Open broadcaster software obs. Hur vet jag vilken bit rate jag ska fylla i?

Permalänk
Medlem

Open broadcaster software obs. Hur vet jag vilken bit rate jag ska fylla i?

Jag ska spela in när jag spelar lol - league of legends.
Hur vet jag vilken bit rate jag ska fylla i encoding?? max bit rate (kb/s) har jag satt till 2700. Den funkade hyfsat bra för mig. Men finns det något sätt så man får reda på det bästa för mig att använda?

har gjort ett speed test på speedtest.net tror jag det var. fick det här som svar när jag gjorde testet

ping
10ms
19ms

download speed
94.93 mbps

upload speed
95.58 mbps

Hur ska man tolka det där?

jag har ett NVIDIA Geforce GTX 660
Processor: AMD fx(tm)-6300 six core processor 3.50GHz
installerat minne ram: 8,00GB
1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleex130:

Jag ska spela in när jag spelar lol - league of legends.
Hur vet jag vilken bit rate jag ska fylla i encoding?? max bit rate (kb/s) har jag satt till 2700. Den funkade hyfsat bra för mig. Men finns det något sätt så man får reda på det bästa för mig att använda?

har gjort ett speed test på speedtest.net tror jag det var. fick det här som svar när jag gjorde testet

ping
10ms
19ms

download speed
94.93 mbps

upload speed
95.58 mbps

Hur ska man tolka det där?

jag har ett NVIDIA Geforce GTX 660
1920x1080

Det "bästa" är väl så högt du kan gå, d.v.s 3500 som då är limit mot Twitch(antar att du vill streama när du spelar och inte bara spela in?

Utan att veta vilket processor du har så är det tyvärr omöjligt att säga.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Om du nu vill streama på Twitch
Enligt många rekommendationer bör man hålla sig till ca 2500 kbit/s när man inte är en Twitch Partner.
När man däremot har blivit en Twitch Partner bör man gå upp till ca 3500 kbit/s för bästa kvalitét.
Oavsett hur bra dator samt internet du har kan du oftast inte gå högre utan att det ser ut som skit för tittarna då Twitch själva har begränsat hur stor bitrate man får använda som streamer då deras servrar inte har kapacitet att orka med mera.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Om du ska streama online beror det på vart du streamar. Twitch tillåter upp till runt 4000kbit/s för partners, men upp till runt 3000kbit/s för icke-partners. Det är rätt svårt att hitta den exakta gränsen, det bästa du kan göra är att be en kompis att titta på streamen och höja bitrate successivt tills han säger att det börjar lagga. Youtube tror jag tillåter upp till 9000kbit/s.

Om du ska spela in till din hårddisk så beror det lite på vad du tänkt att göra med det. Jag brukar gilla att spela in i höga bit-rates, typ 50mbit/s+, för att sen rendera det i typ Adobe Premier och få ner bitraten där inför en uppladdning.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det "bästa" är väl så högt du kan gå, d.v.s 3500 som då är limit mot Twitch(antar att du vill streama när du spelar och inte bara spela in?

Utan att veta vilket processor du har så är det tyvärr omöjligt att säga.

Okey. Har inte tänkt streama via twitch i början i alla fall.

Processor: AMD fx(tm)-6300 six core processor 3.50GHz
installerat minne ram: 8,00GB
windows 7

klassificiering 5,7

processor: beräkningar per sekund: 7,4
minne ram: minnesåtgärder per sek 7,6
grafik: skrivbordsprestanda för windows aero: 7,9
spelgrafik: prestanda för affärs och spelgrafik i 3d: 7,9

kan man få ut något mer av det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Om du ska streama online beror det på vart du streamar. Twitch tillåter upp till runt 4000kbit/s för partners, men upp till runt 3000kbit/s för icke-partners. Det är rätt svårt att hitta den exakta gränsen, det bästa du kan göra är att be en kompis att titta på streamen och höja bitrate successivt tills han säger att det börjar lagga. Youtube tror jag tillåter upp till 9000kbit/s.

Om du ska spela in till din hårddisk så beror det lite på vad du tänkt att göra med det. Jag brukar gilla att spela in i höga bit-rates, typ 50mbit/s+, för att sen rendera det i typ Adobe Premier och få ner bitraten där inför en uppladdning.

Okej.
Jag har tänkt spela in till hårdisken och sen redigera klippen i movie studio 13 platinum, för att göra klippen till 1060 fps. Då inspelningen laggar när jag spelar in i 60 fps nu. Så jag spelar för tillfället in i 30fps och det känns ungefär som vad den klarar av. Slutligen ska jag lägga ut klippen på youtube.

Permalänk
Medlem

Testa att använda NVENC encoder i OBS. Kan flyta på bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Oavsett hur bra dator samt internet du har kan du oftast inte gå högre utan att det ser ut som skit för tittarna då Twitch själva har begränsat hur stor bitrate man får använda som streamer då deras servrar inte har kapacitet att orka med mera.

Nu är det inte riktigt så...
Du kan sätta din Bitrate på 12000kb/s om du nu vill det, men du kommer garanterat att få ditt konto avstängt.
Kvalitén kommer vara helt sjukt bra jämfört med t.ex. Lirik som fortfarande har ca 5000kb/s och har 1080p@60fps.

Detta vet jag då en större streamer själv sa det på sin stream eftersom han (quin69) hade satt sin bitrate på det högsta han kunde när han då var ny som streamer. Efter ett par mail från twitch(som han aldrig läste då) så blev han tillslut kontaktad för att ändra innan hans konto blev avstängt.

12000bitrate är inte "för högt" om du endast har 4 tittare. Men när du börjar komma uppemot 100-1000personer så blir det otroligt krävande.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Testa att använda NVENC encoder i OBS. Kan flyta på bättre.

tack ska testas.
Vet du om det tar mycket av datorns CPU när man använder NVENC?
Fanns en del alternativ att välja o köra den på, antar att automatic är bäst om man inte har koll eller vilken kör du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleex130:

tack ska testas.
Vet du om det tar mycket av datorns CPU när man använder NVENC?
Fanns en del alternativ att välja o köra den på, antar att automatic är bäst om man inte har koll eller vilken kör du på?

NVENC körs på GPU med hjälp av dedikerat videokodningschip på Geforce-kort, så om det fungerar som det ska så ska det bli minimal CPU-belastning.

Jag kör på automatisk, ja, men jag har ingen aning om vad den inställningen gör för nytta. Har aldrig arbetat med särskilt höga bitrates i OBS. Har spelat in lite med Geforce Experience, dock. Kanske vore något att testa? Det kan strula lite ibland men... Där kan du använda upp till 50 Mb/s, men jag vet inte om det blir bra för det. Jag har märkt att inspelningen blir lite ljusare än källan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080