Mindre chassi och kylare för Intel Core i5 6600K utan dedikerat grafikkort?

Permalänk

Mindre chassi och kylare för Intel Core i5 6600K utan dedikerat grafikkort?

Jag ska sätta ihop en dator med en Intel Core i5 6600K och DDR4 men utan dedikerat grafikkort eftersom inga spel/grafikkrävande program kommer att köras. Tänkte att man kanske kunde få ihop ett lite mindre format den här gången, så bland annat tänkte jag välja ett mATX-moderkort för att slippa onödiga PCIe-portar. Den stora frågan är nu vad jag ska använda för chassi och CPU-kylare (ingen kylare ingår). Skulle vara fördelaktigt om jag kunde hitta ett mindre chassi (t.ex. sett att det finns såna där kub-chassin numera), men typ alla CPU-kylare som verkar vettiga är ju jättestora, runt 160 mm! Verkar vara gränsfall för ganska många chassin, bortsett från bjässar som t.ex. Fractal Design Refine R5, vilket alltså är vad jag vill undvika i det här fallet.

Vilket chassi tillsammans med vilken CPU-kylare skulle ni rekommendera? Måste jag ta ett bamsechassi ändå, eller finns det vettiga mindre kylare för mindre chassin? Det är alltså ingen tokprestanda som behövs, utan datorn ska användas till desktopapplikationer, ingen överklockning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk

Satte ihop en lista med delar du kan kolla igenom
De är
Kylare
Processorn du ville ha
Moderkort
Och
Chassi

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/99645

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Välj ett mITX kort om du inte kommer att använda PCIe-slots - mindre än mATX och finns fler mindre chassin att välja emellan, bl.a.:

SilverStone FTZ01, RVZ01 och RVZ02
SilverStone Sugo SG10
Cooler Master Elite 110 (mycket litet chassi)
Cooler Master Elite 120

mITX moderkort brukar vara lite dyrare än mATX, men om du väljer t.ex. ett H170 moderkort istället för Z170 samt i5-6600 istället för i5-6600K (då du ändå inte kommer att överklocka) så sparar du några hundralappar redan där.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII