Panik! Nybyggd dator ger ingen bild, trots att delar snurrar och lampor lyser

Permalänk
Medlem

Får du bild med ett pci-e gpu inkopplat? Kan vara så enkelt att hdmi kontakten inte får tillräckligt bra kontakt inne i brädan. MVH Wilhelm

Edit; troligast är ett defekt moderkort hur som, skulle rådslå dig att skicka tillbaka det och prova med ett nytt

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Har du inte redan testat det så plocka ur allt och sätt ihop datorn utanför chassit. Gärna på t.ex. ett träbord så du undviker statisk elektricitet. Följ sedan en guide och gör allt steg för steg. När saker strular så gäller det verkligen att göra allt metodiskt och minimera möjliga felkällor. Du behöver t.ex. inte koppla in någon hårddisk/SSD eller ha Windowsinstallationen isatt.

För att få igång datorn räcker det med Moderkort, CPU, 1 Minne, nätaggregatet och en skärm. Allt annat är bara onödigt i detta läget.

Då sätter på datorn genom att sätta t.ex. en skruvmejsel mellan de 2 stift där du normalt skulle kopplat ON/OFF knappen. Och det är helt ofarligt, skruvmejseln gör bara att dom 2 stiften får kontakt och antingen sätter på datorn eller stänger av den om den är på redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Vi håller tummarna! Vad RMA:ade du? Moderkortet? Det lutar åt att jag också gör det i morgon bitti. De flesta verkar vara överens om att en CPU sällan går sönder såvida man inte gjort något uppenbart dumt, och att båda RAM-stickor skulle vara trasiga/inkopatibla känns orimligt.

Orimligt att det kan vara minnena är det ej, satt själv med just det problemet tidigare. har du några andra minnen att testa med ?

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

@MultiMan: Jag kan förstå att jag framstår som en klumpig amatör på grund av hur jag uttrycker mig, inte minst för att jag inte kan i huvudet vad allt heter och därför kallar saker vid felaktiga namn. Till exempel det här med jumpers och distanser förvirrar mig, men det betyder inte att jag kopplar saker fel. Tvärtom är jag överförsiktig. När något ska anslutas så sitter jag och stirrar fram och tillbaka mellan skissen i manualen och kontakterna på moderkortet för att försäkra mig om att plustecken, bokstäver, siffror och fyrkantiga/rundade hörn på uttagen och allt vad det kan vara överensstämmer med varandra. Jag är visserligen amatör, men jag har tidigare byggt den här, den här och den här datorn utan några som helst problem, och ingen av dessa datorer krånglade någonsin.

Angående fläktfästen: Nu har jag sett till så att alla pilar är i samma läge (dvs. inte vridna åt det håll de pekar, eftersom detta enligt manualen avser riktningen då de ska lossas). Så här ser det ut: https://onedrive.live.com/redir?resid=EF80421529570D00!3563&a...
Jag har nu dragit lite försiktigt i alla fyra fästfötter och kan LOVA att de sitter som berget. På baksidan är plastbitarna genomstuckna, och det kommer en skruv genom alla (även om det inte ser ut så på de nedre).

I övrigt är det alltså så här det ser ut just nu, med allting avskalat: https://www.youtube.com/watch?v=A05TviVjQow
Känns som att det inte finns så mycket mer att pröva just nu...

Enligt ditt senaste youtubeklipp så indikerar ditt moderkort att det är nåt fel på din cpu

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

@MultiMan: Jag kan förstå att jag framstår som en klumpig amatör på grund av hur jag uttrycker mig, inte minst för att jag inte kan i huvudet vad allt heter och därför kallar saker vid felaktiga namn. Till exempel det här med jumpers och distanser förvirrar mig, men det betyder inte att jag kopplar saker fel. Tvärtom är jag överförsiktig. När något ska anslutas så sitter jag och stirrar fram och tillbaka mellan skissen i manualen och kontakterna på moderkortet för att försäkra mig om att plustecken, bokstäver, siffror och fyrkantiga/rundade hörn på uttagen och allt vad det kan vara överensstämmer med varandra. Jag är visserligen amatör, men jag har tidigare byggt den här, den här och den här datorn utan några som helst problem, och ingen av dessa datorer krånglade någonsin.

Angående fläktfästen: Nu har jag sett till så att alla pilar är i samma läge (dvs. inte vridna åt det håll de pekar, eftersom detta enligt manualen avser riktningen då de ska lossas). Så här ser det ut: https://onedrive.live.com/redir?resid=EF80421529570D00!3563&a...
Jag har nu dragit lite försiktigt i alla fyra fästfötter och kan LOVA att de sitter som berget. På baksidan är plastbitarna genomstuckna, och det kommer en skruv genom alla (även om det inte ser ut så på de nedre).

I övrigt är det alltså så här det ser ut just nu, med allting avskalat: https://www.youtube.com/watch?v=A05TviVjQow
Känns som att det inte finns så mycket mer att pröva just nu...

Tittat igenom din video i slowmotion . Det enda jag kan anmärka på är:

1. Ingen moderkorthögtalare. Denna ska sitta i JFP2, precis bakom chassikontakterna. Sätt in den så att datorn kan tala till dig om den vill säga något.

2. HDMI-sladd. Visserligen borde HDMI-sladden fungera men det borde vara bättra att bara köra med DVI, då denna bara har med bilden att göra och inte ljud. Du kan ju också kolla om du satt in HDMI-sladden helt och hållet i moderkortet.

3. Är det olika lampor på moderkortet för CPU, DRAM och VGA separat? I så fall ser det ju ut som att lampan för VGA inte lyser. Men det kan vara en synvilla...

Jag tror inte du är en klumpig amatör. Men jag undrar om du har fått tag på ett begagnat moderkort eftersom du verkar sakna jumper och moderkortshögtalare - vilket borde ingå vid nyköp. Men har du nu har satt jumpern på de två JBAT1-pins som befinner sig närmast moderkortets baksida, så kan det inte vara CMOSen. Då moderkortet original BIOS stödjer din processor är det ganska osannolikt att moderkortets mjukvara krånglar och då kanske det är ett hårdvarufel på moderkortet.

Om du inte kan lösa det skulle nog det smartaste vara att gå till en lokal datorbutik och låta de testa datorn för att hitta felet. Det kan bli dyrt att slumpmässigt byta ut olika komponenter om man inte vet säkert vad som är fel. Och kanske de observerar något som vi missat/inte kan se här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Enligt ditt senaste youtubeklipp så indikerar ditt moderkort att det är nåt fel på din cpu

Är du säker på det? Så det är inte en estetisk touch som är orsaken till att den lyser rött? Eller kan den lysa grönt?

@Hybinette:

Permalänk
Medlem

@Hybinette:

Hallå igen!
Hittade denna sida: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=268089.0
Och det ser ut som om ditt moderkort har tre LED-lampor för att indikera fel i CPU, RAM och grafik. I den aktuella forumtråden hade moderkortet dött efter en dags användning. Felet upptäcktes när det lämnades in till ett serviceställe.

Här är en pedagogisk video som förklarar hur man rensar CMOS.

Permalänk
Hedersmedlem

@Hybinette: Nu är bilden lite suddig, men det ser ut som att de svarta plastpinnarna i mitten på de båda nedre fästena inte är tillräckligt långt ute och då kommer kylaren lossna efter ett tag. Jag vet inte exakt hur du gjorde men man måste vara bestämd när man trycker ner pushpinsen och man får aldrig vrida på de efter att man tryckt ner dem. Vridning är enbart för att lossa. De måste alltså vara i exakt rätt läge i förväg, innan man börjar trycka.

För att slippa svikten i moderkortet bör man också göra detta på ett fast underlag och inte upphängt i lådan. Det går annars också, men större risk för misstag om man inte är van och har känslan i fingrarna.

Edit: Men pinnarna är vridna exakt rätt på CPU-sidan, men detta måste alltså göras innan man trycker fast kylaren, aldrig efter, då fungerar inte låsningen som tänkt.

Edit2: Moderkort med så mycket komponenter på undersidan bör placeras på ett utjämnande underlag med tanke på att man måste ta i vid kylarmonteringen (gäller främst pushpins-kylare) och saker på undersidan kan bli skadade eller t o m krossade. Jag använder en frottéhandduk i ren bomull, men kör ju också alltid med ESD-matta numera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Hybinette: Hur har det gått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Vi håller tummarna! Vad RMA:ade du? Moderkortet? Det lutar åt att jag också gör det i morgon bitti. De flesta verkar vara överens om att en CPU sällan går sönder såvida man inte gjort något uppenbart dumt, och att båda RAM-stickor skulle vara trasiga/inkopatibla känns orimligt.

Exakt! Moderkortet, ja. Påväg tillbaka nu.. Hoppas man slipper allt krångel och bråk, det har man ju haft nog av, att de tar emot det och skickar ett nytt bara. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk

Först och främst vill jag åter igen tacka för att så många har engagerat sig. Hade inte väntat mig så pass mycket respons!

Vi insåg att det var mer eller mindre lönlöst att på egen hand fastställa vilken komponent som är defekt, särskilt som vi inte har några andra (kompatibla) komponenter här hemma att felsöka med. Det kändes dessutom allt för vanskligt att utgå från att det är moderkortet som är defekt och skicka tillbaka det. Vi hade nog säkert fått ett nytt direkt, men vad hade vi gjort om det visat sig vara en av de andra komponenterna? Butiken hade nog blivit en aning lack om man hade återkommit och sagt "hoppsan, nu är processorn visst sönder också, host host" (och sedan en tredje gång RAM-minnena).

Så vad gjorde vi? Jo, lyckligtvis visade det sig att stan kryllar av datorbutiker, och galet nog hittade jag en schysst butik i närheten som erbjöd hårdvarufelsökning för endast 10 euro. Sagt och gjort, vi for dit och lämnade över grejerna, och de ska återkomma i morgon bitti. Så fort vi vet besked kan vi alltså skicka in den defekta komponenten och få en ny.

Jag uppdaterar tråden och klistrar in slutresultatet i trådstarten när allt är klart.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk

Det var moderkortet. Ett av stiften var böjt, trots att jag hade varit ytterst noggrann med att inte pilla omkring i sockeln. Jag vågar nästan påstå att det var så från början, och det skrev jag också i reklamationsbeskrivningen. Lyckligtvis godtogs reklamationen utan tjafs, så nu väntar vi på ett nytt moderkort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit