Söker erfarna åsikter ang. datorbygge.

Permalänk

Söker erfarna åsikter ang. datorbygge.

Hejsan! Tim heter jag och som många andra har man råkat ut för dåliga erfarenheter gällande att köpa kompletta datorer som dessvärre lägger av och är bortom reparationer. Jag är nu på banan att beställa hem en stationär dator igen efter att ha haft en "gaming laptop".

Listan ser ut såhär förtillfället genom Komplett och deras konfigurering:

Samsung 24" LED SyncMaster S24D390H (Tänkte ta hem två av dessa.)
Corsair Carbide 330R Blackout Edition
Corsair CX550M, 550W PSU
Intel Core i7-6700 Skylake
Akasa CPU Cooler AK-959CU
ASUS Z170-P, Socket-1151
Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB
ASUS GeForce GTX 970 4GB Turbo
Samsung PM951 SSD 256GB PCIe
WD Desktop Blue 1TB
Seagate Barracuda® 1TB
MS COA Win 10 Home Nordic

Syftet med att bygga såhär är att jag ska kunna uppgradera och kunna ersätta komponenter med framtiden. Och jag är nu ute efter lite mer erfarna ögon som skulle kunna ta en titt på detta då jag är lite osäker själv så man inte beställer hem något knasigt.

För övrigt så spelar jag en hel del olika spel. Kommande blir en hel del "Overwatch". Men annars mycket av Blizzards olika spel och RPG generellt. Enstaka first person shooters.

Tack på förhand!

Permalänk

Köp inte ett nytt GTX 970 nu när de nya korten står alldeles runt hörnet, och begagnade GTX 970's reas ut.
Köp ett bättre nätagg så har du en PSU som står sig genom många uppgraderingar.
Välj k-modellen av processorn.
Välj en bättre processorkylare.

Edit: Och varför två olika 1 TB HDD's? Du får ju en på 3 TB för samma pris.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Bara spontant och andra får gärna rätta mig:

Köp inte CX-nätagg om du vill ha dator som lever länge. Corsair är bra men den serien är budget.

Behöver du verkligen en i7 om du i huvudsak ska spela? i5 är oftast högre klockad vilket är bättre för spel och spel idag är fortfarande dåliga på att nyttja fler än 4 trådar.

De pengar du sparar på att inte köpa en i7:a kan du lägga på att köpa snabbare RAM. Köp så snabbt moderkortet klarar

my 5 cents

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare.

1. Köp inget CX-agg utan lägg lite pengar på ett kvalitetsagg istället med 10 års garanti så har du det till flera framtida byggen = Spara pengar i längden och du utsätter inte din stackars dator för livsfara.

2. Köp inget sunkigt 970 (Du har typ valt den värsta varianten) utan köp antingen ett begagnat här på marknaden eller allra helst vänta lite tills du kan köpa ett 1070 i butik om du känner att du vill köra på Nvidia.

3. RAM är svinbilligt och 8gb är långt ifrån omöjligt att fylla upp, kan lika gärna köpa 16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Bara spontant och andra får gärna rätta mig:

Köp inte CX-nätagg om du vill ha dator som lever länge. Corsair är bra men den serien är budget.

Behöver du verkligen en i7 om du i huvudsak ska spela? i5 är oftast högre klockad vilket är bättre för spel och spel idag är fortfarande dåliga på att nyttja fler än 4 trådar.

De pengar du sparar på att inte köpa en i7:a kan du lägga på att köpa snabbare RAM. Köp så snabbt moderkortet klarar

my 5 cents

Vill inte låta som någon besserwisser men i7:or är högre klockade än i5:or.
Om man inte vill syssla med överklockning och ha en processor som står sig länge så är det inte dumt med i7.

Angående övriga synpunkter:
Håller med om nätagget, satsa på rmx750/650 om du kör corsair!
Håller även med om grafikkortet, avvakta och köp exempelvis 1070 istället.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

Tack för ers synpunkter och tips. Det uppskattas verkligen. Detta var anledningen till att jag valde att vända mig hit till detta forum. Jag går igenom listan igen och gör lite ändringar och kommer tillbaka med en updaterad lista.

Till er som har svarat så oehört snabbt och tagit er tid. Tack!

Permalänk
Medlem

Ni får rätta mig om jag har fel, men kan kanske tycka att SSD:n du valt är lite onödigt dyr. Jag har en 850 Pro från Samsung där jag kör Windows på och upplever att det startar upp på bara någon sekund. Givetvis är den du valt snabbare, men frågan är om det är värt det?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

Vill inte låta som någon besserwisser men i7:or är högre klockade än i5:or.
Om man inte vill syssla med överklockning och ha en processor som står sig länge så är det inte dumt med i7.

Angående övriga synpunkter:
Håller med om nätagget, satsa på rmx750/650 om du kör corsair!
Håller även med om grafikkortet, avvakta och köp exempelvis 1070 istället.

Sant! Jag tänkte lite snett. Tänkte på 2011 och inte 1151 när jag skrev i7.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Skulle valt nått annat chassi, det är ganska omodernt, tex vem behöver 5,25" platser idag egentligen, och på köpet 3st!

Smäll i 16Gb, 2 st 8GB. Skaffar du idag 2 st 4GB stickor kommer du snart att vilja ha 16GB ändå och när du då trycker i 2 st 4GB stickor till är chansen inte helt liten att du får div och onödiga problem.

Minne bör man alltid från början ha så pass mycket som det är beräknad livslängd på datorn för en själv, och 8GB ÄR för lite idag för kommande spel, och andra vissa program.

Varför 2 st 1TB olika HDD förstod jag inte riktigt, som tidigare sagts en 3TB disk blir nog bra, vill du lägga program och spel på den så helst snabbare än WD blue.
En variant är en 1-2TB snabb disk tex WD black för spel och program + sparande av arbetsfiler man håller på med, och en långsammare större disk för ren lagring av media + backup.

Övriga saker har redan påpekats som nätagg, grafikort, m.f saker

Skulle nog ta Windows 10 pro istället, men inte stor sak egentligen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

Vill inte låta som någon besserwisser men i7:or är högre klockade än i5:or.
Om man inte vill syssla med överklockning och ha en processor som står sig länge så är det inte dumt med i7.

Angående övriga synpunkter:
Håller med om nätagget, satsa på rmx750/650 om du kör corsair!
Håller även med om grafikkortet, avvakta och köp exempelvis 1070 istället.

Jag tänkte inte hela vägen där, men det var inte helt fel heller Jag tänkte på E-modellerna (5930k osv)

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-