Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator hjälp

Tjena tjena, börjat märka att burken får sämre och sämre fps på de nya spelen och känner att det är dax att köpa lite nya delar men vad? Det är det jag behöver hjälp med. Tror det ligger på ny processor eller grafikkort iallafall.

Här har ni specs:

Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz (8 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 10240MB RAM
Card name: NVIDIA GeForce GTX 960 (2GB)
PSU:Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W

Tror ej jag behöver mer specs än så, eller?

Permalänk
Medlem

Är väl din cpu som i första hand skulle behöva uppgraderas. Resten kan du nog vänta lite med.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? jag skulle prova dra en clocking på CPUn innan jag började köpa nytt moderkort, CPU och eventuellt minne. Men en bra kylare och ett hyffsat moderkort borde du kunna komma närmare 4GHz iaf och det lär ge dig en rätt så bra knuff.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: det är ett gammalt DELL moderkort haha. Bara en fråga, kommer man känna skillnad i spelen om man köper ny processor?

här är moderkortet btw: http://www.game-debate.com/motherboard/index.php?mot_id=1430&...

Tror ej så många bra processorer passar till det va? Kanske dax att köpa nytt moderkort? Hur drar jag en clocking på CPU:n? Är det med MSI? Har ni lust och hjälpa?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det ett DELL moderkort så är risken rätt så stor att det är låst för all typ av clockning, så där är nog faktiskt mitt råd att köpa helt nytt för några bättre CPUer för det kortet tror jag inte du hittar då jag har för mig att I7-860 var den bästa för 1156.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Alright tack för svar, blir att köpa nytt moderkort och processor. Något billigt och bra ni kan rekomendera? +processor?