Permalänk
Medlem

Extrema latens toppar regelbundet.

Hejsan!

Det har uppstått ett otroligt jobbigt problem. Vid ungefär samma tid nästan alla dagar så får jag otroligt hög ping när jag spelar.
Jag har sett på nätverks monitorer att det inte är något annat program som tar bandbredden och det brukar inte vara någon annan i huset som använder någon sorts enhet vid samma tillfälle.

Det jag nu funderar på är om vår WD "NAS" eller routern har något schemalagt som överbelastar nätet. Den andra möjligheten som jag ser är att vår nätverksoperatör Telia har börjat med något konstigt. Vi har 8Mbit ADSL.

Jag undrar nu vad ni andra tror det här kan bero på? Och vad jag kan göra för att lösa detta. Skriv gärna förslag på hur jag ska felsöka detta.

//Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av o97olle:

Hejsan!

Det har uppstått ett otroligt jobbigt problem. Vid ungefär samma tid nästan alla dagar så får jag otroligt hög ping när jag spelar.
Jag har sett på nätverks monitorer att det inte är något annat program som tar bandbredden och det brukar inte vara någon annan i huset som använder någon sorts enhet vid samma tillfälle.

Det jag nu funderar på är om vår WD "NAS" eller routern har något schemalagt som överbelastar nätet. Den andra möjligheten som jag ser är att vår nätverksoperatör Telia har börjat med något konstigt. Vi har 8Mbit ADSL.

Jag undrar nu vad ni andra tror det här kan bero på? Och vad jag kan göra för att lösa detta. Skriv gärna förslag på hur jag ska felsöka detta.

//Olle

Installera pingplotter. Sedan undrar jag hur många som delar på anslutningen?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Vad för information kommer pingplotter ge mig?
Vi är fyra personer i familjen där jag är den enda som sitter med kabel direkt till routern. Så maximalt 4 kanske 5 enheter igång samtidigt plus diverse andra enheter kopplade till nätverket, till exempel TV, "smarta hem" och "NAS"en.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av o97olle:

Det jag nu funderar på är om vår WD "NAS" eller routern har något schemalagt som överbelastar nätet.

Nöj dig inte med att fundera. Prova att koppla ur NAS:en och se om det hjälper!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av o97olle:

@BrusE: Vad för information kommer pingplotter ge mig?
Vi är fyra personer i familjen där jag är den enda som sitter med kabel direkt till routern. Så maximalt 4 kanske 5 enheter igång samtidigt plus diverse andra enheter kopplade till nätverket, till exempel TV, "smarta hem" och "NAS"en.

Den kommer att visa vart problemet sitter. Dock så är problemet hos dig enklare att identifiera.
Du har nog för dålig upload som fylls snabbt när alla kopplar upp sig.

Kör med pingplotter i 30 minuter och ladda upp en bild så att vi kan se hur det ser ut.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av o97olle:

Hejsan!
Vid ungefär samma tid nästan alla dagar så får jag otroligt hög ping när jag spelar.
//Olle

Om det uppstår vid runt samma tid skulle mitt råd vara att felsöka och stänga av eller koppla ur enheten för att få klarhet på vilken enhet som orsakar det. Det gäller även uppkopplade telefoner.

Eller om det är för omständigt koppla bort allt förutom din dator som går direkt med kabel till adsl router/modem. Då vet du om felet ligger lokalt eller hos telia.

Permalänk
Medlem

Om du har QoS på din router så testa att prioritera din maskin.

Visa signatur