Chromebook får stöd för Android-appar

Permalänk
Melding Plague

Chromebook får stöd för Android-appar

Snart kommer det vara möjligt att köra Android-appar på Chromebook. Funktionen utannonserades under årets Google I/O och planeras släppas senare i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter riktigt bra, speciellt nu när man ska få ett ex av skolan till hösten

Permalänk
Medlem

Det va väl på tiden tycker jag!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Nu får Microsoft och Apple se upp! Chromebooks lär bli ännu mer användbara tack vare detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Nu kanske Windows-laptops i budgetmarknaden får sig en riktig konkurrent, man borde väl kunna sälja Chromebooks billigare med samma/liknande hårdvara då det inte är någon licens som ska betalas?

Permalänk
Medlem

Känns en chromebook som en dator eller som en surfplatta med tangentbord? Känns som de inte kan göra så mycket med tanke på att de brukar köra en arm processor med 2GB ram. Detta gör dom ju i alla fall lite vettigare

Skrivet av Friterad:

Nu kanske Windows-laptops i budgetmarknaden får sig en riktig konkurrent, man borde väl kunna sälja Chromebooks billigare med samma/liknande hårdvara då det inte är någon licens som ska betalas?

Microsoft kan ju börja ge bort speciallicenser av windows 10 om de börjar känna av konkurrensen typ som windows with bing vet ej om det var gratis men det var billigare i alla fall, eller som de gjorde med windows xp för netbooks.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Känns en chromebook som en dator eller som en surfplatta med tangentbord? Känns som de inte kan göra så mycket med tanke på att de brukar köra en arm processor med 2GB ram. Detta gör dom ju i alla fall lite vettigare Microsoft kan ju börja ge bort speciallicenser av windows 10 om de börjar känna av konkurrensen typ som windows with bing vet ej om det var gratis men det var billigare i alla fall, eller som de gjorde med windows xp för netbooks.

Det beror ju på interfacet, Chrome OS verkar man kunna navigera ganska naturligt med mus/touchpad. Du måste väl ändå ha sätt dom många Chromebooks som har mer än en ARM cpu?

Kollade snabbt nu, varesig det är Chromebook eller en dator med W10 så får man liknande grejer för priset, för knappt 2k får du Intel Celeron + 2GB RAM

Permalänk

Yesss!!! Modern Combat 5 på skol-chromebooksen på rasterna :D!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1) AMD Ryzen 5 2600 | ASUS GTX 1070 Dual | Corsair 16GB DDR4 @ 3000 MHz | Crucial 250GB M.2 | WD Blue 1TB

2) AMD Ryzen 2600X | ASUS ROG Strix RTX 2060 | G.Skill 16GB DDR4 @ 3200 MHz | Samsung EVO 250 GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Neeejjj
Nu kommer mina elever skita ned skolans wifi med massor av multi player nonsens

Senaste modellen från Asus och HP är ruggad och med 4gb internt minne nu,,,,,

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av darrenj:

Neeejjj
Nu kommer mina elever skita ned skolans wifi med massor av multi player nonsens

Senaste modellen från Asus och HP är ruggad och med 4gb internt minne nu,,,,,

Aww riktigt så illa är det väl inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1) AMD Ryzen 5 2600 | ASUS GTX 1070 Dual | Corsair 16GB DDR4 @ 3000 MHz | Crucial 250GB M.2 | WD Blue 1TB

2) AMD Ryzen 2600X | ASUS ROG Strix RTX 2060 | G.Skill 16GB DDR4 @ 3200 MHz | Samsung EVO 250 GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Neeejjj
Nu kommer mina elever skita ned skolans wifi med massor av multi player nonsens

Senaste modellen från Asus och HP är ruggad och med 4gb internt minne nu,,,,,

Om det är skolan som tillhandahåller enheterna så kommer det med säkerhet finnas möjlighet att låsa alla de apparna i admin panelen.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

@livsnjutaren:
Det gör jag.. I am the admin guy...
Men nätet hos oss är ganska öppet

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Känns en chromebook som en dator eller som en surfplatta med tangentbord? Känns som de inte kan göra så mycket med tanke på att de brukar köra en arm processor med 2GB ram.

Dell har en Chromebook på 13" som man kan köpa med en i3 eller i5 (Broadwell).

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Dell har en Chromebook på 13" som man kan köpa med en i3 eller i5 (Broadwell).

Verkar ju kosta 9000kr för en med i5.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

största problemet är att nästan inga appar har landscape stöd, kommer se förjävligt ut om inte apparna har landscape stöd...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Immersion:

största problemet är att nästan inga appar har landscape stöd, kommer se förjävligt ut om inte apparna har landscape stöd...

Håller inte med, jag själv använder min surfplatta dagligen och har ej stött på detta problem en enda gång för de appar jag har testat. Nu är det säkerligen värre vid spel, men det är knappast såna appar som man vill köra på en chromebook.

Jag tycker annars att det nästan finns för många alternativ nu, där de ej är kompatibla med varandra. Detta att man nu kan köra android appar gör att chromebook kan dock lösa lite av just detta.

Nackdelen med windows är att den drar mycket ström, där jag själv valde att köpa en androidplatta som jag styr windowsdatorer ifrån. På så sätt kör jag windowsapplikationer "på min surfplatta" med extrem bra prestanda och batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

@Stefan_ah:
Det gör jag.. I am the admin guy...
Men nätet hos oss är ganska öppet

Stryper ni inte era chromebooks alls ifrån googles admin panel? för jag antar att ni har dom enrollade. Bara antar att det kommer tillkomma en del i admin panelen som tillhandahåller black och white list för appar. För annars om det inte kommer då är det ju helt bananas. Då kommer det bara vara spelande på lektionerna. Får strypa nätet helt så blir det offline mode i docs

Sitter jag med som admin på en skola. Jag har dock bara en strypt del av admin panelen i google för att det styrs centralt av kommunen. Jag är mera admin för ipads i vårat MDM system

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre köpa mig en vanlig laptop och sedan slänga in Remix OS på den istället

http://www.jide.com/remixos

Remix OS är clockrent, och kör riktigt android på den och har stöd för flerfönster läge som kommer till Android N finns redan i Remix OS.

Permalänk
Entusiast

Så jag kommer kunna spela The World Ends With You på PC med musen? Dual boot direkt när stödet släppts.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

@livsnjutaren:
Jag vet hur det går till gubben.. Har jobbat med GAFE 6 år nu och vi var en av det första i landet ett inhandla Samsung Chromebooks 1

MDM har jag koll på men det ta nån annan på lågstadiet.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller inte med, jag själv använder min surfplatta dagligen och har ej stött på detta problem en enda gång för de appar jag har testat. Nu är det säkerligen värre vid spel, men det är knappast såna appar som man vill köra på en chromebook.

Jag tycker annars att det nästan finns för många alternativ nu, där de ej är kompatibla med varandra. Detta att man nu kan köra android appar gör att chromebook kan dock lösa lite av just detta.

Ja, detta är en bra förbättring av Google att göra ChromeOS mer användbart, men håller med dig om att det ändå är lite rörigt. Tycker Google skall slå ihop ChromeOS med Android till ett enda OS som kan användas på ChromeBooks och plattor/telefoner (men anpassa sig till rätt användargränssnitt som passar respektive enhetstyp, på samma sätt som tex Windows 10 gör).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

@Stefan_ah:
Jag vet hur det går till gubben.. Har jobbat med GAFE 6 år nu och vi var en av det första i landet ett inhandla Samsung Chromebooks 1

MDM har jag koll på men det ta nån annan på lågstadiet.

Nu kanske det är jag som tar det på fel sätt. Men de där lät spydigt. Kul för dig att du var en av de första då ugg ugg *slå sig på bröstet.

Jag ville bara diskutera ämnet för jag själv inte har så bra koll på allt om Google. Men vi kan ju släppa det nu då.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

@livsnjutaren:
Hej Tanken var inte slå brösten alls. Bara att jag varit i IKT skolbranschen länge och är för en öppet i fri nät, med diskussions möjligheter.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

@Stefan_ah:
Hej Tanken var inte slå brösten alls. Bara att jag varit i IKT skolbranschen länge och är för en öppet i fri nät, med diskussions möjligheter.

Bil dning och sko la äe bra skit, Hej ja,.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/