Permalänk

Måste grafikkortet sitta överst?

Hej.

Jag har ett Crosshair IV Formula och nordbryggan blir väldigt varm på det, så tänkte sätta dit en liten fläkt.

Problemet då är att inte grafikkortet får plats då. Så som rubriken lyder. Måste jag ha grafikkortet i översta facket, eller går det lika bra med det nedersta?

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Så länge det är samma hastighet på PCI-E på båda portarna så ska det inte spela någon roll. Någon for gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Som BrottOchStraff skriver, Så länge det är samma hastighet så spelar det ingen roll

Permalänk
Avstängd

Att sätta det överst är lite av en kvarleva från AGP-portarna där man inte hade nåt val för det fanns bara en port även tidiga pci-e var likadant oftast bara en pci-e port överst men ska inte spela nån roll nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Hej.

Jag har ett Crosshair IV Formula och nordbryggan blir väldigt varm på det, så tänkte sätta dit en liten fläkt.

Problemet då är att inte grafikkortet får plats då. Så som rubriken lyder. Måste jag ha grafikkortet i översta facket, eller går det lika bra med det nedersta?

den kan sitta i röd PCI-E port 1 & 2 utan att tappa prestanda.

de andra 2 i botten skiljer sig, en av dom ska kunna köras i PCI-E 2.0 x8 medans en av dom är bara speccad för PCI-E 2.0 x4 så undvik dem

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@OpWildChild: Sätt den i vilken som funkar, kör den x8 hastighet är det ytterst få procent i skillnad ändå.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Impact-of-PCI-E-Sp...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Så länge det är samma hastighet på PCI-E på båda portarna så ska det inte spela någon roll. Någon for gärna rätta mig om jag har fel.

Skrivet av Kvickarn:

Som BrottOchStraff skriver, Så länge det är samma hastighet så spelar det ingen roll

Skrivet av Klubba:

Att sätta det överst är lite av en kvarleva från AGP-portarna där man inte hade nåt val för det fanns bara en port även tidiga pci-e var likadant oftast bara en pci-e port överst men ska inte spela nån roll nu för tiden

Skrivet av Oliver91:

http://www.xbitlabs.com/images/mainboards/asus_crosshair_formulaiv-gigabyte-ga890fxa_ud7/board_small.jpg

den kan sitta i röd PCI-E port 1 & 2 utan att tappa prestanda.

de andra 2 i botten skiljer sig, en av dom ska kunna köras i PCI-E 2.0 x8 medans en av dom är bara speccad för PCI-E 2.0 x4 så undvik dem

Skrivet av Brainsplitter:

@OpWildChild: Sätt den i vilken som funkar, kör den x8 hastighet är det ytterst få procent i skillnad ändå.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Impact-of-PCI-E-Sp...

Okej, då fortsätter jag nog ha kortet på översta och får hitta på någon annan lösning för norden.

Tack för snabba svar!

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
99:e percentilen

Moderkortsmanualer är väldigt underskattade.

Du kan ha kortet i vilket som helst av de röda slottarna utom den nedersta. Enligt manualen rekommenderas den översta slotten, men skulle inte bli förvånad om skillnaden är obefintlig. Vet ej om någon testat det.

(iOS vägrar ladda upp PNG, men det får bli väl.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Att sätta det överst är lite av en kvarleva från AGP-portarna där man inte hade nåt val för det fanns bara en port även tidiga pci-e var likadant oftast bara en pci-e port överst men ska inte spela nån roll nu för tiden

Skulle säga att det är en kvarleva från tiden då man satte grafikkortet i PCI-porten. Då var första slotten "Bus Master" som på något sätt gav grafikkortet prioritet/bättre kompatibilitet. Sedan så är det ju ofta kylningsmässigt en fördel att använda översta porten samt ett flertal moderkort har kommit med lägre hastighet på den sekundära PCI-E porten.