Bästa luftflödet på Phenom M?

Permalänk
Medlem

Bästa luftflödet på Phenom M?

Halloj! Jag är på jakt efter ett mATX chassi och tycker Phenom M ser riktigt fräscht ut! Dock så vet jag att det är riktigt svårt att få till ett smart och effektivt luftflöde...tänkte att ni som har erfarenhet kanske hittat något sätt att lösa det på eller kanske även någon moddning...

Har ni ingen erfarenhet av detta chassi får ni gärna bomba med massa andra olika mATX chassin! =D

MVH Rasmus

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar en Bitfenix Phenom Micro-ATX? Nu har jag inte arbetat med det själv, men jag hade nog kört insug i topp och i bak, sedan utblås i botten. Då får både grafikkort och processor kall luft och eftersom nätagget blåser ut nedåt så vill du inte ta in kalluft därifrån, då får du lätt oönskad cirkulation.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av R33XTON:

Halloj! Jag är på jakt efter ett mATX chassi och tycker Phenom M ser riktigt fräscht ut! Dock så vet jag att det är riktigt svårt att få till ett smart och effektivt luftflöde...tänkte att ni som har erfarenhet kanske hittat något sätt att lösa det på eller kanske även någon moddning...

Har ni ingen erfarenhet av detta chassi får ni gärna bomba med massa andra olika mATX chassin! =D

MVH Rasmus

Bygget jag gjort i en phnom M är den svalste datorn jag byggt.
Ta dom två medföljande fläktarna och sätt som som luftintag i toppen, grafikkortet ska sitta så nära processorn som möjligt för att inte blockera allt för mycket.
Vänd nätaggregatet så att fläkten tar luft innifrån datorn.
Köp en 140mm fläkt och sätt den som utblås på baksidan.
Tornkylare till processorn som skickar luften mot baksidan.

Chassisidorna går att vända, den som kommer på sidan du öppnar för att komma åt komponenterna har HDDhållare, knappar och sladdar till frontpanelen. Flytta denna till andra sidan så att du kan göra en permanent kabeldragning för frontpanelen och slipper bråka med en massa kablar när du ska in i datorn. Den andra sidan är bara en plåt utan något annat på den.

Montera bort 5.25 platsen innan du gör något annat, du kan inte utnyttja den till mycket, är i vägen vid montering och tar en massa plats där kablarna från nätaggregatet hamnar.

Se till att ha ett modulärt nätaggregat, på bilden har jag tagit bort tre kablar från nätaggregatet och det blev ändå trångt.

Nu är 5.25 platsen borta och kabeldragningen bättre än vad som syns på bilden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@R33XTON http://www.snapvrs.org/bitfenix-announce-their-latest-prodigi...

@Cruentusa: Du fråga kanske... Vart fick du tag på fästen till fläkt nummer två på din CPU-kylare och gör den mycket skillnad? Jag har en beQuiet Pure Rock och har funderat på samma sak. Du har kopplat den till t ex EXT_fan och ställt in ut-fläkten manuellt eller?

Har problem med för hög värme när jag pressar upp CPU:n till 4,6 Ghz i dagsläget.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

@R33XTON http://www.snapvrs.org/bitfenix-announce-their-latest-prodigi...

@Cruentusa: Du fråga kanske... Vart fick du tag på fästen till fläkt nummer två på din CPU-kylare och gör den mycket skillnad? Jag har en beQuiet Pure Rock och har funderat på samma sak. Du har kopplat den till t ex EXT_fan och ställt in ut-fläkten manuellt eller?

Har problem med för hög värme när jag pressar upp CPU:n till 4,6 Ghz i dagsläget.

Kylaren kom med ett extra fäste, vet ej hur stor skillnad två gör, byte den medföljande mot två noctua direkt och dom är låsta till 5 eller 7 volt. Jag minns inte men tror det var 7 volt, dom hörs inte i alla fall. Chassifläktarna styrs av en väldigt försiktig fläktkurva som tillåter högra tempraturer för att uppnå så låg ljudnivå som möjligt.

Den datorn har inte blivt klockad något ännu så vad tempraturerna hamnar på vid 4.5Ghz och hur jag hanterar det kan jag inte svara på.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@Cruentusa:
Varför vända på nätagget? Det har ju ett eget luftintag i fronten, så då är det ju bättre att utnyttja det istället för att suga in redan uppvärmd luft. Visst är det lite restriktivt med luftspalterna i fronten, men jag skulle tro att de är klart tillräckliga för endast ett nätagg.

Luftflödet i övriga utrymmet påverkas inte nämnvärt till det sämre av detta, snarare skulle jag säga att det bara är bra med det positiva lufttryck du får i burken med 2 fläktar in och 1 ut.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

@Cruentusa:
Varför vända på nätagget? Det har ju ett eget luftintag i fronten, så då är det ju bättre att utnyttja det istället för att suga in redan uppvärmd luft. Visst är det lite restriktivt med luftspalterna i fronten, men jag skulle tro att de är klart tillräckliga för endast ett nätagg.

Luftflödet i övriga utrymmet påverkas inte nämnvärt till det sämre av detta, snarare skulle jag säga att det bara är bra med det positiva lufttryck du får i burken med 2 fläktar in och 1 ut.

Huvudsakligen är det för att slippa damm i chassit, toppen har dammfilter och det blir övertryck i det så blir allt man behöver göra att torka av toppen med en trasa så är allt damm borta.
Med nätaggregatet vänt framåt skulle det sätta sig damm i sidorna och runt om nätaggregatet och man hade behövt blåsa för att komma åt allt.
Nätaggregatet är semipassivt och fläkten går ytterst sällan men när datorn belastas tungt så kommer nätaggregatet att hjälpa till att få bort den varma luften från resten av datorn lite grann.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM