det är inte helt problemfritt i spel.

Just denna lilla detalj gör att jag upplever SLI som SKIT. Oerhört frustrerande att manuellt behöva stänga ner en massa program varenda gång man uppdaterar drivern.

Vet inte hur många gånger jag upptäckt, oj vad segt det var här nu, och så upptäcker man att SLI är avaktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skulle nog köpt GTX1080 alternativt väntat på Ti eller Titan men frågan är ju när dom släpps.

Q1 2017 så vitt jag vet (eller tror), om det nu inte har ändrats nyligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av dblade:

Just denna lilla detalj gör att jag upplever SLI som SKIT. Oerhört frustrerande att manuellt behöva stänga ner en massa program varenda gång man uppdaterar drivern.

Vet inte hur många gånger jag upptäckt, oj vad segt det var här nu, och så upptäcker man att SLI är avaktiverad.

Jo detta är en sak som jag med fungerat över, men tänkte se om jag kan knåpa ihop ett tredjeparts program eller script som läser av SLI-inställningen och visar "ON" eller "OFF" eller dylikt i säg taskbar vid klockan, eller som en overlay i spel via precision x eller så.

Måste gå att lösa, skall gräva i det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av backfeed:

Q1 2017 så vitt jag vet (eller tror), om det nu inte har ändrats nyligt.

Japp, det är vad jag hört med, och säg då att jag köper vid kanske Q2 '17 eller liknande när priser och tillgång har stabiliserats.

.. Och så länge vill ej vänta nu, därav att ett extra Titan Black och lek med SLI -conf.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •