Hjälp med köp av ny systemkamera

Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av ny systemkamera

Nu börjar det bli dags att uppgradera lite avseende kameran.

Sitter i dagsläger på en Panasonic GF3 med kitglugg och 14/2,5 (samt en gammal manuell glugg på adapter jag sällan använder.)

Jag är generellt nöjd med kameran, men skulle vilja ta ett par steg upp i användarvänlighet (i princip fler reglage) och gärna samtidigt förbättra bildkvalitén lite. Som bonus vore en sökare skoj, men är inget absolut krav. AF på objektiven är dock ett krav för mig för allt utom eventuellt riktigt vidvinkliga saker.

Använder i dagsläget 14mm objektivet till ca 95% av bilderna just för att det är så smidigt jämfört med den lite klumpiga 14-42 (gamla versionen).
Funderar till en början på att skaffa nån bra fast, hyfsat ljusstarkt objektiv motsvarande runt 40-50mm FF och en kompakt normalzoom för att kunna komplettera med annat än vidvinkel-bilder när jag vill bära lätt/smidigt

Har ni några tips på kamerahus och gluggar att sikta in mig på? Budgeten är inte fast, men gärna inte mycket mer än nödvändigt för att klara mina krav utan att jag senare ångrar mig alltför mycket

Som exempel på budget har jag funderat lite på t.ex. nåt i stil med de första OM-D-kamerorna eller motsvarande Panasonic som finns med platt kitglugg för ca 5000:- + ett par tusen för en billig normal. Alternativt en bit lägre om jag hittar sakerna begagnat.

Är inte nödvändigtvis låst till m4/3, men gillar det stora objektivutbudet i rimliga storlekar.
Har t.ex. kikat lite på Sony A6000 som verkar bra och finns för inte orimliga summor, men sen kikar jag på E-objektiven och plötsligt känns systemet inte särskilt smidigt eller alltför spännande längre. Lite samma med en beggad A7 - troligtvis fantastisk kamera, men knappast smidig med gluggar som drar nytta av den.
Fujifilm X-serien lider lite av samma problem. Går det att täcka mina behov rimligt billigt och smidigt med anxdra system eller ska jag hålla mig till m4/3 där jag kan fortsätta använda min 14/2,5?

Vad har ni för tips att komma med till mitt sökande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Går det att täcka mina behov rimligt billigt och smidigt med anxdra system eller ska jag hålla mig till m4/3 där jag kan fortsätta använda min 14/2,5?

Tyvärr är det generellt så att större sensor = större objektiv. Så är man ute efter ett litet system så får man försöka hitta en kompromiss mellan bildkvalité och storlek. Du verkar ju inte alltför missnöjd med bildkvalitén från din GF3 och en modernare m4/3-kamera kommer att ge en förbättring i bildkvalité, så det kan nog mycket väl vara rätt väg att gå för dig. Tyvärr har jag dålig koll på m4/3 som system, så jag överlåter åt andra att rekommendera en kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Har t.ex. kikat lite på Sony A6000 som verkar bra och finns för inte orimliga summor, men sen kikar jag på E-objektiven och plötsligt känns systemet inte särskilt smidigt eller alltför spännande längre. Lite samma med en beggad A7 - troligtvis fantastisk kamera, men knappast smidig med gluggar som drar nytta av den.

Vad har ni för tips att komma med till mitt sökande?

Orden "smidig" och "spännande" är ju högst intentsägande och luddiga uttryck. Min egen tolkning är att orden passar väl in på både A7 och A6000 om man kan tänka sig kameror som i stort klarar alla andras objektiv. Ta en titt på youtube så ser du hur "smidigt" och "spännande" det kan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tyvärr är det generellt så att större sensor = större objektiv. Så är man ute efter ett litet system så får man försöka hitta en kompromiss mellan bildkvalité och storlek. Du verkar ju inte alltför missnöjd med bildkvalitén från din GF3 och en modernare m4/3-kamera kommer att ge en förbättring i bildkvalité, så det kan nog mycket väl vara rätt väg att gå för dig. Tyvärr har jag dålig koll på m4/3 som system, så jag överlåter åt andra att rekommendera en kamera.

Precis lite så jag tänker. m4/3 har många fina små objektiv och troligtvis tillräckligt mycket bättre bildkvalitet än nuvarande att jag även vore nöjd med det

Canon, Pentax och Sony har ju alla visat vid några enstaka fall att det går att bygga små objektiv till större sensorer, speciellt om man kan offra lite ljusstyrka (och i Sonys fall även bildkvalitet), men de verkar ju inte vilja ha för många såna i sortimentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Orden "smidig" och "spännande" är ju högst intentsägande och luddiga uttryck. Min egen tolkning är att orden passar väl in på både A7 och A6000 om man kan tänka sig kameror som i stort klarar alla andras objektiv. Ta en titt på youtube så ser du hur "smidigt" och "spännande" det kan bli.

Håller med att de är lite luddiga ord, men tänker mer att det finns ganska få och ofta dyra och klumpiga objektiv till sony-e. "Smidighet" innefattar för mig både litet och att det enkelt fungerar som det ska. "Spännande" kanske passar in på Sonys objektivutbud om man räknar in möjlighet att använda andra märkes gluggar.

Adaptrar och gamla gluggar känns mest som rolig hobbysak än något som bidrar mycket för mig.objektiven blir ofta stora och felbalanserade med adapter och får annan bildvinkel än avsett.

På A7 verkar dock den lösningen lite mer intressant då, men fortfarande blir objektiven ganska stora om man även ska skruva på adapter (pannkaksobjektiv blir normalstora m.m.) . AF-adaptrar verkar dyra.

Säkert ett utmärkt alternativ för de med en stor objektivsamling till annat hus, men verkar inte vara lika bra för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jookeer
Har du förresten något specifikt tips på bra adapter + objektiv som ger AF, ok smidighet och rimlig bildvinkel till "lagom pris" som du kan rekommendera till a6000 eller a7? ( extremt många luddiga ord i den meningen.)

Adapter+objektiv är ju inget jag principiellt undviker. De erfarenheter jag har med adapter är ganska få (bara enkla saker utan elektronik som var mer för kuriosa än nytta).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kollat lite mer specifikt på kombinationer (nedan med nypriser). Kom gärna med kommentarer på dessa och förslag på fler!

Tänker mig något som ska klara vidvinkel (motsvarande ca 20-35mm på FF), ljusstark normal. Vid nåt läge ska det kunna användas kompakt i jackfickan och då klara ganska vidvinkligt. Helst ska "reseobjektivet" klara lite olika brännvidder.
Ser detta som minst 2 objektiv för att täcka det (t.ex. pannkakszoom/liten vidvinkel + normalobjektiv).

Hela paketet ska helst inte vara alltför stort att jag drar mig för att ta med det (som det förr ibland blev med min Canon DSLR).

Vid senare skede ska det gärna vara möjligt att skaffa till ett bra porträttoblektiv (ca 80mm FF).
Ett plus om något åtminstone är stabiliserat för kvällsfoton inomhus.

Sony A6000
kamera + 16-50 OSS - 6000:- (täcker vidvinkel + zoom)
Ljusstark normal blir antingen lite dyrare eller ljussvagare:
Sony E 35/1,8 OSS, Sony FE 28/2.0, Sigma 30/1,4 DC - 3500-4500:-
Sony E 30/3,5 Macro, Sigma 30/2,8 - 1500-2000:-

Senare finns porträttobjektiv för 2400-3000:- (E 50/1,8 OSS, FE 50/1,8), samt E20/2,8 som lättglugg om jag tröttnar på 16-50.

Begagnad Sony A7 med vilka objektiv som inte är för skrymmande?
Ny A7 kostar 8700/10000:- (utan/med kitglugg) just nu hos Rajalas (dyrare annars).
FE 50/1,8? FE28/2,0? Normalzoomen? Alla verkar ganska stora! Något med adapter?
I huvudsak använda crop-läge känns lite som bortkastad potential på denna

m4/3
Olympus OM-D E-M10 + 14-42EZ - 5500:- (vidvinkel + zoom)
Panasonic GM5 + 12-32 OIS - 4000:-

Till dessa antingen Pan 25/1,7 (1900:-) eller begagnad Pan 20/1,7 eller kanske Oly 25/1,8.

Panasonic GX7 + 20/1,7 - 6000:-
Till denna Pan 12-32 OIS - 1700:-

Porträttobjektiv: Oly 45 (2200:-), Pan 42,5 OIS (4100:- ny men i så fall begagnad om den finns).

Då kan jag fortsätta använda min 14/2,5 när den passar.

Kamerahusen känns ungefär liknande i storlek (GM5 mindre, men kanske sämre grepp?), alla har sökare, men m4/3 känns som lättare att släpa med hela paketet och är mindre med objektiv på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

@jookeer
Har du förresten något specifikt tips på bra adapter + objektiv som ger AF, ok smidighet och rimlig bildvinkel till "lagom pris" som du kan rekommendera till a6000 eller a7? ( extremt många luddiga ord i den meningen.)

Adapter+objektiv är ju inget jag principiellt undviker. De erfarenheter jag har med adapter är ganska få (bara enkla saker utan elektronik som var mer för kuriosa än nytta).

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en tråd om äldre snorbilliga bra MF objektiv. Prisex. 50mm f1.8 med adapter <300:-
Man lär sig snabt hanter manuella objektiv. Särskilt med A7/A6000 som har focus peaking.

Kan/vill man inte alls hantera manuella objektiv finns smarta adaptrar till både Canon och Nikons AF objektiv. Kostar dock en slant.

Jag tar ca. 90% av mina bilder med MF gammelgluggar. Tar man mestadels motiv i rörelse rekas AF gluggar före MF, såklart.

Största skillnaden mellan A7 och A6000 är sensorns storlek och jag kan starkt rekommendera A7 om du tänker använda gammelgluggar som är gjorda för FF. Beggad A7 med kitzoomen (28-70) kan fås för ca. 7.5kSEK idag.

Permalänk
Medlem

Ingen som jämfört A6000 mot en motsvarande m4/3?

När jag kollar prestanda ser sensorerna i A6000 och E-M10 ut att prestera förvånansvärt lika avseende DR vid de flesta ISO-lägena (kolla measurements). Båda är ett stort steg upp från min GF3
http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-A600...

Följande AF verkar bättre på A6000 på bekostnad av sämre enkelskotts-AF och lite annat smått och gott enligt diverse forumtrådar och denna: http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_A6000/verdict.sh...

M10 har IBIS vilket helt klart är en fördel över Sonys och Panasonics motsvarigheter, även om det kan kompenseras av OSS/OIS.

Sammanfattningsvis verkar det vara ganska likvärdiga kamerahus (marginell fördel A6000 avseende bildkvalitet) med klar fördel OM-D avseende objektivutbudet. Sen verkar det florera rykten att Sony i princip slutat helt att utveckla nya E-linser på bekostnad av FE (passar, men dyrare och större), men det kanske bara är tillfälligt för att få ut lite linser till deras FF-hus.

Har tidigare klämt lite på OM-D-hus och de känns riktigt bra i handen. Detsamma gäller NEX6/7 (som ser ganska lika ut som A6000). Vet ej hur Panasonics motsvarigheter känns så en runda i fysisk butik känns som ett måste snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Finns en tråd om äldre snorbilliga bra MF objektiv. Prisex. 50mm f1.8 med adapter <300:-
Man lär sig snabt hanter manuella objektiv. Särskilt med A7/A6000 som har focus peaking.

Kan/vill man inte alls hantera manuella objektiv finns smarta adaptrar till både Canon och Nikons AF objektiv. Kostar dock en slant.

Jag tar ca. 90% av mina bilder med MF gammelgluggar. Tar man mestadels motiv i rörelse rekas AF gluggar före MF, såklart.

Största skillnaden mellan A7 och A6000 är sensorns storlek och jag kan starkt rekommendera A7 om du tänker använda gammelgluggar som är gjorda för FF. Beggad A7 med kitzoomen (28-70) kan fås för ca. 7.5kSEK idag.

Ok, tack!
Sitter just nu på ett manuellt pentax 50/1,8 med adapter till min GF3 och det fotandet passar inte mig alls (även om det skulle bli aningen bättre med Focus Peaking det lilla jag testat med sånt på andra kameror).
Sen sitter nog motsvarande glugg bättre på en större kamera, och helst med större sensor, men med adaptern hamnar objektivet ändå en hyfsad bit ut från huset med alla nya spegellösa kameror, vilket inte förbättrar balansen/hanteringen. Skärpan är ju inte generellt bättre på gamla objektiv heller än på nya (men byggkvaliteten är en annan femma). Behöver jag ändå skaffa både AF-adapter och gluggar så blir det inte heller så billigt. Allt utom 50mm (många billiga och bra) eller skräpzoomar brukar kosta en slant även begagnat.

A7 verkar vara en riktigt fin kamera, men jag tror inte riktigt den passar mig, till stor del p.g.a. objektiven.

Permalänk
Medlem

För mig är FF det självklara valet men inte till vilket pris som helst. Därefter spegellös EVF före fetDSLR. Med en garderob full av fina gammelgluggar blev valet lätt att välja världens billigaste FF->Sony A7.

Har även några moderna APS-C kameror men de ger inte samma höga bildkvalitet som FF, såklart.

Generellt kan man inte säga att äldre objektiv skulle vara bättre/sämre än nyare. Vissa är bättre/sämre, så det gäller att läsa på innan köp.

Det man bör ta ställning till:
1. APS-C eller FF
2. fetDSLR eller spegellös
3. AF- eller MF-objektiv
4. objektivval för färdigt utbyggt system samt pris
5. vikten på ovanstående

Faller valet på spegellös FF får man tillgång till billiga bra äldre MF-gluggar, såvida man kan/vill lära sig hantera manuella objektiv, vilket enl. mig är lättare än många tror. Intresse, tålamod och övning är ledstjärnorna för nybörjaren. Utöver skärpan så finns fler paramerar att beakta när man väljer objektiv, tex. färgåtergivning, kontrast, distorsion, bokeh, hanterbarhet, storlek, byggkvalitet, pris.

Att välja FF spegellös med smart AF adapter är inte ekonomiskt hållbart såvida man inte redan har tillgång till bra AF/FF-gluggar (CaNikonMinolta). Bättre då att satsa på AF-gluggar gjorda för kamerahuset.

Det jag läst om Pentax 50mm/1.8 (finns flera modeller) är att den inte anses tillhöra toppskiktet bland 50mm MF. Har en på ingående för test, återkommer...

Bland de bästa 50mm: Canon FD/FDn 50/1.4 samt Minolta MD/MC 1.4 (ca. 900:-).
Skall du ha en AF glugg till A7 är Sony/Zeiss FE 55mm 1.8 oslagbar, kan hittas beggad för runt 6 papp.

Permalänk
Medlem

Har en A6k och skaffade nyligen en A7 för äldre manuella objektiv. Skillnaden förutom ingen 1,5x beskärning är att A7 känns trevligare i handen och har en lite bättre sökare. Dessutom, nåt som jag trodde snabba objektiv på A6k fixade alldeles tillräckligt, så gillar jag det lite grundare skärpedjupet ganska mycket.

För AF är A6k en del bättre men de är båda rätt dåliga på det i dålig belysning.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

För mig är FF det självklara valet men inte till vilket pris som helst. Därefter spegellös EVF före fetDSLR. Med en garderob full av fina gammelgluggar blev valet lätt att välja världens billigaste FF->Sony A7.

Har även några moderna APS-C kameror men de ger inte samma höga bildkvalitet som FF, såklart.

Kan tänka mig att den i ditt fall är en utmärkt kamera. Den verkar riktigt bra och hade den bara haft några billiga AF-gluggar i pannkaksformat med hygglig prestanda anpassade för kameran hade jag nog lagt de extra $$$ som behövs själv för det systemet
Skillnaden i prestanda mellan FF-sensor och APS-C ur samma generation verkar vara ganska stor. Skillnaden mellan APS-C och m4/3 verkar dock mycket mindre.

Citat:

Generellt kan man inte säga att äldre objektiv skulle vara bättre/sämre än nyare. Vissa är bättre/sämre, så det gäller att läsa på innan köp.

Min uppfattning är snarare att objektiv från förr just generellt, men inte alltid, är mindre skarpa än motsvarande nya (och zoom-objektiv från fram till 80-talet verkar ofta vara hopplösa). Dyra objektiv från förr kan såklart utprestera billiga nyare, men det är sällan skärpan tar ett steg bak mellan generationerna.
Sen finns det så klart många undantag som verkar prestera fullt i klass med de bättre nu, men det var ofta riktigt dyra och väl ansedda objektiv även på sin tid (och ofta inte särskilt billiga nu heller).

Citat:

Det man bör ta ställning till:
1. APS-C eller FF
2. fetDSLR eller spegellös
3. AF- eller MF-objektiv
4. objektivval för färdigt utbyggt system samt pris
5. vikten på ovanstående

Faller valet på spegellös FF får man tillgång till billiga bra äldre MF-gluggar, såvida man kan/vill lära sig hantera manuella objektiv, vilket enl. mig är lättare än många tror. Intresse, tålamod och övning är ledstjärnorna för nybörjaren. Utöver skärpan så finns fler paramerar att beakta när man väljer objektiv, tex. färgåtergivning, kontrast, distorsion, bokeh, hanterbarhet, storlek, byggkvalitet, pris.

Att välja FF spegellös med smart AF adapter är inte ekonomiskt hållbart såvida man inte redan har tillgång till bra AF/FF-gluggar (CaNikonMinolta). Bättre då att satsa på AF-gluggar gjorda för kamerahuset.

Bra sammanfattat på ungefär mina tankegångar. Punk 2 och 5 är kopplade direkt till storleken på hus + gluggar och punkt 1 påverkar det starkt. Då har m4/3 fördel över APS-C som i sin tur är klart bättre än FF. FF kostar i både pengar och storlek, även om huset i sig inte är så jättestort.
Vid 3 är det för mig AF som gäller så där minskar fördelarna med bra stöd för gamla gluggar en hel del. Objektivutbudet (4) är helt klart riktigt intressant för m4/3 med många med bra prestanda, bra storlek och överkomliga priser. Vet dock inte hur många fler objektiv jag köper på mig senare, men möjligheterna är lockande.

För mig utan objektivpark är AF-gluggar gjorda för systemet klart mer intressant.

Citat:

Det jag läst om Pentax 50mm/1.8 (finns flera modeller) är att den inte anses tillhöra toppskiktet bland 50mm MF. Har en på ingående för test, återkommer...

Bland de bästa 50mm: Canon FD/FDn 50/1.4 samt Minolta MD/MC 1.4 (ca. 900:-).
Skall du ha en AF glugg till A7 är Sony/Zeiss FE 55mm 1.8 oslagbar, kan hittas beggad för runt 6 papp.

Pentaxobjektivet jag har är förresten SMC pentax-m 50/1,7. Inte det skarpaste, men ok och i fint skick och var lite skoj att testa med, och fick den gratis (och adaptern billigt via ebay för några år sen). Just gamla skarpa 50mm-objektiv verkar gå att hitta billigt lite överallt, men andra brännvidder i hygglig kvalitet verkar inte längre tokbilligt.

Permalänk
Medlem

Det finns gammelgluggar för hundralappar som spöar nyplastgluggar för tusenlappar, både zoomar och fasta, inte bara i pris utan även i bygg- och optisk kvalitet, dock är de inte AF. Även om jag är van med MF kan jag medge att AF är att föredra för rörliga motiv, särskilt för telefoto där du även kan behöva IS (Image Stabilisation) som bekvämt alternativ till stativ.
En gemensam ofta återkommande svaghet hos gammelgluggar är att de är känsliga för flare och ghost vilket till stor del kan begränsas av motljusskydd. Mao. har antireflexbehandlingen blivit bättre med åren. Å andra sidan, hur ofta tar man bilder mot solen?

Har beggade vidvinkliga gammelgluggar 24, 28 och 35mm för hundralappar som får dagens moderna plastgluggar för 15ggr priset att framstå som överprisade. Just vidvinklar kräver ingen AF eller IS enl. mig.
Har även ett knippe äldre Leicagluggar varav somliga är ruggigt bra med dagens mått. Svindyra? Ja, men de stiger i pris så köper och säljer man med förstånd kan man inte förlora pengar på dessa, tvärtom. Skulle vilja se en modern plastglugg som vid försäljning om 50+ år ger pengarna tillbaka.

Tappar du en gammal Leicaglugg i golvet är det mer synd om golvet än om gluggen, tvärtom gäller för en modern plastglugg med risk för att krascha plasten, AF- och/eller IS-motorn.

Som du märker gillar jag optik med karaktär, attityd och historiska anor. Om de sedan är av hög optisk- och mekanisk kvalitet med oslagbart pris - desto roligare. Bilderna blir bättre med utrustning man gillar.

Sen har jag ingen erfarenhet från dina funderingar runt m4/3 resp APS-C. Ju större sensor desto bättre sägs det även om detta inte nödvändigtvis alltid stämmer. Jag har jämfört Sonys och Canons APS-C med Sonys A7 FF och helt klart finns en klar kvalitetsskillnad till A7's fördel, underligt annars.
Nästa fråga är om "det är värt" och det får var och en svara på enl. tycke och smak. Somliga tycker Skoda är mer värt än Volvo eller tvärtom. Att betala 6 papp för beggad spegellös FF tycker jag är "värt" - lägg till 1-2 papp så får du ett knippe utmärkta gammelgluggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Sen har jag ingen erfarenhet från dina funderingar runt m4/3 resp APS-C. Ju större sensor desto bättre sägs det även om detta inte nödvändigtvis alltid stämmer. Jag har jämfört Sonys och Canons APS-C med Sonys A7 FF och helt klart finns en klar kvalitetsskillnad till A7's fördel, underligt annars.
Nästa fråga är om "det är värt" och det får var och en svara på enl. tycke och smak. Somliga tycker Skoda är mer värt än Volvo eller tvärtom. Att betala 6 papp för beggad spegellös FF tycker jag är "värt" - lägg till 1-2 papp så får du ett knippe utmärkta gammelgluggar.

Skillnaden i DR mellan APS-C och m4/3 verkar i dxo-mark vara väldigt liten vid iso 200-6400 (ca 0,3 EV). Aningen större DR-skillnad vid bas-iso (som är 100 på A6000 och 200 på OM-D E-M10. Övriga parametrar ser det likadant ut.
På bilder och tester på andra sidor ser skillnaderna också som bäst marginella ut vid alla iso-lägen.
Detta gäller alltså de nyare sensorerna på båda sidorna.

Mellan FF och dom andra är dock skillnaden både i hög-iso-prestanda och DR mycket större. Dock verkar det nästan omöjligt att få FF "fickvänligt". De bästa bilderna tas ju aldrig av kameran i byrålådan.

Permalänk
Medlem

Ingen systemkamera är "fickvänlig", fråga fetDSLR-folket. Storleksskillnaden mellan FF A7 och Aps-C A6000/A6300/Nex är mätbar men i praktiken försumbar då du ändå knappast får ner nån av dem + objektiven i fickan.

Att slänga en systemkamera med kitzoomen runt halsen, för att slippa väskan, visar att man köpt fel kamera. Betydligt bättre då att köpa en RX100 och förvare den i en bältesväska som alltid följer med. Men då hamnar vi off-topic då tråden hamnar om systemkameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ingen systemkamera är "fickvänlig", fråga fetDSLR-folket. Storleksskillnaden mellan FF A7 och Aps-C A6000/A6300/Nex är mätbar men i praktiken försumbar då du ändå knappast får ner nån av dem + objektiven i fickan.

Att slänga en systemkamera med kitzoomen runt halsen, för att slippa väskan, visar att man köpt fel kamera. Betydligt bättre då att köpa en RX100 och förvare den i en bältesväska som alltid följer med. Men då hamnar vi off-topic då tråden hamnar om systemkameror.

Det finns andra fickor än byx- och speciellt jeansfickor. Jag har i dagsläget regelbundet med mig min GF3+14mm/2,5 i jackfickan. Det bör vara möjligt med en sony APS-C med litet pannkaksobjektiv, men kan bli lite mer trångt. A7 + objektiv är nog kört där.

Jag vill gärna fortfarande ha den möjligheten med nåt objektiv, gärna med hyfsad vidvinkelmöjlighet, även med nästa kamera.

Har funderat lite även på de bättre kompaktkamerorna, men inte hittat nåt som känns riktigt lika bra eller prisvärt som de bästa spegellösa alternativen.

Edit: Har kikat lite mer på kompaktkaneror och ska nog inte helt utesluta dom. Sony RX100 III (6800:-) verkar klara det mesta jag vill med rimlig kvalitet i minimalt format (t.o.m. mer "fickvänlig" än den nuvarande), men förutom EVF:en verkar hanteringen inte mycket bättre än GF3.
Panasonic LX100 (6200:-) verkar aningen bättre på det mesta, med lätt croppad m4/3-sensor (klart större än 1" i RX100) och har många reglage för enklare hantering. Dock så är den t.o.m. lite större än GM5+12-32 som har liknande många externa reglage och kostar 2200:- mindre samt går att komplettera med fler objektiv. Det LX100 vinner på där är ljusstyrka på normalzoomen.

Jag tror jag ändå måste iväg och känna på dessa innan jag helt bestämmer mig.

Permalänk
Medlem

En "smal" A7 kanske går ner i fickan?
http://www.sonyalpharumors.com/size-matters-a-tribute-to-the-...

Kostnad: Minox GL, ca. 3-400:-
Adapter 19:- ink. frakt
Lim: några tior

Gluggen är superskarp enl. mina kontakter med gammelgubbar vana med gammelgluggar.
Det är en Zeiss Tessarkonstruktion vilket borgar för traditionellt hög kvalitet, attityd och karaktär.
Ghostar och flärar lite utan motljusskydd, men va fan hur ofta plåtar man i motljus? Viss vinjettering som kan fixas i post.

Annars kan jag reka Minolta M-Rokkor 40/2.0 som är samma som Leicas egna Summicron men till lägre pris.
https://www.google.se/search?q=minolta+m-rokkor+40mm+f2+sony+...

Sen är jag lite förbryllad över dina funderingar. Å ena sidan systemkamera med tilltugg och om den inte går ner i fickan så får det bli en ännu mindre systemkamera med pannkakskitzoom och går inte heller den ner i fickan blir det kanske en kompakt. Tror du gjort det onödigt svårt genom att försöka optimera/maxa flera motstridiga parametrar samtidigt.

Vill du ha en kamera som alltid följer med är RX100 ett av de bästa valen. Hög bildkvalitet i ett kompakt lätt format. Dock kan/skall den inte jämföras med en systemkamera som ju har ett annat syfte/funktion.

En bra/dålig kompromiss kanske kan vara denna:
http://www.kenrockwell.com/sony/rx10-iii.htm

Själv har jag alltid med mig en liten kompakt. Skall jag ut och projektfota ("finfota") packar jag ryggväskan med FF kamera och 3 snorbilliga FF-gluggar (brukar räcka).
-----------
Minsta objektiven till E-mount
https://gist.github.com/theJollySin/27834db08fff4b249057
-----------
Var just och hämtade ut ett Pentax Super-Takumar 55/1.8.
1. Den är radioaktiv: https://www.youtube.com/watch?v=TVjhuN5Wy28
2. Hur man borstar bort den gula hinnan (utan Pepsodent): https://www.youtube.com/watch?v=3CAaSgK6WsE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

En "smal" A7 kanske går ner i fickan?
http://www.sonyalpharumors.com/size-matters-a-tribute-to-the-...

Kostnad: Minox GL, ca. 3-400:-
Adapter 19:- ink. frakt
Lim: några tior

Gluggen är superskarp enl. mina kontakter med gammelgubbar vana med gammelgluggar.
Det är en Zeiss Tessarkonstruktion vilket borgar för traditionellt hög kvalitet, attityd och karaktär.
Ghostar och flärar lite utan motljusskydd, men va fan hur ofta plåtar man i motljus? Viss vinjettering som kan fixas i post.

Annars kan jag reka Minolta M-Rokkor 40/2.0 som är samma som Leicas egna Summicron men till lägre pris.
https://www.google.se/search?q=minolta+m-rokkor+40mm+f2+sony+...

Sen är jag lite förbryllad över dina funderingar. Å ena sidan systemkamera med tilltugg och om den inte går ner i fickan så får det bli en ännu mindre systemkamera med pannkakskitzoom och går inte heller den ner i fickan blir det kanske en kompakt. Tror du gjort det onödigt svårt genom att försöka optimera/maxa flera motstridiga parametrar samtidigt.

Vill du ha en kamera som alltid följer med är RX100 ett av de bästa valen. Hög bildkvalitet i ett kompakt lätt format. Dock kan/skall den inte jämföras med en systemkamera som ju har ett annat syfte/funktion.

En bra/dålig kompromiss kanske kan vara denna:
http://www.kenrockwell.com/sony/rx10-iii.htm

Själv har jag alltid med mig en liten kompakt. Skall jag ut och projektfota ("finfota") packar jag ryggväskan med FF kamera och 3 snorbilliga FF-gluggar (brukar räcka).
-----------
Minsta objektiven till E-mount
https://gist.github.com/theJollySin/27834db08fff4b249057
-----------
Var just och hämtade ut ett Pentax Super-Takumar 55/1.8.
1. Den är radioaktiv: https://www.youtube.com/watch?v=TVjhuN5Wy28
2. Hur man borstar bort den gula hinnan (utan Pepsodent): https://www.youtube.com/watch?v=3CAaSgK6WsE

Det är väl inte så underligt att jag, som många andra, vill ha en kamera som:
- ger så bra bildkvalitet som möjlig
- är så lätt som möjligt att bära med sig
- är så smidig som möjligt att fota med
Det svåra är bara att besluta vad jag måste kompromissa mest med och till vilken grad.

Kan tillägga att "finfotande" inte är något jag tar mig tid att göra, så det är mest lite fotografier av familj och vänner hemma och ute, lite semesterfotande och lite blandat övrigt fotande. För dessa känns AF nästan som ett krav (barn väntar inte på mitt långsamma manuella fokuserande), men några överdrivna krav på supersnabb AF har jag inte heller. Något utsett finfotande tar jag mig aldrig tid till, men det är bra om det vanliga fotandet ger hyfsade bilder.

Jag tror detta ska gå att kombinera i en kamera. Det fungerar ju hyggligt redan nu (GF3+14mm/2,5 som lätt kit, med samma eller kitzoomen hemma). Jag vet med mig sen tidigare att en för stor kamera inte skulle användas alls lika mycket som en smidigare.

Förr hade jag en Canon DSLR. Jag ville efter ett tag (ett par år) köpa mig ett billigt vidvinkligt litet objektiv för att kunna fota lite i resande i städer utan att släpa med kameraväska. Då märkte jag, att jag för en lägre summa än ett objektiv, kunde köpa min en ny GF3+14/2,5+kitzoom på rea. Den inhandlades då som lätt resekamera, men eftersom bilderna var lika bra som min DSLR (mindre men nyare sensor) så blev min Canon mestadels liggande tills den senare lånats ut till mer behövande syskon.

Skulle jag skaffa mig en för stor kamera som är jobbig att släpa med är risken stor att den inte används alltför mycket. Sen kan vissa objektiv såklart vara stora för fotande hemma/i närheten eller då packning inte spelar någon roll.

Fin Thorium-glugg förresten Är din lika missfärgad som i videon?

Edit:
RX10 iii är nog en usel kompromiss för mitt användande - Större och mycket dyrare än de flesta övriga alternativ, trots mindre sensor.
Det man får för det är en superzoom - något jag aldrig varit ute efter då jag har väldigt litet behov av att fota på längre brännvidder.

Kompaktkameror är långt ifrån mitt huvudfokus, men speciellt LX100 verkar efter lite googlande klara de flesta av mina behov med ganska få kompromisser. Tror dock ändå en ny spegellös systemkamera uppfyller mina önskemål bättre så det mest sannolika är en sån.
Ska dock inte utesluta nåt innan jag hunnit klämt och testat lite modeller. Känslan i verkligheten säger mycket om man kommer att gilla saken eller inte.

Permalänk
Medlem

fet-varuhus-heffaklumps-DSLR blir ofta valet för nyfikna nybörjare - man tittar på reaerbjudanden på modeller på väg att ersättas - har kostat 7 papp och nu bara 5 - å då ingår extra lullull, helt oemotståndligt klipp. När man efter en tid lessnat släpa runt på tung fotoväska hamnar härligheten i garderoben - jaja den kommer fram när jag blir sugen (nångång). Tider går och ibland åker den fram men utan tung fotoväska, kitzoomen får duga, resten blir kvar i garderoben (bra å ha, utifall). Efter ytterligare en tid shoppar man ny mobil med inbyggd och bra kamera som alltid följer med å den duger ju för vardagsfoto - så slutligen åker hela fetDSLR-härligheten ut på blocket för en struntsumma isf att ta plats i källaren bland gamla hushållsassistenter och bakmaskiner från 80-talet, jojo.

Så var det iaf för mig. Min lärdom av detta blev att alltid ha med mig en liten kompakt med brännvidd motsvarande en DSLR kitzoom, det blir "nästan" lika bra bilder som gammal fetDSLR i garderoben.

Men jag gav inte upp "finfotandet" utan ville utveckla detta så länge det är kul och inte kostar skjortan. Men ytterligare en fetDSLR att släpa runt på skulle det inte bli. Resten är historia.

Du tycks ha motsvarande erfarenheter? Skall man "bara" ta familje- och semesterkort är det viktigaste att kameran följer med och inte är i vägen för familje- och semesterintresset varesig tids- eller utrymmesmässigt. Så bra att det finns små lätta smutta kompakter som klarar detta med glans. AF och IS - bara peka å skjuta, för det mesta funkar det.

Är man, som jag, gammal fotonörd och villig att utvecklas som bildskapare, inte "bara" ta kort vid festliga tillfällen utan "finbilder" och har fotandet som en central och tidsödande hobby blir ju valet helt annorlunda.

Tycker du kan behålla din GF3 ett tag till. Tekniskt sett är ju senaste modellen av RX100 bättre
http://www.kenrockwell.com/sony/rx100-mk-iv.htm

men det är ju aldrig kameran utan fotografen som tar bilderna.

Hur mycket objektiv jag än släpar runt på så är 90% av "finbilderna" tagna inom kitzoomområdet och merparten av dessa hade blivit nästan lika bra med vilken kvalitetskamera som helst, APS-C eller FF, kompakt eller fet.

Henri Cartier-Bresson använde inget annat än Leica och 50mm under hela sin 50-åriga karriär. Med den utrustningen blev han en av fotohistoriens största bildkonstnärer. Den tekniska kvaliteten på dessa bilder är med dagens mått mätt underlägsen vilken mobiltelefonkamera som helst. Historiens största litterära verk hade inte blivit bättre med MS Word. Gåspenna och skrivmaskin kan duga lika bra.
-------
Å ja, Thoriumgluggen är gul, undergår nu och 48-timmar framåt behandling mha IKEA-lampa.

Permalänk
Medlem

@jookeer:
Japp, den historien är ganska lik min. Jag känner ändå inte att jag gjorde fel val i köpet av min dslr - jag fick ett par år av god användning och lärde mig en del samtidigt. Nu har jag ju kvar en hel del bilder från de åren som hade sett mycket sämre ut med andra kameror. Då fanns varken spegellösa systemkameror eller kvalitetskompakter med annat än flugskitsstora sensorer, så klumpig kamera var enda ekonomiskt rimliga chansen för bilder med någorlunda dynamiskt omfång och "hög"-isoegenskaper.

Sen tror jag att onödigt många köper på sig en "fet-varuhus-heffaklumps-DSLR" även idag, när det finns andra alternativ till bra bilder som ofta hade passat dom bättre.

Vore det inte för hanteringen hade jag nog kört vidare på GF3 några år till och bara skaffat nytt/nya objektiv.
Även mina enkla "semesterbilder" är mycket lättare att ta om man slipper gå igenom en massa menyer, till viss del med en okänslig pekskärm, varje gång automatiken inte helt kommer överens med mig.
Kameror med få knappar och reglage kan se "enkla" ut att använda, men i praktiken är de ofta riktigt jobbiga de ca 50% av bilderna där automatik och fotograf inte tycker detsamma.

Sen vore det kul att se vad jag fotar även vid starkt ljus, så EVF/OVF skulle göra stor nytta för mig. Bilderna blir ju också oftast stabilare med kameran mot ansiktet.

RX100 iii (mycket billigare än iv) ser ju som sagt ganska intressant ut för mig, men tror den är en för stor kompromiss i både hantering och möjligheter. Som andrahus vore den utmärkt, men som primärt hus är jag nog beredd att "offra" lite storlek från den för att få annat bättre.

GF3+14mm-storleken passar ju ganska bra, och några mm till åt olika håll ger nog inte heller någon praktisk skillnad, men någonstans finns ju en gräns där den inte längre smidigt får plats i jackfickan. Under den vaga gränsen vill jag kunna hamna med antingen normalzoom eller vidvinkel.

Jag tror just besök i affärerna blir nästa steg för att igen påminna mig om storlekarna. Har flera gånger tidigare klämt på några av de eftersökta kamerorna, men då mer för att "känna lite på de nya leksakerna" när jag varit ute efter helt andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

@jookeer:

Jag tror just besök i affärerna blir nästa steg för att igen påminna mig om storlekarna. Har flera gånger tidigare klämt på några av de eftersökta kamerorna, men då mer för att "känna lite på de nya leksakerna" när jag varit ute efter helt andra saker.

Instämmer. Ta en sväng till Scandinavian Photo vid Hötorget och kläm. Kolla också vilka väskor som passar. Kolla även begagnat, finns ju klipp där med giltig garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Instämmer. Ta en sväng till Scandinavian Photo vid Hötorget och kläm. Kolla också vilka väskor som passar. Kolla även begagnat, finns ju klipp där med giltig garanti.

Det ska jag försöka hinna göra nu snart. Finns det andra bra affärer som brukar ha många kameror framme i STHLM eller norrort?

Begagnat har jag redan börjat kika lite på, men inte hittat nåt fantastiskt än. Måste ha antingen en riktigt pålitlig säljare eller någon som bor nära så jag kan komma över och se prylen om jag ska köpa kamera begagnat. Det begränsar urvalet ytterligare.

Permalänk
Medlem

Tittade själv mycket på m3/4 och fuji innan jag köpte min D7000 till slut. Idag hade jag nog köpte en GX7 och ett panasonic 14 och sigma art 30. Tror det är en utav de bästa kamerorna du kan få för pengarna. Fujin va för mig ett lite mer konstnärsverktyg, inte något jag kände var rätt för fota fotbollsmach, även om den skulle klara det.
Nu finns ju även nya GX men har inte kollat senaste året alls.
Om du menar norrut så är ju Umeå och cyberphoto ett av de bättre kläm-butikerna, du har ju även rajalla i sthl tror jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Tittade själv mycket på m3/4 och fuji innan jag köpte min D7000 till slut. Idag hade jag nog köpte en GX7 och ett panasonic 14 och sigma art 30. Tror det är en utav de bästa kamerorna du kan få för pengarna. Fujin va för mig ett lite mer konstnärsverktyg, inte något jag kände var rätt för fota fotbollsmach, även om den skulle klara det.
Nu finns ju även nya GX men har inte kollat senaste året alls.
Om du menar norrut så är ju Umeå och cyberphoto ett av de bättre kläm-butikerna, du har ju även rajalla i sthl tror jag?

GX7 verkar helt klart intressant. Med min 14mm pannkaka blir det ju kompakt.

Med norrort syftade jag på närförort norr om STHLM (Jookeer verkar ju vara stadsbo så jag antog att skulle uppfatta det rätt).
Umeå är ganska långt härifrån, men har handlat via nätet därifrån tidigare och gillar att de har den kanske bästa hemsidan bland kameraförsäljarna.

Ska försöka hinna förbi scandinavian photo imorgon om lillgrabbens feber gått över då. De verkar vara enda stället som har öppet söndagar förutom elladorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

GX7 verkar helt klart intressant. Med min 14mm pannkaka blir det ju kompakt.

Med norrort syftade jag på närförort norr om STHLM (Jookeer verkar ju vara stadsbo så jag antog att skulle uppfatta det rätt).
Umeå är ganska långt härifrån, men har handlat via nätet därifrån tidigare och gillar att de har den kanske bästa hemsidan bland kameraförsäljarna.

Ska försöka hinna förbi scandinavian photo imorgon om lillgrabbens feber gått över då. De verkar vara enda stället som har öppet söndagar förutom elladorna

Hann idag förbi Scandinavian Photo och klämma på alla intressanta kameror dom hade. Bildkvalitet kan man enkelt jämföra på nätet, men känslan är svår att få då.
Jag fokuserade på de med sökare då jag gärna vill ha en sådan. Mina reflektioner från de, för mig, intressanta kamerorna från besöket var:

Sony A6000 känns hyfsat välbyggd och bra i handen med ganska bra placerade vred och knappar. Kameran kändes rapp (snabb fokusering m.m.) och bilden i sökaren var bra, men placeringen av sökaren lite underlig med lite för långt ut mot kanten. 16-50-objektivet kändes lite plastigt och ganska klumpigt jämfört med andra pannkaksnormalzoomar och elektrisk zoom kändes inte alltför skoj (föredrar direkt kontroll av zoomen).

Olympus OM-D E-M10 mk2 (de hade ej mk1 framme) kändes ännu mer välbyggd och satt ungefär lika bra i handen. Liknande rappt intryck och bra sökarbild. Även här var placeringen av sökaren inte optimal (näsan tar emot skärmen), men kanske aningen bättre än A6000. Knappar och vred kändes riktigt genomtänkt placerade. 14-42 EZ var mycket bättre i storlek, men även här med elektrisk zoom.

Panasonic GX7 kändes på många sätt ganska lik de båda innan eller speciellt A6000.

Panasonic GM5 var härligt liten, men greppet inte det bästa och hanteringen ochså klart sämre än på större hus. Den största nackdelen var sökaren som helt enkelt var för liten. Jag tror denna vore utmärkt som reservkamera till ett större m4/3-hus, men som primär kamera räcker den inte till hanteringsmässigt.

Panasonic 12-32mm var riktigt härlig i storlek. Aningen längre men smalare än 14-42 EZ.

De hade inte Sony A7 heller framme, men både A7R och A7mk2 kändes klart större, mer lika DSLR-kameror, speciellt med de olika objektiven på som täcker hela sensorn. Troligtvis fantastiska för "finfoto" men aningen för stora för mina önskemål.

Panasonic GX8 och några olika fujifilmkameror var också trevliga, men även de lite för stora (och vet inte om det finns särskilt många små objektiv till fujifilm).

Sony RX100 mk3 och 4 var båda ganska lika GM5, men kanske ännu värre i hantering och sökarstorlek.

Panasonic LX100 hade bra storlek och hantering med även ok sökarstorlek, men vet inte om det var en inställning som var fel eller en felbyggd kamera, för jag störde mig rejält på hur mycket bilden laggade i sökaren. Synd annars på vad som verkar vara en utmärkt kompaktkamera, men för mig är nog systemkamera lite mer intressant.

I övrigt var jag också riktigt imponerad av storleken på den lilla Panasonic 35-100 (ej 2,8-varianten) som såg ut som en fast normal, men täcker ett ganska lagom teleintervall och, enligt tester, på ett bra sätt.

Så sammanfattningsvis är A6000, OM-D (olika varianter beroende på pris/erbjudanden) och GX7 de mest intressanta husen för mig. GM5 faller nog bort på sökaren och A7 på storleken.

Permalänk
Medlem

Recension av A6000
http://www.kenrockwell.com/sony/a6000.htm

Recension av kitzoom, dito
http://www.kenrockwell.com/sony/lenses/16-50mm-pz.htm

Har den äldre NEX-6 med optiken ovan. Kitluggen är helt OK, liten lätt kompakt, plastig men det är ju allt nytt numera. Kan fås separat beggad för runt 800:-. A6000 är inte svår att hitta beggad med giltigt garantikvitto. Storleksskillnaden mellan A7 och A6000/NEX är som sagt mätbar men i praktiken torskan man på att ta med fotoväskan om man skall ta med extragluggar. Dock kan A6000 med kitzoomen gå ner i en större ficka.

De övriga modellerna har jag inte testat, spana in youtube och googla recensioner.
------
Sen har den gula hinnan på Tak 50/1.8 borstats bort med IKEA-lampa i 48 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Recension av A6000
http://www.kenrockwell.com/sony/a6000.htm

Recension av kitzoom, dito
http://www.kenrockwell.com/sony/lenses/16-50mm-pz.htm

Har den äldre NEX-6 med optiken ovan. Kitluggen är helt OK, liten lätt kompakt, plastig men det är ju allt nytt numera. Kan fås separat beggad för runt 800:-. A6000 är inte svår att hitta beggad med giltigt garantikvitto. Storleksskillnaden mellan A7 och A6000/NEX är som sagt mätbar men i praktiken torskan man på att ta med fotoväskan om man skall ta med extragluggar. Dock kan A6000 med kitzoomen gå ner i en större ficka.

De övriga modellerna har jag inte testat, spana in youtube och googla recensioner.
------
Sen har den gula hinnan på Tak 50/1.8 borstats bort med IKEA-lampa i 48 timmar.

Tack!

Just "gå ner i en större ficka" är något jag använt mycket senaste tiden.

Kens A6000-recension hade jag redan läst, bland alla andra jag kollat på senaste dagarna (minst 5+ per kamera eller objektiv av dom som är intressanta).

Hans kitzoom-recension hade jag dock missat. Intressant att han verkar gilla den i text, men bilderna ser ganska illa ut. Han skriver även att den är lika skarp som Zeiss 24-70mm f/4, men skillnaden mellan dom verkar ganska stor och då utklassas även zeiss-gluggen av canons i testet: http://www.kenrockwell.com/tech/comparisons/2015-09-16-sony-c...

Helt enkelt underlig recension - de flesta andra antyder att den gluggen underpresterar medan han skriver att den är ok, medan bilderna motsäger orden.
Dock verkar slutsatsen från andra vara att den är fullt duglig ändå som smidig reseglugg, så jag tror den duger till mitt fotande, även om den troligtvis drar ner en annars bra sensor lite.

Både olympus och panasonics olika små kitgluggar verkar prestera åtminstone likvärdigt som sina större syskon, som i sig är ganska bra för att vara kitgluggar. En viss fördel m4/3 där.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på Panasonic GX80? Jag har själv inte provat den, men är själv sugen. Jag kör på Olympus EM-5 och har tidigare haft Sony Nex 5. Tycker att m4/3 systemet duger gott åt mig. Skulle självklart velat haft mindre brus på höga ISO men för priserna kontra storleken är det enligt mig ett väldigt bra system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Helt enkelt underlig recension - de flesta andra antyder att den gluggen underpresterar medan han skriver att den är ok, medan bilderna motsäger orden.

Ken brukar gilla det mesta, och mycket av det han skriver verkar mest till för att driva trafik till hans sida (som t.ex. att 16-50mm är lika bra som Zeiss 24-70mm). Alla bilderna i recensionen är ju också kraftigt redigerade med övermättade färger, så det är svårt att säga så mycket om objektivet utifrån hans bilder.