"Coil whine" ifrån extern PSU under stand-by

Permalänk
Medlem

"Coil whine" ifrån extern PSU under stand-by

Hej! Jag fick precis min nya LG 34UC98 skärm och märkte att när skärmen går in i stand-by efter att ha till exempel stängt av min skärm så tjuter det om den externa PSU'n som skärmen har, är detta normalt?

Har nu också märkt att skärmens nätaggregat ger ifrån sig ett litet tjut även när skärmen är igång också. Verkar inte spela någon roll vad jag gör på datorn under detta. Men tjutet under stand-by är annorlunda och är av en annan frekvens (mer hög frekvent).

Någon som haft liknande upplevelser?

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

Hej! Jag fick precis min nya LG 34UC98 skärm och märkte att när skärmen går in i stand-by efter att ha till exempel stängt av min skärm så tjuter det om den externa PSU'n som skärmen har, är detta normalt?

Har nu också märkt att skärmens nätaggregat ger ifrån sig ett litet tjut även när skärmen är igång också. Verkar inte spela någon roll vad jag gör på datorn under detta. Men tjutet under stand-by är annorlunda och är av en annan frekvens (mer hög frekvent).

Någon som haft liknande upplevelser?

vilka Volt/Ampere behövs det ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Vart kan jag kolla det någonstans? Jag tog denna bild på skärmens nätagg iallafall, du kan ju kolla om det står där: https://i.imgur.com/z7840F2.jpg?1
Efter att ha själv kollat på bilden ser det ut som det är 19V och 5,79A under "OUTPUT" och 100-240V (50-60Hz) 1,5A under "INPUT".

En annan sak, jag märkte att när jag kopplade in strömsladden till skärmen nu i grendosan så märkte jag att det sprakade till i grendosan och jag kunde se lite blått sken bakom strömknappen, detta känns verkligen inte normalt..

Jag använder dock en tredjepartskabel ifrån skärmens nätagg till grendosan/uttaget, jag var tvungen att göra det då skärmen är importerad ifrån England och jag kunde därför inte använda kabeln som följde med. Är denna kabel jag använder: https://www.komplett.se/product/846112/datorutrustning/kablag...

Har nu också mailat LG UK om problemet för att se vad de tycker.

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

Hej! Jag fick precis min nya LG 34UC98 skärm och märkte att när skärmen går in i stand-by efter att ha till exempel stängt av min skärm så tjuter det om den externa PSU'n som skärmen har, är detta normalt?

Inte riktigt med på den här formuleringen. Du stänger av skärmen och då går den in i standby?
Standby för mig är när man stänger av sin TV med fjärren och lampan börjar lysa rött. På en hederlig gammal TV så finns det även en knapp man kan gå fram och trycka till då som ska bryta strömmen ordentligt.
Har du egentligen en riktig knapp på framsidan av skärmen?
Och vad gör den exakt? Kan någon strömkunnig kanske förklara?

Menade du egentligen att skriva "efter att jag stängt av min dator"?

Merparten av mina skärmar har förutom on/off-knapp på framsidan även en rejäl strömbrytarknapp baktill, där nätaggregatet sitter.
Du har knappast någon sådan då ditt nätaggregat är externt, du får helt enkelt skaffa ett grenuttag med strömbrytare.

Det är inte onormalt att nätaggregat/transformatorer tjuter när det inte dras någon ström från dem. Jag har någon transformator till en extern hdd som gör så. Men det är inget jag stört mig på då jag brukar bryta strömmen med knappen på grenuttaget när jag stänger ner datorn.
Testa att stoppa in din mobilladdare utan mobil i och sen håller du den mot örat...

Citat:

Har nu också märkt att skärmens nätaggregat ger ifrån sig ett litet tjut även när skärmen är igång också. Verkar inte spela någon roll vad jag gör på datorn under detta. Men tjutet under stand-by är annorlunda och är av en annan frekvens (mer hög frekvent).

Någon som haft liknande upplevelser?

Är inte sladdarna så långa att du kan ha den här lilla dosan på golvet?
Själv tycker jag att man skulle kunna vira in den i en liten handduk eller tvättlapp om tjutet är för störande även när skärmen är igång, men det är säkert inget bra ur strömsäkerhetssynpunkt.
Men de brukar ju inte bli speciellt varma...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

@Jonte[YoT]: Den som jag har blir rätt så varm efter ett tag har jag märkt, och jo, jag formulerade det nog lite knasigt. Menade självklart vanlig stand-by, när jag till exempel stänger av datorn så sätts ju skärmen automatiskt i stand-by Sedan har skärmen en knapp som man kan stänga av den med, fast ingen full strömbrytare, och även med skärmen helt av ger den ifrån sig ett svagt tjut. Tjutet blir då högre och lägre i och med att LED'n för standby på skärmen blinkar På och Av.

Sedan som jag skrev lite högre upp så sprakar det till ibland när jag kopplar in skärmen i grendosan, ingen annan skärm har betett sig så som jag haft iallafall. Sedan så kan det ju bara vara fel på grendosan, men lite underligt är det ju.

Men jag använder som sagt en tredjeparts kabel ifrån nätagget till grendosans uttag, kan detta vara ett problem? Jag har ju importerat skärmen ifrån England och kunde därför inte använda kabeln som följde med.

Väntar just nu på att LG's livechatt i England ska öppna upp så jag kan chatta lite med dem, men har iallafall mailat dem också

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

Men jag använder som sagt en tredjeparts kabel ifrån nätagget till grendosans uttag, kan detta vara ett problem? Jag har ju importerat skärmen ifrån England och kunde därför inte använda kabeln som följde med.

nej det är inget problem att köpa en tredjeparts kabel,
du borde ha jordade kontakter i väggen? testa med en jordfelsbrytare så det verkligen fungerar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Nej, kontakterna i väggen är inte jordade. Har dock aldrig haft problem med detta tidigare :/ Kan detta alltså vara problemet? Jag har några jordade kontakter i köket så jag skulle kunna prova att koppla in skärmen där bara för att se om problemet försvinner då antar jag, vad tror du?

Kontakten till skärmen går alltså: Skärm --> Grendosa (Jordade Uttag) --> Vägguttag (Ojordat)

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

@Grönahunden: Nej, kontakterna i väggen är inte jordade. Har dock aldrig haft problem med detta tidigare :/ Kan detta alltså vara problemet? Jag har några jordade kontakter i köket så jag skulle kunna prova att koppla in skärmen där bara för att se om problemet försvinner då antar jag, vad tror du?

Kontakten till skärmen går alltså: Skärm --> Grendosa (Jordade Uttag) --> Vägguttag (Ojordat)

hur lång tid tar det att testa med ett jordat uttag? vad tror du

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Är inte jättejobbigt att göra det, men är svårt att bära ner den stora skärmen för trappen utan att slå in i något :/ Testar det imorgon då tror jag!

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

@Grönahunden: Är inte jättejobbigt att göra det, men är svårt att bära ner den stora skärmen för trappen utan att slå in i något :/ Testar det imorgon då tror jag!

så ända stället där det är jordat är i köket ? får du samma Coilwhine om nätagget är inkopplat i 230v men inte i skärmen ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

@Jonte[YoT]: Den som jag har blir rätt så varm efter ett tag har jag märkt, och jo, jag formulerade det nog lite knasigt. Menade självklart vanlig stand-by, när jag till exempel stänger av datorn så sätts ju skärmen automatiskt i stand-by Sedan har skärmen en knapp som man kan stänga av den med, fast ingen full strömbrytare, och även med skärmen helt av ger den ifrån sig ett svagt tjut. Tjutet blir då högre och lägre i och med att LED'n för standby på skärmen blinkar På och Av.

Tror ändå inte det egentligen skulle vara något problem att slå in den i en handduk, tänk på att elektroniken idag säljs över hela världen och ska fungera i betydligt varmare klimat. Det som händer är att vissa saker slits snabbare när de jobbar i högre temperaturer.
I manualerna står alltid intervaller för arbetstemperatur och lagringstemperatur, sen är väl just det rekommenderade intervall och inget som de lagt något jobb på att komma fram till utan de kör nog med mer eller mindre samma intervall i den mesta hemelektronik.

Något man ska tänka på är att låta elektronik stå ett tag innan man sätter igång den på vintern om man haft den ute i minusgrader då det kan uppstå kondens... Har inget med det här att göra men kan vara bra att känna till.

Avslutningsvis vill jag upprepa min rekommendation att köpa en grendosa med strömbrytare. Placerar du den bra är det jätteenkelt att stänga av och på med foten.
Inled för guds skull inte en retur av hela skärmen om du är nöjd med den i övrigt. Risken är att du får ett nytt exemplar som är i sämre skick. Problemet är transformatorn.
Eventuellt kan du köpa en ny transformator online eller hos Clas Ohlson. Skulle gissa på att de kostar 3-500 kronor.

Citat:

Sedan som jag skrev lite högre upp så sprakar det till ibland när jag kopplar in skärmen i grendosan, ingen annan skärm har betett sig så som jag haft iallafall. Sedan så kan det ju bara vara fel på grendosan, men lite underligt är det ju.

Men jag använder som sagt en tredjeparts kabel ifrån nätagget till grendosans uttag, kan detta vara ett problem? Jag har ju importerat skärmen ifrån England och kunde därför inte använda kabeln som följde med.

Väntar just nu på att LG's livechatt i England ska öppna upp så jag kan chatta lite med dem, men har iallafall mailat dem också

Att det sprakar är lite obehagligt men mina erfarenheter är att det inte är ovanligt. Brukar ofta glömma att trycka av den hårda strömbrytaren baktill (som jag inte ens tror finns på de flesta skärmar), och är grendosan "igång" så sprakar det en del när man håller på och försöker få i strömkabeln. Har jordat idag men suttit med ojordat tidigare.
Ljusblixtar har jag bara fått några enstaka gånger men visst har även jag fått det...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

@Grönahunden: Är inte jättejobbigt att göra det, men är svårt att bära ner den stora skärmen för trappen utan att slå in i något :/ Testar det imorgon då tror jag!

Än en gång - handduk. Flera handdukar eller ett rejält badlakan som ligger över skärmen kan dämpa eventuella stötar.
Sen förutsätter jag att du har någon annan som kan hjälpa dig att bära, annars är det kanske bäst att strunta i det helt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

@Jonte[YoT]: Ja, har någon som kan hjälpa mig imorgon, denna person jobbar dock idag så idag är det en no-go, men imorn går det bra! Får testa då! Om ljudet slutar när den är inkopplad i ett jordat uttag, vad kan felet vara då?

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk

@Vizuka: får du coilwhine om bara skärmens nätagg är inkopplat ? nu väger den knappt 1kg och du slipper vara 2pers att bära ner hela skärmen..

när det handlar om felsökning så testar man saker som inte ses som relevant, vissa saker kan man göra utan att det är besvärligt? testa nätagget uppe, ta ner samma nätagg ner i köket koppla in?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Ska testa det snart! Sitter i ett Civilization V spel med några polare

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Ok, tog ner skärmen nu, det låter exakt likadant där nere med jordade uttag som det gör här i mitt rum med ojordade uttag, vad betyder det isåfall?

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk

Du har fortfarande inte besvarat hur det blir om bara transformatorn är inkopplad...

Och nej, jag vet inte varför han undrar det, men antagligen är det för att kunna utesluta skärmen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Du har fortfarande inte besvarat hur det blir om bara transformatorn är inkopplad...

Och nej, jag vet inte varför han undrar det, men antagligen är det för att kunna utesluta skärmen.

Oj förlåt, testade precis nu och om bara transformatorn är inkopplad ger den fortfarande ifrån sig ett svagt brus/tjut :/ Vad betyder det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

Oj förlåt, testade precis nu och om bara transformatorn är inkopplad ger den fortfarande ifrån sig ett svagt brus/tjut :/ Vad betyder det då?

Skickades från m.sweclockers.com

  • Nätagget ger ifrån sig ett tjut oavsett om den sitter i jordat utag eller inte ?

  • kan du testa att det verkligen är jordat utagg i köket? har du en jordfelsbrytare hemma ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:
  • Nätagget ger ifrån sig ett tjut oavsett om den sitter i jordat utag eller inte ?

  • kan du testa att det verkligen är jordat utagg i köket? har du en jordfelsbrytare hemma ?

Ja jag har jordfelsbrytare hemma och har testat att det är jordat och ja den ger ifrån sig ett tjut vare sig den sitter i jordat eller inte.

Dock så har det uppkommit nu att skärmen har en mängd andra problem så det spelar inte så stor roll längre, skärmen kommer skickas tillbaka hur som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

Ja jag har jordfelsbrytare hemma och har testat att det är jordat och ja den ger ifrån sig ett tjut vare sig den sitter i jordat eller inte.

jordfelsbrytare ger inte ifrån sig ett tjut när du testar om jord fungerar..

bara för att kontakten är jord så betyder det inte att den är kopplad rätt
(det är därför du testar med en jordfelsbrytare att dom kopplat rätt)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

jordfelsbrytare ger inte ifrån sig ett tjut när du testar om jord fungerar..

bara för att kontakten är jord så betyder det inte att den är kopplad rätt
(det är därför du testar med en jordfelsbrytare att dom kopplat rätt)

Men, det var ju det jag menade.. Kanske skrev det konstigt men, jag har testat att det är jordat med en jordfelsbrytare och det är definitivt jordat.

Sedan så var det skärmens nätagg som jag menade gav ifrån sig ett tjut vare sig den var inkopplad i jordat uttag eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE