Bygga dator, custom vattenloop, high end

Permalänk
Medlem

Bygga dator, custom vattenloop, high end

Hallå där. Har fått ett sådant himla sug att uppgradera datorn då mitt 970 gtx inte riktigt hänger med i 1440p. Inte alls, ibland faktiskt.

Tänkte först bara köpa ett 1080gtx och slänga ner i burken men har även blivit lite leds på ljudet ifrån datorn... tyst vid idle, men lever om ganska mycket så fort det är load på såsom spel och ju mer jag läste om riktigt vattenkylning desto mer sugen blev jag på att bygga något som kyler riktigt bra, är tyst och samtidigt går att testa gränserna gällande klockning. Dessutom något som ser riktigt snyggt ut. Vi snackar customsleeving, hard pipe och hela det köret.

Min initiala plan är att behålla 4790k:n, då den klockar rätt bra men samtidigt delidda den innan den ska in i nya systemet. Blev hindrad av värme på den då 1 kärna går jättevarm på processorn. Jag räknar med förbättrade resultat efter delid och bättre kylning.
Samtidigt är det nästan det enda jag kan behålla, det och mina billiga A-data ram-minnen +2st SSD och 1 mekanisk. Så jag funderar jag på om det vore mer värt att sälja hela datorn som färdigt system och uppgradera till Skylake.

Sedan kommer vi till grafikkortet, jag hade gärna viljat köra SLI i burken men det är mycket för det kosmetiska faktiskt... fylla ut utrymmet lite bättre... ett vattenkylt gtx 1080 hade räckt långt för mig. Kan alltid slänga in ett till sen. Men jag är inte så sugen på att köpa ett sådant nu direkt vid release.
Budget-variant här är att köpa ett till 970 och SLI:a det... men då sitter jag där med två st vattenblock till 970 och två kort i höst eller årskiftet, eller när nu 1080ti släpps som jag är mest sugen på egentligen.

Grejerna ska in i ett define S iaf som det ser ut, men hade gärna hittat ett liknande chassi med stöd för iaf 2st 420 radiatorer och kanske mer. Vill ha lite overkill-kylning i nya burken!

Det som känns lättast är ändå att vänta någon månad bara tills det finns ett par custom 1080 ute och vattenblock... lutar åt det faktiskt.
Budgeten är begränsad mest på så sätt att det svider rejält med vad man får ge för ett grafik-kort idag. Men jag vill nog försöka hålla loopen inom 5-6k och själva uppgraderingen under 10k. Ett annat alternativ är att hitta två st beggade 980ti, har redan sett att det börja komma ut på köp/sälj här på sidan.

Vad hade ni gjort? Tror ni att man kan få 6-7k för datorn i signaturen exkl skärm?

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk

Define S verkar helt underbar för vattenkylning så om du gillar utseendet på den tycker jag du ska köra på den.

Några andra chassin som verkar bra för vattenkylning i den prisklassen och storleken:
Phanteks Enthoo Pro M
Phanteks Enthoo Luxe
Corsair Obsidian 450D
Corsair Carbide Quiet 600Q

Edit: Annars finns det även Enthoo Primo som har platts för dubbla 480 radiatorer men den kanske är något stor/dyr för din smak.

Permalänk
Medlem

@Fönstrputtsaren: Hmm tack! Enthoo pro M hade gått mig förbi. Den såg intressant ut. Måste kolla närmare vad som går att klämma in i den. Man får ju 2x 360 eller 420 + 240 i det öppna Define S...

Gillade verkligen fönstret på den.

Edit; Såg den här videon nu och började fundera på alla tre som visas. Phanteks lådor är mycket finare än jag trodde. - https://www.youtube.com/watch?v=YGpJelB4YKI

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk

@Sub: Phanteks lådor har i regel väldigt hög byggkvalitet och ventilationen brukar vara rätt väl planerad.

Undantaget är deras nya Evolv (alla storlekar) och Eclipse chassin som har alldeles för restriktiva frontar. Jag skulle vara förvånad om man lyckas få ut ens halva kylförmågan av en radiator placerad i fronten på någon av dem. Toppen på Evolv ser ut att vara ännu värre.

Känns som om 80% av alla nya chassin har en helt åt helvete dåligt planerad ventilering numera. Det blir inte heller bättre av att sidor som Sweclockers ger dessa chassin bra betyg trots deras uppenbara designfel.

OT: Har du några tidigare erfarenheter av vattenkylning?

Permalänk
Medlem

vill du ha riktigt kraftig kylning så är phanteks enthoo primo som nämndes ovan ett vettigt val. det är dock ett väldigt stort och tungt chassi samt att det är ganska dyrt. ju mer du överdriver med radiatorer desto bättre om du vill ha det tyst. också viktigt att välja rätt fläktar. jag är själv nöjd med mina be quiet pure wings 2 som är billiga, tysta och har bra luftflöde. skulle också föreslå att du kastar ut din mekaniska disk om du vill ha det tyst, har själv kört bara ssd ett bra tag nu av det skälet.

använd CLU under ihs på din 4790k när du deliddar den.

5000-6000kr för din loop är en bra mängd pengar, det klarar du dig på.

Permalänk

@versions: Varför inte sätta CPU-blocket direkt mot chipped? http://www.coolerkit.se/shop/ek-supremacy-precisemount-3683p....

Edit: Jag önskar verkligen att jag också investerat i ett Enthoo Primo istället för mitt skitiga H630. Hur stor är den? Får den plats under skrivbordet ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@versions: Varför inte sätta CPU-blocket direkt mot chipped? http://www.coolerkit.se/shop/ek-supremacy-precisemount-3683p....

Edit: Jag önskar verkligen att jag också investerat i ett Enthoo Primo istället för mitt skitiga H630. Hur stor är den? Får den plats under skrivbordet ens?

jag äger ett naked ivy-kit som jag använde till min 4770k, kan mycket väl vara vettigt för TS då han har 4790k. tyvärr fungerar naked ivy inte till skylake så jag kan inte använda mitt längre.

chassit är väldigt stort men det beror väl också på vad man jämför med. finns ju mycket större caselabs-varianter och sådant. enthoo primo får inte plats under mitt skrivbord, nej. det är nära men det är lite för högt.

Permalänk
Medlem

@Fönstrputtsaren: Inga tidigare erfarenheter av vattenkylning förutom h100i:n som sitter på cpu:n nu. Men det är ingen fara, tänker ta min tid.

Ja alltså egentligen hade jag kört 900D eller något, verkar ha väldigt genomtänkt vent precis som min lilla 250D. Aningens tvivelaktig byggkvalitet på den dock, jag tänker mig att chassit jag investerar i nu kommer få vara med ett längre tag och många uppgraderingar. Men tänkte ha chassit bredvid mig på mitt 70cm djupa skrivbord så jag får hålla ner storleken lite. Men samtidigt vilket dröm att kunna fläska på med hur mycket radiatorer som helst... har gott om plats bredvid skrivbordet...

Ser ut som att Phanteks kör med väldigt grova dammfilter, jobbigt att få in de där finaste dammet i datorn. Var även inte så genomtänkt frontvent på någon av modellerna där fläktarna sög in damm bakom filtret rätt in. Dock toppfilter till skillnad från Define S, enda riktiga störningsmomentet i det chassit är ovansidan...

Enthoo Primo såg lite "stökig" ut inuti... men annars en kandidat. Såg även ut som någon framtidsbyggnad i en dystopisk film

Låt oss säga att det blir ett 1080, + min 4790... båda två överklockade till tänderna. Kan en 420 rad + 280 rad eller 2st 360 rad (alla 30mm tjocka) kyla dessa riktigt tyst under gamingload? Tvivlar lite på det från det jag sett på en massa youtubeklipp. Om jag dessutom bygger ut systemet eller att det blir 2x 980ti nu direkt känns det ännu mindre troligt. Om 900D är för stort, vad är nästa steg ner?

Edit; Ang delidden har jag sett folk som får riktigt bra resultat med CLU och ihs:en på. Verkar vara TIM:en det sitter i... men helt klart värt att kolla på om det inte är så mycket trubbel att köra naket.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

@versions: Bra tänkt där med HDD:n... den hörs ju litegrann när datorn är i idle och då är nuvarande dator bra mycket ljudligare än jag planerat att det här bygget ska bli. Får bli att inhandla ett par TB ssd också.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk

@Sub:
Generellt kan man väl vänta sig runt 100W kylningsförmåga per 120mm radiatoryta som kyls av en 1000rpm-fläkt (grov generalisering). Utgår man från det så borde 2x 360 radiatorer kunna kyla runt 600W relativt tyst under load. Det borde vara mer än tillräckligt för att kunna kyla ett 1080 och 4790K med överklock. Tror inte dom drar mer än 500W överklockade.

Sen måste du ju inte klocka skiten ur komponenterna om tysthet är viktigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@versions: Varför inte sätta CPU-blocket direkt mot chipped? http://www.coolerkit.se/shop/ek-supremacy-precisemount-3683p....

Edit: Jag önskar verkligen att jag också investerat i ett Enthoo Primo istället för mitt skitiga H630. Hur stor är den? Får den plats under skrivbordet ens?

det är stort,fick ett av tjejen i födelsepresent men vilket chassi,tänk bara på om du åker mellan lan mm så väger det som fan
om du har mycket i det, bara chassit väger nästan 18kg,mitt känns som 50 bor på 3 våning har flyttat det en gång redan

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

@Fönstrputtsaren: Inga tidigare erfarenheter av vattenkylning förutom h100i:n som sitter på cpu:n nu. Men det är ingen fara, tänker ta min tid.

Ja alltså egentligen hade jag kört 900D eller något, verkar ha väldigt genomtänkt vent precis som min lilla 250D. Aningens tvivelaktig byggkvalitet på den dock, jag tänker mig att chassit jag investerar i nu kommer få vara med ett längre tag och många uppgraderingar. Men tänkte ha chassit bredvid mig på mitt 70cm djupa skrivbord så jag får hålla ner storleken lite. Men samtidigt vilket dröm att kunna fläska på med hur mycket radiatorer som helst... har gott om plats bredvid skrivbordet...

Ser ut som att Phanteks kör med väldigt grova dammfilter, jobbigt att få in de där finaste dammet i datorn. Var även inte så genomtänkt frontvent på någon av modellerna där fläktarna sög in damm bakom filtret rätt in. Dock toppfilter till skillnad från Define S, enda riktiga störningsmomentet i det chassit är ovansidan...

Enthoo Primo såg lite "stökig" ut inuti... men annars en kandidat. Såg även ut som någon framtidsbyggnad i en dystopisk film

Låt oss säga att det blir ett 1080, + min 4790... båda två överklockade till tänderna. Kan en 420 rad + 280 rad eller 2st 360 rad (alla 30mm tjocka) kyla dessa riktigt tyst under gamingload? Tvivlar lite på det från det jag sett på en massa youtubeklipp. Om jag dessutom bygger ut systemet eller att det blir 2x 980ti nu direkt känns det ännu mindre troligt. Om 900D är för stort, vad är nästa steg ner?

Edit; Ang delidden har jag sett folk som får riktigt bra resultat med CLU och ihs:en på. Verkar vara TIM:en det sitter i... men helt klart värt att kolla på om det inte är så mycket trubbel att köra naket.

kan hålla med om att det kan kännas lite rörigt på enthoo primo ur lådan. tar man ut monteringsanordningen för reservoar så blir det ganska öppet. bra med utrymme att röra sig med. så här har jag lagt upp det, känns inte farligt fullt trots att det sitter två st 480mm-radiatorer, någorlunda stor reservoar osv.

Dold text

varken gtx 1080 eller i7 4790k drar så farligt mycket. skulle det bli problem med gtx 1080 blir det nog värmeavledning pga liten gpu snarare än att det skulle tillföra för mycket värme till loopen. vill du köra ett eller två törstigare grafikkort i framtiden så blir det genast annorlunda.

busenkelt att montera naked ivy egentligen. ta ut tre skruvar som håller fast ILM, ta bort ILM, skruva tillbaka dem för att hålla fast sockelns backplate. sedan monterar du den nakna processorn i sockeln. annars är det precis som vanligt med ett ek supremacy-block förutom att det är andra skruvar för att blocket ska hamna i rätt höjd. värt att tänka på att datorn måste ligga ner när du monterar och lyfter blocket för att inget annat håller fast processorn. lyfter du blocket när den står upp kommer processorn ramla ur. gör ingen massiv skillnad men kan lika gärna köra på det kan jag tycka. sedan slipper man hålla på med en ihs och montera kylpasta två gånger (under och ovanpå ihs).

Permalänk
Medlem

Har inte kommit jättelångt med mina funderingar annat än att det nog ändå blir ett 1080. Men det får såklart bli till framöver när det kommer custom pcb med extra strömförsörjning eftersom det inte är temp utan nog med ström som verkar bli problemet med vattenkylning.

Spelar Black Desert Online en väldig massa just nu och står knappt ut med mitt 970 bara... + att man är riktig sugen på att bygga loopen. Så får se om det blir något tillfälligt system med dubbla 970 eller så.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q