Byta RAM på äldre dator P67 Extreme4 REV 3

Permalänk

Byta RAM på äldre dator P67 Extreme4 REV 3

Hej,

Efter en vecka med datorkrångel där skärmen inte fick någon signal har jag äntligen klurat ut att det är mitt internminne som fallerat.
Är nu på jakt efter minnen med lite mer rapp i sig än mina gamla Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 som då på förekommen anledning kommer att kasseras
Sitter på ett moderkort version äldre ASrock p67 Extreme REV B3 med tillhörande processor i7 2600k@4.4 GHz.
Bläddrat igenom Inets och NetonNets internetkataloger lite snabbt men utan att hitta något som överensstämmer med "Supported memory" enligt denna http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Extreme4/?cat=Memory

Har ni några tips på minnen med lite mer tryck i sig som är kompatibla med mitt moderkort och är i god synergi med en 2600K @ 4.4GHz och GTX 1080 (inom snar framtid)? Värt att satsa på 16GB istället för 8?

Tacksam för svar. Trevlig helg! :=)

Permalänk
Medlem

Chipsetet pallar endast minnen upp till 2133mhz. 1.65v ska vara okej enligt forum osv. Jag gjorde som så att jag köpte ett par 2400mhz cl11 minnen och fipplade lite med ram-timings i bios. Kör dessa nu i 2133mhz CL9 och på 1.6v. Märker absolut resultat i diverse spel, lägsta fps blev betydligt högre.

Jag köpte 2x4gb, men vill man ha lite mer så funkar det lika bra att köpa 2x8gb rent prestandamässigt. Handlar mer om hur mycket du gillar att göra på datorn samtidigt och om du spelar ram-krävande spel eller program typ Photoshop med 100 layers samtidigt som du spelar rust eller dylikt.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Corsair lämnar livstids garanti på de minnena, dock så säljs de inte längre så de anser nog att den livstiden har passerat. Men fråga dem i deras forumdel här på Sweclockers, de kanske kan lösa det

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Skrivet av erssn:

Chipsetet pallar endast minnen upp till 2133mhz. 1.65v ska vara okej enligt forum osv. Jag gjorde som så att jag köpte ett par 2400mhz cl11 minnen och fipplade lite med ram-timings i bios. Kör dessa nu i 2133mhz CL9 och på 1.6v. Märker absolut resultat i diverse spel, lägsta fps blev betydligt högre.

Jag köpte 2x4gb, men vill man ha lite mer så funkar det lika bra att köpa 2x8gb rent prestandamässigt. Handlar mer om hur mycket du gillar att göra på datorn samtidigt och om du spelar ram-krävande spel eller program typ Photoshop med 100 layers samtidigt som du spelar rust eller dylikt.

Tack för svar!

Intressant läsning, 1.65V tycks vara helt gångbart enligt de flesta. När man talar om trollen så har Alina rabatt på 2x8GB 2133MHz av något märke som jag inte stött på tidigare Team Group Vulcan. Vad tycks?

https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=TLRED316G2133HC10QDC01

Permalänk
Medlem
Skrivet av deviantart:

Tack för svar!

Intressant läsning, 1.65V tycks vara helt gångbart enligt de flesta. När man talar om trollen så har Alina rabatt på 2x8GB 2133MHz av något märke som jag inte stött på tidigare Team Group Vulcan. Vad tycks?

https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=TLRED316G2133HC10QDC01

Jag beställde faktiskt ett par av dom hehe! Tror inte det skiljer så mycket på tillverkare när det gäller ram-minne.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av erssn:

Jag beställde faktiskt ett par av dom hehe! Tror inte det skiljer så mycket på tillverkare när det gäller ram-minne.

Så sitter man här på kvällen med nyinsatta minnen och håller på att slita av mig håret...

Som sagt, drog hem 16GB minne i förhoppning om att det skulle ge en åtminstone liten prestandaskjuts.
Nu vill dessa rackarns minnen inte gå högre än 1600MHz hur jag än gör. När jag i BIOS försöker ändra frekvensen till 2133 slocknar dator + fläktar för att sedan startas om ~3-4 gånger för att tillslut POSTa och därefter boota MEN detta sker enligt CPU-Z i 1600MHz (800MHz á dual channel). Tycks ju onekligen inte vara något fel på minnet när det jobbar i 1600MHz, kört MemTest med framgång.

Kan det bero på för låg spänning genom minnen? Både testat automatiskt och manuellt på 1.65V. Även bytt plats och testat genom samtliga slots på MOBO.

Minnen:
https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=TLRED316G2133HC10QDC01

Några spontana tankar kring vad detta kan bero på?
Tack på förhand!

Permalänk

nej det är helt korrekt.

ladda XMP profilen bara så klockar den in alla inställningar så de går den specade hastigheten.

allt över 1600Mhz på minnen med dessa brädorna är "överklockning" dvs första gången man startar så hamnar de i ett typ av "felsäkert läge" med halvdassiga timings som funkar på de flesta minnen och max stödda icke oc hastighet.

så ladda xmp profilen och prova om de hjälper då ska den tunea om i bios automagiskt så att alla inställningar stämmer som minnena ska klara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

nej det är helt korrekt.

ladda XMP profilen bara så klockar den in alla inställningar så de går den specade hastigheten.

allt över 1600Mhz på minnen med dessa brädorna är "överklockning" dvs första gången man startar så hamnar de i ett typ av "felsäkert läge" med halvdassiga timings som funkar på de flesta minnen och max stödda icke oc hastighet.

så ladda xmp profilen och prova om de hjälper då ska den tunea om i bios automagiskt så att alla inställningar stämmer som minnena ska klara.

När jag laddar XMP-profilen slocknar hela datorn precis som jag beskrev. Direkt efter att jag sparar inställningarna i BIOS slocknar burken inkl fläktar. Därefter försöker den POSTa men misslyckas och startar om cirka tre gångar. Fläktarna går av och på när den försöker starta. Efter ett tag så lyckas den boota W7 och allting tycks fungera så när som på att minnena körs i 1600MHz och när man genom OS försöker starta om datorn så upprepas startsekvensen med misslyckades POSTs.

Någon idé vad det kan bero på? Gått igenom hela BIOS med olika inställning och börjar fundera på om det kanske rent av är BIOS som behöver uppdaterats. Har försökt hålla mig från det tills nu men kanske är dags...

EDIT:

Väldigt underligt problem. Väljer jag XMP-profilen POSTar den inte alls. Väljer jag "automatic" istället för XMP POST/BOOTar den alldeles utmärkt om jag även har "Auto" valt på frekvens. Den kör då i 1600MHz. Om jag istället explicit väljer 1600MHz i frekvenstabellen POSTar den inte ens. Luktar det kompatibilitetsproblem? Ser ett det ligger en BIOS update uppe på ASrocks hemsida just för mitt MOBO som tydligen skall förbättra stödet för minnen.
http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Extreme4/?cat=Beta

Värt att testa?

Permalänk
Skrivet av deviantart:

När jag laddar XMP-profilen slocknar hela datorn precis som jag beskrev. Direkt efter att jag sparar inställningarna i BIOS slocknar burken inkl fläktar. Därefter försöker den POSTa men misslyckas och startar om cirka tre gångar. Fläktarna går av och på när den försöker starta. Efter ett tag så lyckas den boota W7 och allting tycks fungera så när som på att minnena körs i 1600MHz och när man genom OS försöker starta om datorn så upprepas startsekvensen med misslyckades POSTs.

Någon idé vad det kan bero på? Gått igenom hela BIOS med olika inställning och börjar fundera på om det kanske rent av är BIOS som behöver uppdaterats. Har försökt hålla mig från det tills nu men kanske är dags...

EDIT:

Väldigt underligt problem. Väljer jag XMP-profilen POSTar den inte alls. Väljer jag "automatic" istället för XMP POST/BOOTar den alldeles utmärkt om jag även har "Auto" valt på frekvens. Den kör då i 1600MHz. Om jag istället explicit väljer 1600MHz i frekvenstabellen POSTar den inte ens. Luktar det kompatibilitetsproblem? Ser ett det ligger en BIOS update uppe på ASrocks hemsida just för mitt MOBO som tydligen skall förbättra stödet för minnen.
http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Extreme4/?cat=Beta

Värt att testa?

Personligen hade jag bara valt att köra dom i 1600, kommer knappt göra till eller från med högre hastigheter.

Det enda jag märkt när jag bytte cpu att gå från 1066 till 1333MHz är att det ser fräsigare ut i CPU-z

resten är nog bara placebo för min del. min reserv burk har två opteron 2222(typ Athlon x2 6000+ med DP stöd) och 667mhz minne i singel channel.

Allt annat är ju rappare än det

Permalänk
Medlem

Antar att du har ditt moderkorts senaste bios installerat? Kan ha fixat till saker? TRor mitt ännu äldre rampage 3 extreme klarar 2000mhz eller vad sidan sa som max aldrig hört sånna minnen finns så kan vara 2133mhz på det oxå. Ändra minnes inställningen till T2 för timingen istället för 1 kan hjälpa du missar inte så mkt. Men oftast är det rätt mkt placebo jag har aldrig testat över 1600mhz då jag har 2 olika par av 1600mhz minnen båda kingston men enda är 1.65v sen har ajg ett par ocz eller vad dom heter fick dom som tack för en sådan bra sweclockers affär men dem jag kallar ocz är 2133mhz minnen vet inte vars jag ville komma. Då vi inte har samma typ av moderkort och dem enda tipsen jag ber dig kolla om är kolla din bios version i cpu-z sen går du in på din moderkorts hemsida under support eller drivers finns det bios har du tur kanske nått nyare bios kan fixa så du kan köra högre. Annars t2 istället för t1. Annars har du riktigt otur att den kanske inte vill ta dina ramminnen högre än vad du får den max att boota på
kan ju alltid prova sänka timingsens istället ger rappare dator och rappare ja du fattar Just trying to help

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Personligen hade jag bara valt att köra dom i 1600, kommer knappt göra till eller från med högre hastigheter.

Det enda jag märkt när jag bytte cpu att gå från 1066 till 1333MHz är att det ser fräsigare ut i CPU-z

resten är nog bara placebo för min del. min reserv burk har två opteron 2222(typ Athlon x2 6000+ med DP stöd) och 667mhz minne i singel channel.

Allt annat är ju rappare än det

Intressanta tankar! Planen är att uppgradera GPU i samband med 10xx-serien och med en gammal CPU som 2600k vill jag så ha så mycket kräm som möjligt ur den

https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

Skrivet av Sea_man:

Antar att du har ditt moderkorts senaste bios installerat? Kan ha fixat till saker? TRor mitt ännu äldre rampage 3 extreme klarar 2000mhz eller vad sidan sa som max aldrig hört sånna minnen finns så kan vara 2133mhz på det oxå. Ändra minnes inställningen till T2 för timingen istället för 1 kan hjälpa du missar inte så mkt. Men oftast är det rätt mkt placebo jag har aldrig testat över 1600mhz då jag har 2 olika par av 1600mhz minnen båda kingston men enda är 1.65v sen har ajg ett par ocz eller vad dom heter fick dom som tack för en sådan bra sweclockers affär men dem jag kallar ocz är 2133mhz minnen vet inte vars jag ville komma. Då vi inte har samma typ av moderkort och dem enda tipsen jag ber dig kolla om är kolla din bios version i cpu-z sen går du in på din moderkorts hemsida under support eller drivers finns det bios har du tur kanske nått nyare bios kan fixa så du kan köra högre. Annars t2 istället för t1. Annars har du riktigt otur att den kanske inte vill ta dina ramminnen högre än vad du får den max att boota på
kan ju alltid prova sänka timingsens istället ger rappare dator och rappare ja du fattar Just trying to help

Nej, lite det det som är frågeställningen. Har inte vågat röra BIOS alls men kanske är det som krånglar. Enligt CPU-Z kör jag version P1.60 fårn 18/2-2011. Senaste BIOSet från ASrocks hemsida är från 2013, L3.19
Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Sitter inte minnes kontrollern i CPU på dessa sandy? Isåfall kanske den helt inte klarar av högre en 1600 minnen. Du har haft otur i kisel lotteriet helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av deviantart:

Intressanta tankar! Planen är att uppgradera GPU i samband med 10xx-serien och med en gammal CPU som 2600k vill jag så ha så mycket kräm som möjligt ur den

https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

Nej, lite det det som är frågeställningen. Har inte vågat röra BIOS alls men kanske är det som krånglar. Enligt CPU-Z kör jag version P1.60 fårn 18/2-2011. Senaste BIOSet från ASrocks hemsida är från 2013, L3.19
Tack för tips!

Enligt passmarks ptest 8 så är mina trippel channel 1066mhz(stock) slöare än en Sandybridge dualchannel i 1333mhz. Det är för att SB har en mycket bättre minnes kontroller.

och iom att min som skall vara sämre duger fint till alla dom senaste spelen så borde din göra det mycket bättre.

Faktum är att minneskontroller idag är så pass bra att det knappt märks någon skillnad. det är påvisat gång på gång att 1600mhz presterar inom felmarginalen jämte mot 2133mhz. (i spel)

finns överallt på nätet att läsa(läs dock inte corsairs test, dom var dom enda som påvisade ett annat resultat, och dom tillverkar minnet så jag tog med en stoooor lastbil salt)

http://lifehacker.com/when-ram-speed-matters-and-how-it-affec...

där kan du kolla lite. du kommer inte köra inbyggt grafikkort så där märks det inte

förtydligar lite