Speldator utan större krav - Lenovo 300-20ISH G4400 / 8GB / 1TB / GTX750Ti / Win 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Aug 2010

Speldator utan större krav - Lenovo 300-20ISH G4400 / 8GB / 1TB / GTX750Ti / Win 10

Hej,

Nu är det dags att byta ut barnens (9 och 11 år) "datorpark" och jag vill helst inte att det ska svida alltför mycket i plånboken.
Spelen som är aktuella i dagsläget är Minecraft, World of Tanks och Sims 4 utan större krav på grafiska inställningar.
Jag fick syn på Lenovo 300-20ISH G4400 / 8GB / 1TB / GTX750Ti / Win 10 och det började klia lite i fingarna.
4500 känns hyfsat prisvärt och frågan är bara om den klarar ovan nämnda spel med modesta grafikinställningar.
750TI borde vara lugnt men CPU med 2 kärnor är 2 för lite kanske?
Kommer de ensamma stackars två CPU kärnorna flaska mycket i spel (beror såklart på spel så svårt att svara på..)?
Ser till exempel att Sims 4 rekommenderar 4 kärnor men med tanke på budget här så är det väl snarare minimum requirements man ska snegla på.

Jag är också lite tveksam till att köpa "märkesdatorer" då man aldrig vet hur de ser ut inuti om man tänker sig att man ska byta någon komponent i framtiden (till en i5 tex)...

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,

/Pontus

i7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | HAF X | Corsair HX 1000W
ASRock P67 Extreme 4 | 4*4GB Corsair 1600MHz XMS3
2*120GB Corsair SSD Force Series | Seagate SSHD 2TB
MSI R9 390 Gaming 8GB | 3*BenQ G2222HDL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Apr 2016

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av JRampage:

Hej,

Nu är det dags att byta ut barnens (9 och 11 år) "datorpark" och jag vill helst inte att det ska svida alltför mycket i plånboken.
Spelen som är aktuella i dagsläget är Minecraft, World of Tanks och Sims 4 utan större krav på grafiska inställningar.
Jag fick syn på Lenovo 300-20ISH G4400 / 8GB / 1TB / GTX750Ti / Win 10 och det började klia lite i fingarna.
4500 känns hyfsat prisvärt och frågan är bara om den klarar ovan nämnda spel med modesta grafikinställningar.
750TI borde vara lugnt men CPU med 2 kärnor är 2 för lite kanske?
Kommer de ensamma stackars två CPU kärnorna flaska mycket i spel (beror såklart på spel så svårt att svara på..)?
Ser till exempel att Sims 4 rekommenderar 4 kärnor men med tanke på budget här så är det väl snarare minimum requirements man ska snegla på.

Jag är också lite tveksam till att köpa "märkesdatorer" då man aldrig vet hur de ser ut inuti om man tänker sig att man ska byta någon komponent i framtiden (till en i5 tex)...

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,

/Pontus

Den länkade datorn från TS är bättre. Skit i BabaYagas85s förslag. De kommer prestera märkbart sämre för dina ändamål @JRampage.

Minecraft, WoT är beroende av få starka trådar.
Att byta till kraftigare CPU är nog möjligt, mycket krångligare med grafikkort.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2007

Processorn är liiiite för dålig för det priset känner jag spontant. Annars är ju bygga själv oftast det bästa alternativet. I denna prisklass skulle jag kolla på begagnat också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av DavidtheDoom:

Den länkade datorn från TS är bättre. Skit i BabaYagas85s förslag. De kommer prestera märkbart sämre för dina ändamål @JRampage.

Minecraft, WoT är beroende av få starka trådar.
Att byta till kraftigare CPU är nog möjligt, mycket krångligare med grafikkort.

Tack!
Risken är väl att allt är inbyggt under skumma skal och har märklig formfaktor...
Å andra sidan, håller den för deras spel/surf i något år så blir det väl till att köpa nytt igen ändå...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av dcxs:

Processorn är liiiite för dålig för det priset känner jag spontant. Annars är ju bygga själv oftast det bästa alternativet. I denna prisklass skulle jag kolla på begagnat också

Försökte sätta ihop delar men hade faktiskt svårt att komma ner i de priserna. Lägger man sedan till Windows (1000 SEK) och en eventuell hjälp med montering så är det inte många sekiner kvar till hårdvaran.
Har egentligen inget emot att montera själv men man börjar bli lite lat och få ont med tid med åren...

Det är ju en dryg 1000 dyrare med en i5 6400 istället för en Pentium G4400 men jag hittar inte ett färdigt paket där det är enbart den skillnaden och i samma prisklass.

Det lutar nog åt att det blir en dubbelklickning på de där burkarna ändå, så får man hålla tummarna att den orkar med kidsens behov något år :-).