Stilrent, kompakt mATX-chassi sökes

Permalänk
Medlem

Stilrent, kompakt mATX-chassi sökes

Som titeln säger så söker jag just nu ett chassi inför ett bygge.
Jag har googlat runt lite och hittat ett Phantek Enthoo Evolve som ser ok ut, men inte 100% vad jag söker.
Det jag söker är ett kompakt, stilrent chassi att ha hemma i vardagsrummet, gärna i borstat stål/aluminium. Jag kommer att lägga viss tid på att få en stilren interiör med sleevade kablar, så ett fönster är önskvärt men ej nödvändigt.
Burken kommer att byggas för att klara ganska tung gaming på tvn, så ett 1080 blir det. Datorn kommer även att vara ansvarig för att driva musiken i lägenheten. Jag har även tänkt få in en 280mm radiator i den (Corsair H110i GTX).
Så jag vänder mig nu till forumet för en handräckning i jakten på drömchassit.
Finns det något tips på något som lever upp till drömmen?

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett Corsair 350D, för att jag tyckte det var just stilrent..

http://www.corsair.com/en/obsidian-series-350d-windowed-micro...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kolla in www.cooltek.de, särskilt deras jonsbo import. Mycket prisvärda och stilrena aluminiumchassin till bra priser. Kan inte peka dig stenhårt till något där då jag inte är så haj på behoven för den vattenkylarn (böjlighet på slangar osv). Men det är helt klart värt en titt!

Finns det någon anledning till att du väljer mATX istället för ITX när det bara är ett grafikkort?
Frågar för att jag själv är ITX-frälst

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Baalex:

Som titeln säger så söker jag just nu ett chassi inför ett bygge.
Jag har googlat runt lite och hittat ett Phantek Enthoo Evolve som ser ok ut, men inte 100% vad jag söker.
Det jag söker är ett kompakt, stilrent chassi att ha hemma i vardagsrummet, gärna i borstat stål/aluminium. Jag kommer att lägga viss tid på att få en stilren interiör med sleevade kablar, så ett fönster är önskvärt men ej nödvändigt.
Burken kommer att byggas för att klara ganska tung gaming på tvn, så ett 1080 blir det. Datorn kommer även att vara ansvarig för att driva musiken i lägenheten. Jag har även tänkt få in en 280mm radiator i den (Corsair H110i GTX).
Så jag vänder mig nu till forumet för en handräckning i jakten på drömchassit.
Finns det något tips på något som lever upp till drömmen?

Ncase m1 mitx chassi det snyggaste som finns

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

http://www.cooltek.de/en/jonsbo/umx-series/157/umx3-window?c=... Detta är enligt mig ett av de snyggare chassin som finns, dock svårt att få tag på och dyrt.... sen är det nog svårt att få in en stor radiator i, kanske går med lite pill i botten? annars är en stor luftkylare inte helt fel.....

Permalänk
Medlem

Phanteks Enthoo Evolv mATX.

Permalänk

https://www.quietpc.com/cooltek-jonsbo-umx3

Cooltek/Jonsbo har en UMX3 som är för mATX men det klarar inte en 280mm radiator, men inom en månad kommer UMX4 som ser i stort sett likadan ut, men är lite större, ATX, men klarar denna radiatorn.

Dom är iaf riktigt snygga, så kanske den större storleken inte gör något. finns i svart eller silver ALU och med eller utan fönster.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

Kolla in www.cooltek.de, särskilt deras jonsbo import. Mycket prisvärda och stilrena aluminiumchassin till bra priser. Kan inte peka dig stenhårt till något där då jag inte är så haj på behoven för den vattenkylarn (böjlighet på slangar osv). Men det är helt klart värt en titt!

Finns det någon anledning till att du väljer mATX istället för ITX när det bara är ett grafikkort?
Frågar för att jag själv är ITX-frälst

Jonsbo såg bra ut. Precis vad jag söker.
mATX har det blivit för att jag behöver uttag och plats även för ljudkortet. Det kan nog bli ett ITX-bygge i framtiden om jag känner mig själv rätt.

Skrivet av andra94:

Ncase m1 mitx chassi det snyggaste som finns

Riktigt bra förslag. Ser klockrent ut.

Skrivet av Sh1ft:

http://www.cooltek.de/en/jonsbo/umx-series/157/umx3-window?c=... Detta är enligt mig ett av de snyggare chassin som finns, dock svårt att få tag på och dyrt.... sen är det nog svårt att få in en stor radiator i, kanske går med lite pill i botten? annars är en stor luftkylare inte helt fel.....

Ser oerhört bra ut, precis något sånt jag söker!

Skrivet av Aeshu:

Phanteks Enthoo Evolv mATX.

Mjo, kikade på det. Länkade det i originalposten t.om.

Skrivet av pekkasteele:

https://www.quietpc.com/cooltek-jonsbo-umx3

Cooltek/Jonsbo har en UMX3 som är för mATX men det klarar inte en 280mm radiator, men inom en månad kommer UMX4 som ser i stort sett likadan ut, men är lite större, ATX, men klarar denna radiatorn.

Dom är iaf riktigt snygga, så kanske den större storleken inte gör något. finns i svart eller silver ALU och med eller utan fönster.

Radiatorn är inte ett superbestämt krav, mest bara för att jag har en liggandes och vill nyttja den. UMX3 var riktigt snygg och verkligen något jag ska tänka över.

Bra förslag än så länge!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

@DaBone:
Sitter just nu på ett Define S som jag är väldigt nöjd med. Men jag vill gå ifrån den svarta burken lite grand, och ha något man kan ha ståendes i vardagsrummet utan problem.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett Jonsbo UMX3, 1308kr inkl frakt ifrån PC-Cooling.de.
Hoppas på leverans i början på Juni..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

@Baalex: Raijintek Styx kanske? Går inte att få in en 280mm radiator men 240mm borde inte vara något problem. Finns även med fönster som du var ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ncase m1 mitx chassi det snyggaste som finns

Jag kör precis det chassit men totalt luftkylt. Kan rekommendera det varmt om man slår sig in på mitx vägen istället.

Finns ett motsvarande projekt som Ncase fast för matx som går att följa på:
Kimera industries

Det är dock tokdyrt, för kompakt för en 280rad och deras kickstarter gick lite knackigt senast jag kollade. Men onekligen ett grymt snyggt chassi.

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Jonsbo såg bra ut. Precis vad jag söker.
mATX har det blivit för att jag behöver uttag och plats även för ljudkortet. Det kan nog bli ett ITX-bygge i framtiden om jag känner mig själv rätt.

Radiatorn är inte ett superbestämt krav, mest bara för att jag har en liggandes och vill nyttja den. UMX3 var riktigt snygg och verkligen något jag ska tänka över.

Bra förslag än så länge!

Jonsbo UMXx finns i alla storlekar, tror det är UMX1 som är mITX, UMX2 som är den "gamla" ATX, UMX3 är mATX och UMX4 som inte kommit till europa än men ska komma i slutet av månaden, är ATX med bättre design invändigt än UMX2.

Jag kommer nog beställa en UMX3 snart!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Vart kan jag få tag på ett umx3 chassi. Hittar det ej någonstans, ska köra ett mATX bygge.

Permalänk
Medlem

@frippe86:
Här kan du hitta den.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

@Baalex:
Det är ju riktigt riktigt snyggt. Koll på hur bra luftflöde samt ljudisolerat det är?

Permalänk
Medlem

Det är ett sjukt snyggt chassi, och smidigt att bygga i också.
Kan inte svara för luftflöde och ljudisolering dock, har ännu inte gett det projektet nog med kärlek för att funktionskolla det. Luftflödet verkar ok dock med det stora intaget i botten.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

@Baalex:

Okej. Är det två kammare?

Permalänk
Medlem

hexgear r40 eller parvum

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@frippe86:
Nej, en kammare.
Bild

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE