Nätverkskabel Skillnader och rekommendationer

Permalänk

Nätverkskabel Skillnader och rekommendationer

Hej
Jag tänkte köpa in lite kabel för att dra inne i huset. Jag har hittat två olika typer av S/FTP kabel, eftersom jag måste dra den i vprör tillsammans med elledningar.
Kablarna har följande beteckningar :

CAT 6 S/FTP Kabel 100m AWG 27/7

CAT 6 S/FTP Kabel 100m AWG 23/1

Är skillnaden endast att en har flertrådiga ledare och den andra solida?
Är det nån skillnad i praktiken?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Steevenippel:

Hej
Jag tänkte köpa in lite kabel för att dra inne i huset. Jag har hittat två olika typer av S/FTP kabel, eftersom jag måste dra den i vprör tillsammans med elledningar.
Kablarna har följande beteckningar :

CAT 6 S/FTP Kabel 100m AWG 27/7

CAT 6 S/FTP Kabel 100m AWG 23/1

Är skillnaden endast att en har flertrådiga ledare och den andra solida?
Är det nån skillnad i praktiken?

Det är förbjudet att dra nätverkskabel i samma rör som elledningarna, man måste ha isolation som klarar av den högsta spänningen som finns och såvida du inte har hittat specialdelar till lanet så innebär det en elfara att dra det tillsammans, det går däremot att dra i separata rör och dosor men du får absolut inte blanda !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det är så som du säger så gissar jag att den med flera trådar är mer böjlig och borde därmed vara lättare att dra i ett VP-rör.

Men jag är ganska säker på att du inte får dra en sådan kabel i samma rör som det ligger elledningar i.

Permalänk
Hedersmedlem

Bortsett från att det är förbjudet inser man efter kort funderande hur katastrofalt det kan bli när morfar spikar i väggen för att montera det blå skåpet, träffar ett VP-rör där någon dragit både RJ45 och starkström, spiken leder över strömmen från 230V till nätverket och barnbarnet bokstavligen lyser upp av den nu strömförande datorn.

Fler- eller entrådigt beror på vad som ska anslutas. Uttag och patchpaneler använder alltid entrådigt, annars blir förbindelsen inte gastät, korroderar över tid och ger allmänt dålig kontakt med flertrådigt pga plintens utformning.

@Steevenippel: Tänk på §3.1 i reglerna och redigera din trådrubrik till att tydligt beskriva vad du vill ha hjälp med, tack.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Bra input. Ska kanske kolla över hur jag kan dra kablarna.

Permalänk
Hedersmedlem

@Steevenippel: Och förtydligandet av trådrubriken?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det ligger en antennkabel som jag tänkte byta till en nätverkskabel och det verkar som de ligger i olika rör fast de kommer ut ur väggen i samma hål. När jag kollar dosorna på väggen så ligger det bara strömkablar och i antennuttaget så syns inte strömkablarna till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Steevenippel:

Det ligger en antennkabel som jag tänkte byta till en nätverkskabel och det verkar som de ligger i olika rör fast de kommer ut ur väggen i samma hål. När jag kollar dosorna på väggen så ligger det bara strömkablar och i antennuttaget så syns inte strömkablarna till.

Vad menar du med att de kommer ur samma hål men i olika dosor ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med att de kommer ur samma hål men i olika dosor ?

Det ser ut som de kommer ut ur samma hål men det sitter en utanpåliggande dosa i vägen så det är inte helt lätt att avgöra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Steevenippel:

Det ser ut som de kommer ut ur samma hål men det sitter en utanpåliggande dosa i vägen så det är inte helt lätt att avgöra.

Man får inte blanda system vars isolation inte uppfyller isolationskraven för det som har hårdast krav, varken antenn eller nätverk brukar få läggas med elen för du har tex inte beröringsskyddade kontakter eller tillräckligt bra isolering i övrigt så om kablarna kommer ut ur "samma hål" så är det troligen inte rätt installerat utan det kan bli livsfarligt om det uppstår ett fel.

Ta reda på hur det är draget och är det fel idag med antennkabeln så dra inte in en nätverkskabel utan ta bara bort antennen om det inte går att göra det på rätt sätt så det blir elsäkert.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man får inte blanda system vars isolation inte uppfyller isolationskraven för det som har hårdast krav, varken antenn eller nätverk brukar få läggas med elen för du har tex inte beröringsskyddade kontakter eller tillräckligt bra isolering i övrigt så om kablarna kommer ut ur "samma hål" så är det troligen inte rätt installerat utan det kan bli livsfarligt om det uppstår ett fel.

Ta reda på hur det är draget och är det fel idag med antennkabeln så dra inte in en nätverkskabel utan ta bara bort antennen om det inte går att göra det på rätt sätt så det blir elsäkert.

Ni kan vara lugna. Jag kollade ordentligt nu och kablarna ligger i separata rör. Det satt en dosa för så jag kunde inte se hur det var draget men när jag plockade bort dosan ser man tydligt två rör.
Nu när det är avklarat, vad för kabel ska användas?
Jag tänkte dra en kabel från routern via vp-röret till ett väggmonterat nätverksuttag. Kabeln blir ca 35m lång.
Som jag förstår så ska det vara solida ledare när det ska monteras i patchpanel vilket borde innebära att det ska vara solida ledare i ett nätverksuttag.
Spelar det roll om det är skärmat eller ej?
Något annat att tänka på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Solid ansluts till plintar oavsett i vilken pryl de sitter (uttag/patchpanel osv) och flerkardelig kabel används till patchkablar, dvs man krimpar på lösa RJ45-kontakter. Solid kabel ska inte användas till lösa kontakter eftersom varken kabel eller kontakt är gjort för det och kontakten blir dålig. Har jag inte redan skrivit detta?

Skärmat behövs inte för hemmabruk utan endast inom industrin i normalfallet. Används skärmat måste jordningen utföras korrekt annars blir det problem.

Edit:

Skrivet av MultiMan:

Bortsett från att det är förbjudet inser man efter kort funderande hur katastrofalt det kan bli när morfar spikar i väggen för att montera det blå skåpet, träffar ett VP-rör där någon dragit både RJ45 och starkström, spiken leder över strömmen från 230V till nätverket och barnbarnet bokstavligen lyser upp av den nu strömförande datorn.

Fler- eller entrådigt beror på vad som ska anslutas. Uttag och patchpaneler använder alltid entrådigt, annars blir förbindelsen inte gastät, korroderar över tid och ger allmänt dålig kontakt med flertrådigt pga plintens utformning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Steevenippel:

Ni kan vara lugna. Jag kollade ordentligt nu och kablarna ligger i separata rör. Det satt en dosa för så jag kunde inte se hur det var draget men när jag plockade bort dosan ser man tydligt två rör.
Nu när det är avklarat, vad för kabel ska användas?
Jag tänkte dra en kabel från routern via vp-röret till ett väggmonterat nätverksuttag. Kabeln blir ca 35m lång.
Som jag förstår så ska det vara solida ledare när det ska monteras i patchpanel vilket borde innebära att det ska vara solida ledare i ett nätverksuttag.
Spelar det roll om det är skärmat eller ej?
Något annat att tänka på?

Skickades från m.sweclockers.com

2 dosor som inte är förbundna med varandra monterade sida vid sida är godkänt men inte att dra in de båda kablarna i samma dosa, det måste finnas nån typ av isolerande skiljevägg i dosan i så fall och det gör det inte i normala installationsdosor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

2 dosor som inte är förbundna med varandra monterade sida vid sida är godkänt men inte att dra in de båda kablarna i samma dosa, det måste finnas nån typ av isolerande skiljevägg i dosan i så fall och det gör det inte i normala installationsdosor.

Strömkablarna går in i dosan och antennkabeln går utanför. Dosan satt intill en vägg så det var svårt att se...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag förstår inte varför skärmningen ska vara så svårt att få till. Det är väl inte svårare än en antennkabel? Så länge skärmen inte rör någon av ledarna så är det väl ok?
De kontakter jag hittat för skärm så är insidan i metall och precis som på en antennkabel så viker en tillbaka skärmen och låter den röra vid metallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevenippel:

Jag förstår inte varför skärmningen ska vara så svårt att få till. Det är väl inte svårare än en antennkabel? Så länge skärmen inte rör någon av ledarna så är det väl ok?
De kontakter jag hittat för skärm så är insidan i metall och precis som på en antennkabel så viker en tillbaka skärmen och låter den röra vid metallen.

Problemet med jordningarna är att folk inte skiljer på signaljord, chassiejord och skyddsjord.

Det är inga problem att koppla ihop alla signaljordar (skärmar) kors och tvärs, men dessa får inte sedan kopplas ihop med skyddsjord på mer en ETT ställe. Lämpligen i patchpanelen.

Sedan kan man ta ett steg till, men nu gäller det att se upp. Man kan ansluta signaljorden (skärmarna) till chassiejorden på switchar etc, men bara om dessa chassies INTE är skyddsjordade. Hur det är kopplat i burkarna kan vara svårt att veta, men finns det en externa väggvårta för strömförsörjning så är det antagligen OK.

I en lite större anläggning blir det snart praktiskt omöjligt att hålla isär chassie- och skyddsjordarna överallt, så bäst är att endast ansluta signaljorden (skärmen) i ena änden.

I en signalmässigt korrekt uppbyggd anläggning skall det alltså vara så här:

1. Kabelskärmarna ansluts till patchpanelens skyddsjord i ena änden
2. Alla burkar skall ha chassiejord (inre skärmningen) elektriskt separerat från skyddsjord (yttre höljet)
3. Kabelskärmarna ansluts till apparaternas inre skärmning (chassiejord)
4. Apparaterna yttre hölje ansluts till skyddsjord

Med denna uppbyggnad garanteras att alla signalvägar är skärmade och att påstrålade störningar avleds till jord utan att det uppstår störande ledningsbundna strömmar i skärmarna. Detta samtidigt som man har ett gott personskydd genom skyddsjordning av alla burkar.

Komplicerat som sagt, så använd inte skärmad kabel.