Dator för streaming (twitch) 5-7k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Dator för streaming (twitch) 5-7k

Hej!

Ska införskaffa mig en dator för streaming. Helst så billig som möjligt, utan att kvalitén på streamen tar stryk. Jag kommer inte streama tunga spel, blir mest Tibia, RuneScape och andra flashbaserade spel.

Skulle bli hemskt tacksam ifall någon vänlig person kunde slänga ihop ett paket <3

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2016

Jag vet inte om du vill ha Windows. Så jag tog inte med det. Jag antar att du inte vill ha SSD om du bara ska spela RunScape och Tibia efterssom du bara kommer få 120GB space istället för 1TB som du får med HDD

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9407256/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Spelar inte så stor roll eftersom streaming är i stort sett bara CPU som du behöver bry dig om. Klarar det säkert på vilken i5 3.5Ghz dator som helst.

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Över budgetstreaming tror jag att det är värt att överväga Quick-Sync eller Shadowplay.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 10.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Isse.K:

Hej!

Ska införskaffa mig en dator för streaming. Helst så billig som möjligt, utan att kvalitén på streamen tar stryk. Jag kommer inte streama tunga spel, blir mest Tibia, RuneScape och andra flashbaserade spel.

Skulle bli hemskt tacksam ifall någon vänlig person kunde slänga ihop ett paket <3

Tack!

Ska du ha skärm, tangentbord och allt annat med i den med eller? windows etc?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Ingen skärm eller tangentbord. Pris utan OEM

Tack allihopa!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Idde123:

Jag vet inte om du vill ha Windows. Så jag tog inte med det. Jag antar att du inte vill ha SSD om du bara ska spela RunScape och Tibia efterssom du bara kommer få 120GB space istället för 1TB som du får med HDD

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9407256/

Jag skulle kört på denna. Vill du gå ner i pris så kan du antingen minska graffet ännu mer eller leta en apu lösning, dock vetti tusan om APU ens är okej för streaming även med flash spel.. Har aldrig provat själv på min så vet inte.

Skrivet av Isse.K:

Ingen skärm eller tangentbord. Pris utan OEM

Tack allihopa!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Isse.K:

Hej!

Tack!

Intel:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9407469/

Finns alltid något att tweaka, kan gå ner en hel del till på CPU kombo:
AMD:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9407474/

Finns plats i båda för en CPU kylare för cirka 300kr, vilket lär göra datorn väldigt tyst under belastning.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2016

@Jonssown: När det gäller streaming ska man inte gå med FM2...

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Idde123:

@Jonssown: När det gäller streaming ska man inte gå med FM2...

Jag nämnde Shadowplay längre upp, vilket avlastar CPUn. Men det är upp till TS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Tack för alla svar!

Är mer sugen på intel än AMD. Men behöver man verkligen 3.5 GHz? För dom som jag fick som förslag har ju 3.2 respektive 3.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Isse.K:

Tack för alla svar!

Är mer sugen på intel än AMD. Men behöver man verkligen 3.5 GHz? För dom som jag fick som förslag har ju 3.2 respektive 3.3

Mitt tips är att kolla en del OBS guider på youtube. Det är rätt CPU krävande beroende på hur du streamar allt.

https://www.youtube.com/results?search_query=Streaming+minumu...

Trädvy Permalänk
Forumledare
Geeks Gaming
Registrerad
Jun 2005

@Isse.K: Det beror på vilken hårdvara som du tänk sköta enkoder tjänst.

Kortfattat så finns det fyra varianter på hur man kodar sin videodata upp mot streamingservern.

• CPU (processorn tar belastningen och får kämpa med dels spelet, omkodning med mera)

• GPU (grafikkortets processor får utöver grafik även hantera omkodning)

• Grafikdelen i nyare CPU (en dedikerad del av CPUn får jobba enbart med detta, denna delen används normalt inte vanligtvis)

• Extern omkodare (full avlastning men ofta lite begränsat i upplösning, framerate etc)

Så, därför är det en bra ide att plugga lite på streamingbiten redan innan man köper hårdvara så det blir rätt från början.

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Gaming Discord - Mötesplatsen för gamers | Medlem i Skyttegrav.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Ifall detta hjälper, här är bilder på de inställningar jag haft innan och det har varit as nice! Men sen så spelade jag massa tunga spel då, som sagt ska jag inte spela lika krävande spel nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Välj ett moderkort med inbyggt grafikkort så kan du lägga mer på cpun.
För streaming används ingen "grafik" releaterat utom cpun som är krävande.

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Hej, Har själv planerat en likanande dator med ett pris lite högre än din budget. Men den har 960 i 4gb!

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3100246&view=l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Nu kommer jag vara lite jobbig igen

Men nu skulle jag behöva en Mini-ITX eller vad dom heter, d.v.s. en liten dator? Funkar samma delar? Förutom chassit så klart?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Isse.K:

Nu kommer jag vara lite jobbig igen

Men nu skulle jag behöva en Mini-ITX eller vad dom heter, d.v.s. en liten dator? Funkar samma delar? Förutom chassit så klart?

Nu vet jag inte vilka delar du syftar till, men ett mITX bygge kräver ett moderkort med formfaktorn mITX. Utöver detta, beroende på chassit, kan det behövas ett mindre nätaggregat med formfaktorn SFX, samt att man bör kontrollera max-längd för grafikkort och storleken på CPU-kylaren.

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Har ett
- MSI GTX 970 2GB
- nätaggregat "be quiet! Pure Power L8, 730W"
- RAM minne några på 16GB men low profile

vill gärna använda dessa om det går

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Isse.K:

Har ett
- MSI GTX 970 2GB
- nätaggregat "be quiet! Pure Power L8, 730W"
- RAM minne några på 16GB men low profile

vill gärna använda dessa om det går

Då letar du helt enkelt upp ett mITX-chassi som tar ATX-nätagg på 160 mm samt grafikkort på uppåt 280 mm. (vet ej exakt hur långt MSI-kortet är).

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Hittat 3 st alternativ, vad tycker ni?

Fractal Design Node 304
https://www.inet.se/produkt/6909777/fractal-design-node-304-s...
Antar att jag kommer behöva köpa ett nytt nätagg för denna, för rekommenderat är att den är 150mm lång. Idéer?

Fractal Design Define Nano
https://www.inet.se/produkt/6900018/fractal-design-define-nan...

Phanteks EVOLV mITX
https://www.inet.se/produkt/6911918/phanteks-evolv-mitx-svart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2013

@Isse.K: Jag personligen hade nog valt något av de lite större chassina, Fractal Design Define Nano eller Phanteks EVOLV mITX, för att underlätta bygget osv.

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Guybrush82:

@Isse.K: Jag personligen hade nog valt något av de lite större chassina, Fractal Design Define Nano eller Phanteks EVOLV mITX, för att underlätta bygget osv.

Haha måste medge att jag köpte node 304 idag och fyfan va nöjd jag är. Sitter med på den nu och kan fortfarande inte fatta hur liten dator det är. Blev en i7 också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2013

@Isse.K: Ja va det en liten dator du va ute efter så var det ju rätt val. Kul att du blev nöjd

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland / Skaraborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Netforce:

Välj ett moderkort med inbyggt grafikkort så kan du lägga mer på cpun.
För streaming används ingen "grafik" releaterat utom cpun som är krävande.

Det är CPUn som har inbyggd grafikkort

| Intel i7 4790K @4,7Ghz | Noctua NH-U14S | ASUS Z97-PRO GAMER |
| EVGA NEX750B 750W | G.Skill Ripjaws X 16GB @1600Mhz |
| Fractal Design R4 | EVGA GeForce GTX 980 Ti GAMING ACX 2.0+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av KalleTheOne:

Hej, Har själv planerat en likanande dator med ett pris lite högre än din budget. Men den har 960 i 4gb!

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3100246&view=l

Varför kör du ett Z170 moderkort till en icke K processor?

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.6Ghz 1.296v Sommarklock kyls av en NZXT Kraken X62 Pump i Performance Mode och Fans 25% -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB 4x4 Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair AX860i -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU MSI GTX 970 4GB -|- Chassi Fractal Design Define C

Laptop; ASUS N53SV