Omröstning - Ni som bokat, Oculus Rift eller HTC Vive

Permalänk
Medlem

Omröstning - Ni som bokat, Oculus Rift eller HTC Vive

Oculus har ju genom åren varit klart störst men med tanke på försenade kontroller och generella leveransproblem av Riften tänkte jag kolla av lite hur det ser ut mellan dom två rivalerna idag.

Permalänk
Avstängd

Hmm, fick inte klicka i att jag bokat riften och fått Viven, dåligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain:

Jag fick för mig jag markerade flersvarsalternativ och själv valde två svar, vilket är naturligt om man har fått sin produkt levererad. Nu när jag tittar så har jag bara en checkbox, så det blev antagligen fel och det går inte redigera i efterhand tyvärr.

Hursomhelst, så kan man ju se lite ungefär balansen här i tråden.

Permalänk
Medlem

Bokningsförhållandet kring 70/30 efter 33 svar till uppstickarens fördel... Leveranserna större differens men det beror ju givetvis på tillverkningsproblemen.

Kommentarer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Bokningsförhållandet kring 70/30 efter 33 svar till uppstickarens fördel... Leveranserna större differens men det beror ju givetvis på tillverkningsproblemen.

Kommentarer?

Det är roligare med rörelsekontroller och prisskillnaden är inte särskilt stor relativt sett (känner man för att lägga 6 500 på VR så kan man lika gärna lägga 9 000), för att inte tala om att man VILL HA Touch om man nu köper Rift och då kommer man ändå upp i liknande prisbild.

Oculus totala PR-haveri på sistone kan ju påverkat, men jag tror snarare problemet är att de knappt kan leverera några enheter.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ja, man önskar det hade funnits återförsäljare med demoutrustning så man hade haft möjligheten att prova på båda innan beställning. Nu får man nöja sig med youtube och helt enkelt chansa lite!

Har själv inte testat CV1:an men känner mer och mer att jag gjorde rätt val när jag valde Viven.

Frågan är också om det är tekniskt möjligt idag att få samma precision och svarstider med kameror/bildidentifiering som är tekniken Riften använder. Ställer höga krav på kamerans upplösning! Det bör ju också finnas en begränsning i prestanda på mjukvara någonstans som gör bildanalysen.

Sedan tror jag på längre sikt att Riftens teknik är billigare och på sikt kommer det nog vara den tekniken som vinner.

Men allvarligt, just nu. Vad är VR utan rörelsekontroller??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Men allvarligt, just nu. Vad är VR utan rörelsekontroller??

Men jag vill ha mer, ge mig waist tracker nu!!!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja, man önskar det hade funnits återförsäljare med demoutrustning så man hade haft möjligheten att prova på båda innan beställning. Nu får man nöja sig med youtube och helt enkelt chansa lite!

Har själv inte testat CV1:an men känner mer och mer att jag gjorde rätt val när jag valde Viven.

Frågan är också om det är tekniskt möjligt idag att få samma precision och svarstider med kameror/bildidentifiering som är tekniken Riften använder. Ställer höga krav på kamerans upplösning! Det bör ju också finnas en begränsning i prestanda på mjukvara någonstans som gör bildanalysen.

Sedan tror jag på längre sikt att Riftens teknik är billigare och på sikt kommer det nog vara den tekniken som vinner.

Men allvarligt, just nu. Vad är VR utan rörelsekontroller??

Vi har ju det där med svarstider också. webcambaserade headtrackinglösningarna hade ju problem med mycket mer latency än TrackIR ex.
Går det att komma runt helt med rena kameralösningar på något sätt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Men jag vill ha mer, ge mig waist tracker nu!!!!!

Steget till VR är stort. För en fulländad upplevelse kräver man så mycket mer än vad man gjorde när man spelar på traditionellt vis.

Steg 1: Pan/Tilt (Oculus DK1)
Steg 2: Headtracking (DK2)
Steg 3: Handspårning (Vive)
Steg 4: .. ?

Saknar ofta också ett ekorrhjul att springa runt på.

Träningsverk är ju annars inte vanligt när man spelar data

Men vad leder detta till? Bättre fysik?? Det finns en liten risk dock, att det blir lite som kinectspel och att man inte orkar spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vi har ju det där med svarstider också. webcambaserade headtrackinglösningarna hade ju problem med mycket mer latency än TrackIR ex.
Går det att komma runt helt med rena kameralösningar på något sätt?

Ja det finns väl en teoretisk möjlighet att få ner svarstider på kameralösningar men det kräver grymt optimerad mjukvara och bra prestanda generellt på processanalysen. Som jag tidigare nämnde så TROR jag inte Oculus kan komma ner i samma svarstider och precision som Viven. Däremot är jag övertygad om att det är den tekniken som är mest framtidssäker..

Permalänk
Medlem

Bokade först Rift men det blev för mycket jävulskap från deras sida så den avbokade jag och beställde en vive. HTC försökte nyss dra pengar men hade spärrat kortet som tappats bort i Spanien. Fyllde i nytt kortnummer och hoppas på att viven kommer snart. Har jag inte fått den innan juni avbokas den också och köps på webhallen eller komplett istället.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Borde man inte vänta tills nästa gen av VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansomkanflyga:

Borde man inte vänta tills nästa gen av VR?

Så länge inte alla väljer att vänta så ..

Permalänk
Medlem

Fortfarande 70/30 efter 76 röster...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Steg 1: Pan/Tilt (Oculus DK1)
Steg 2: Headtracking (DK2)
Steg 3: Handspårning (Vive)
Steg 4: .. ?

Ett par Wiimotes är inte handspårning IMO. Jag har Leap Motion till min CV1, och för de få applikationer med stöd är det riktigt häftigt. Det i kombination med handkontroller hoppas jag kommer slå, om inte i denna generation så i alla fall nästa.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ett par Wiimotes är inte handspårning IMO. Jag har Leap Motion till min CV1, och för de få applikationer med stöd är det riktigt häftigt. Det i kombination med handkontroller hoppas jag kommer slå, om inte i denna generation så i alla fall nästa.

Som jag ser det är dessa "wiimotes" förmodligen det största tekniksprånget jag sett i datorsammanhang. Jag är tyvärr inte lika imponerad av VR headsetet som följde med "vive-kitet". Där skulle man haft mins 4K i upplösning per öga för att det skall bli riktigt riktigt användbart i professionella sammanhang.

6-axlad millimeter precision i ett rum på c:a 25 kubikmeter med ett fåtal millisekunder i fördröjning skapar helt nya möjligheter som input till program som stödjer detta. Sedan är det en analog knapp + touchpad på varje kontroll, med haptic feedback.

Jag har bara sett leap motion på tuben, så jag kan inte göra någon jämförelse. Att kunna tracka enskilda fingrar måste ha sina fördelar men jag tror samtidigt det kan vara rätt användbart att hålla i något. Det är annars lätt att jämföra med Kinect, där jag tyckte det kändes lite "naket" att vifta i luften.

Permalänk
Medlem

Fortfarande 70/30, snart två månader senare och närmare 100 votes. Tråkigt att det inte går uppdatera svaren.

Ni som bokat riften, det ser ut som det börjar fungera bättre med leveranserna? Hur länge har ni väntat?

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att rösta! Nu har leveranser av Rift ökat så det bör ju utjämna statistiken något? Tråkigt att man inte har möjlighet att uppdatera sitt svarsalternativ. Statistiken mellan bokat och levererat stämmer ju inte längre.

Permalänk
Medlem

Läge för ny poll tror jag

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

En Rift har bokats igår och den ska komma imorgon Jag undrar ifall UPS Standard ininebär att den ska hämtas ut nånstans eller om den levereras till dörr? Har inte lyckats hitta info om det.