Permalänk
Medlem

@andreas_dock:

Du får berätta hur du upplever maskinen när du fått den

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Gnarf:

@andreas_dock:

Du får berätta hur du upplever maskinen när du fått den

Det skall jag göra

Tänkte bänka den mot min i7 3770k då (stock) och se om det blir några skillnader i spel etc och inte bara cpu-intensiva applikationer.
Det har ju hänt en del sedan tex. BF3 kom som då var relativt nytt med att nyttja flera kärnor, men idag borde det vara standard... känns det som iaf.

Så det skall bli intressant!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur högt din kan gå.

Min är stabil på 103 BCLK, så 3090 MHz vid full load
11.97 i cinebench 11.5. Försökt förgäves få 12

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

köpte en t3600 på ebay för 3000kr med 16 gig minne och jäklar va prisvärd den är har beställt en 2670 som e på väg

Permalänk

det jag tyckte va tråkigt va att det va för lite strömkablar och hdd platser i datorn men Sata-förgrening för inkoppling av två hårddiskar till en Sata-power-kontakt 3 st och det funkar bra men tänk på om man vill utnyttja alla sata kontakter på moderkortet är att uppgradera bios först

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Rutger jörnåker:

det jag tyckte va tråkigt va att det va för lite strömkablar och hdd platser i datorn men Sata-förgrening för inkoppling av två hårddiskar till en Sata-power-kontakt 3 st och det funkar bra men tänk på om man vill utnyttja alla sata kontakter på moderkortet är att uppgradera bios först

Jag kör NAS så kan jag bara koppla in 2st SSD'er max är de inga problem med resten.
Iom att nätagget är på 635watt (iaf min version) kan det driva även de mest krävande grafikkorten också!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av LPG:

Berätta gärna hur högt din kan gå.

Min är stabil på 103 BCLK, så 3090 MHz vid full load
11.97 i cinebench 11.5. Försökt förgäves få 12

Kommer inte klocka den, känns onödigt med så små steg?
Handlar väl bra om några hundra MHz max?

Ovärt sett till mer värmeutveckling i en redan högt rate'ad TDP -CPU...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@LPG:

Är detta non turbo?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort E5-1650 Den går även att överklocka!

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

@LPG:

Är detta non turbo?

Nej turbo är på. Annars sitter den ju vid 2600MHz i full load i stället för 3000MHz.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag kör NAS så kan jag bara koppla in 2st SSD'er max är de inga problem med resten.
Iom att nätagget är på 635watt (iaf min version) kan det driva även de mest krävande grafikkorten också!

iofs men jag köpte en 6 pin till 8 pin adapter för fick tyvärr kabeln med 2st 6 pins men verkar som att man kan använda T5600 eller T7600 psu istället om man nu behöver mer kräm i datorn

Permalänk
Skrivet av megalex:

Glöm inte bort E5-1650 Den går även att överklocka!

jo men den kostar 3 gånger så mycket betala 600kr in frakt och tull för min 2670 ifrån usa

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Rutger jörnåker:

iofs men jag köpte en 6 pin till 8 pin adapter för fick tyvärr kabeln med 2st 6 pins men verkar som att man kan använda T5600 eller T7600 psu istället om man nu behöver mer kräm i datorn

För att lösa det borde väl en sådan här fungera ?
https://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/...

Då får man 1st 8pin och 1st 6pin, vilket alla moderna grafikkort som mest kräver (mer eller mindre)
Iom att nätagget normalt sett kommer med 635watt så finns det ju kräm tillräckligt, och det är 2st 6pin kontakter original, så borde man väl kunna köra en sådan för att göra om EN 6pin till en 8pin i detta fallet ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

För att lösa det borde väl en sådan här fungera ?
https://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/...

Då får man 1st 8pin och 1st 6pin, vilket alla moderna grafikkort som mest kräver (mer eller mindre)
Iom att nätagget normalt sett kommer med 635watt så finns det ju kräm tillräckligt, och det är 2st 6pin kontakter original, så borde man väl kunna köra en sådan för att göra om EN 6pin till en 8pin i detta fallet ?

yepps den funkar har en sån nu men med alla xtra sladdar blir det ett mindre råttbo

men ska ändå köpa ett nytt grafikkort och då får jag ta tid på mig och snygga till kabeldragningen.

Permalänk
Medlem

Har hittat några företag som köper in Supermicro workbench moderkort, säljer dem för ett godtagbart pris. Funderar på om det är något jag kan bygga på, frågan är finns det några nackdelar? Förutom EE-ATX formatet.
http://www.tradera.com/item/344522/255540783/supermicro-x9dri...

Permalänk
Medlem

@VinterX:

Ser bra ut! Har ju 4st x16 pci-e. Tror priset på det kortet hamnar betydligt högre dock då det är auktion.
Nackdelar är väl formatet men med t.ex nzxt source 340 gå går det.
Så har det bara 2 sata3

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gnarf:

@VinterX:

Ser bra ut! Har ju 4st x16 pci-e. Tror priset på det kortet hamnar betydligt högre dock då det är auktion.
Nackdelar är väl formatet men med t.ex nzxt source 340 gå går det.
Så har det bara 2 sata3

Det är inte auktion, det är bara att köpa.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Kommer inte klocka den, känns onödigt med så små steg?
Handlar väl bra om några hundra MHz max?

Ovärt sett till mer värmeutveckling i en redan högt rate'ad TDP -CPU...

hah jag som tyckte min hade lite låg tdp så jag klockade 400mhz så att jag får valuta för pengarna man lagt på kylaren

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har försökt köpa 3 stycken olika X79 nu. Första personen svarade inte på mail. Nr 2 fick bra kontakt , bestämde möte. Skulle åka iväg och köpa det nästa dag då får jag ett sms att han nyss sålt det till en släkting. Nr 3 svara på mail ungefär en gång varannan dag, är 40+ men skriver som en 15åring, får knappt någon information alls. "Finns det kartong till? Är allt komplett? fungerar det?" svar "det ser bra ut"

Vad är det för fel på folk?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterX:

Har försökt köpa 3 stycken olika X79 nu. Första personen svarade inte på mail. Nr 2 fick bra kontakt , bestämde möte. Skulle åka iväg och köpa det nästa dag då får jag ett sms att han nyss sålt det till en släkting. Nr 3 svara på mail ungefär en gång varannan dag, är 40+ men skriver som en 15åring, får knappt någon information alls. "Finns det kartong till? Är allt komplett? fungerar det?" svar "det ser bra ut"

Vad är det för fel på folk?

Undvik att handla av sådana. Språket speglar oftast den intellektuella (o)förmågan (fåtal undantag finns) och alla jag handlat av med den typen av kommunikation har helt saknat kunskap om hur man hanterar elektronik.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Undvik att handla av sådana. Språket speglar oftast den intellektuella (o)förmågan (fåtal undantag finns) och alla jag handlat av med den typen av kommunikation har helt saknat kunskap om hur man hanterar elektronik.

Ja det lutar åt att köpa nytt eller bättre begagnat från nått ebay företag. Visst är det dyrare, men jag får nått som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Har hittat några företag som köper in Supermicro workbench moderkort, säljer dem för ett godtagbart pris. Funderar på om det är något jag kan bygga på, frågan är finns det några nackdelar? Förutom EE-ATX formatet.
http://www.tradera.com/item/344522/255540783/supermicro-x9dri...

Jeg købte en af de moderkort fra GG-Serverparts, og man skal huske på det er MEGET stort. Der hvor problemet kommer med EE-ATX formatet er det er 5-10 cm større over backplanen.

Det passer lige ind i mit Define XL R2, der er dog ikke skruehuller og man kan ikke have fans til og sidde i toppen da det går helt op til toppen af kabinettet.

Kan lige tage nogen billeder nor jeg kommer hjem af det i mit kabinet.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushishi:

Jeg købte en af de moderkort fra GG-Serverparts, og man skal huske på det er MEGET stort. Der hvor problemet kommer med EE-ATX formatet er det er 5-10 cm større over backplanen.

Det passer lige ind i mit Define XL R2, der er dog ikke skruehuller og man kan ikke have fans til og sidde i toppen da det går helt op til toppen af kabinettet.

Kan lige tage nogen billeder nor jeg kommer hjem af det i mit kabinet.

Jag ville helst slippa ett chassi på över 20kg. Det blir alltså extremt stort. Tack för uppdateringen!

Permalänk
Medlem

@VinterX:

Nzxt s340 går fint

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Permalänk
Livsnjutare 😎

Tja.. många kärnor/trådar är det iaf!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Eneste problem jeg kan se med det bundkort, er hvor den pci-e port sidder hvor der er plads til noget grafikkort, at der er ram slots i vejen for et større kort.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.