uppgradera dator, flytta SSD

Permalänk

uppgradera dator, flytta SSD

Hej hej.

Tänkte att det här är första gången jag ska flytta en SSD till ny hårdvara/dator, är det något speciellt jag bör tänka på innan jag plockar ur den ur gamla?
Ska jag nöja mig med snabbformateringen i windows när jag installerar om OS?

Repetition angående mekanisk HDD: Jag har viktig information på disken, inte foton, som måste följa med över till nya datorn - tänka på?

Jag minns ärligt inte om det finns nån jumperinställning som jag har HDD:n nu, men det lär ju bli samma iom att det blir samma config på nya? Alltså samma SSD och HDD till att börja med. Jag ska in med en till SSD, men den tar jag ju sist av allt för där finns ingen info eller nått jag behöver....

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

@Dylanator: Du bör kopiera all viktig data och lägga den på en extern enhet eller någon lämplig molnlagring.

Koppla bara in din SSD när du installerar windows, när installationen är uppdaterad och allt fungerar bra med SSDn så kan du koppla in din andra hårddisk.

Och när du gör en ny och helt ren windows installationen så kan du ta bort dom gamla system partitionerna och sedan installera direkt på det "Inte allokerade" utrymmet som denna video beskriver https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Du bör även kontrollera att AHCI är aktiverat i BIOS för SATA kontrollen innan du installerar windows på SSD.

När det gäller jumper eller bygel inställningar så är det mycket ovanligt på moderna SATA HDD så det behöver du nog inte bry dig om.

Edit: Koppla in SATA kabeln för SSDn till en INTEL 6Gbit/s SATA port på moderkortet.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Jag gör en backup på ett 16gig usb-minne, du har rätt, bättre safe than sorry...

Okej, först rätt SATA, sen AHCI i BIOS, sen windows på SSD:n och sist i med HDD

Jag vet inte vart jag fick idén om jumprar nånstans, men jag minns att jag hade ett sånt problem för längesedan. Master/Slave..

Aja, det verkar rätt straight forward, ville bara göra en "repetitionsövning".

Tack

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

@janee: Jag gör en backup på ett 16gig usb-minne, du har rätt, bättre safe than sorry...

Okej, först rätt SATA, sen AHCI i BIOS, sen windows på SSD:n och sist i med HDD

Jag vet inte vart jag fick idén om jumprar nånstans, men jag minns att jag hade ett sånt problem för längesedan. Master/Slave..

Aja, det verkar rätt straight forward, ville bara göra en "repetitionsövning".

Tack

Master/Slave jumpring har inte varit aktuellt sedan den tid när det var PATA (IDE) diskar som användes.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Master/Slave jumpring har inte varit aktuellt sedan den tid när det var PATA (IDE) diskar som användes.

"Tekniskt sett" så används det fortfarande, men det sitter i Sata portarna nu
Beror på hur moderkortet är gjort men 2 Sata portar delar "anslutning", tex 0+3, 1+4, 2+5, eller 0+1, 2+3, 4+5 är de mest vanliga, där den lägre siffran är "master" i cable select funktion. Mot slutet av IDE tiden så använde man oftast Cable select också, så de typ transplanterade dit den funktionen som standard.

Du kan ser detta bla i Enhetshanteraren på enklare drivrutiner där man ser varje SATA kanal, förutsatt att du kör Leagacy BIOS och inte UEFI. De kommer då tex finnas 2-3 kanaler, med vardera 2 st portar. Finns andra sätt att se också, men de kan orsaka problem, så jag vill inte föreslå att man testar dem, då de kan orsaka data förlust, eller skador.

Du har dock helt rätt i att man idag inte behöver bry sig om det i 99,99% av fallen, utom i undantagsfall med riktigt gamla Sata I HDD/DVD spelare i kombo med moderna Sata II/III diskar, samt om man kör SATA till IDE adapter så kan det bli kompatibilitets problem ibland som härstammar från just detta problem.

Ang TS problem så tycker jag att @janee förklarade det kanonbra.