Blir min Raspberry pi 3 för varm, kommer jag behöva aktiv kylning?

Permalänk
Medlem

Blir min Raspberry pi 3 för varm, kommer jag behöva aktiv kylning?

Hejsan

Jag har en fråga angående min Raspberry pi 3. Min Rpi 3 brukar hålla sig mellan 60 och 70 vid vanlig användning och 70 till ca 77 grader vid filmstreaming och andra lite mer processor krävande saker och då är detta med heatsink, jag tycker att det är lite väl höga temperaturer. Borde jag oroa mig över detta, borde jag skaffa någon lämplig fläkt till den? Om man drar en liten jämförelse så blir min rpi 2 ca 20 grader kallare vid samma användning.

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är för höga temperaturer för hallonpajen, men däremot så kan jag rekommenderar dig att prova sätta dit en större kylfläns över processorn istället för aktiv kylning i form av fläkt så att den fortfarande håller sig ljudlös men med bättre kylning.

Kylflänsar kan du köpa här för 17 kr styck.

Edit: såg nu att du redan körde med heatsink/kylfläns

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Inaktiv

Inga problem, de klarar sig fint på passiv kylning. Min första raspberry pi börjar bli gammal dock, den är överklockad och kör en mumble pie server 24/7 och ligger runt 90c. Jag mer orolig över att råka dra ut kontakten.

Det är otroligt hur mycket prestanda dessa enkortsdatorer har i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Jag vet inte om det är för höga temperaturer för hallonpajen, men däremot så kan jag rekommenderar dig att prova sätta dit en större kylfläns över processorn istället för aktiv kylning i form av fläkt så att den fortfarande håller sig ljudlös men med bättre kylning.

Kylflänsar kan du köpa här för 17 kr styck.

Edit: såg nu att du redan körde med heatsink/kylfläns

Garantin gäller upp till 85 grader men man vill ju inte vara för nära det

Skrivet av anon185723:

Inga problem, de klarar sig fint på passiv kylning. Min första raspberry pi börjar bli gammal dock, den är överklockad och kör en mumble pie server 24/7 och ligger runt 90c. Jag mer orolig över att råka dra ut kontakten.

Det är otroligt hur mycket prestanda dessa enkortsdatorer har i dag.

Om din nu når 90 grader så har jag nog ingen större anledning att oroa mig

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur jag kan stress-testa Min Rpi 3? Så jag vet hur långt jag kan gå innan den blir FÖR varm

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Mm så fort jag plockade bort lite grejer som låg tätt intill raspberryn så märkte jag att den gick ner 5-7 grader. Kankse hade lite för mycket på skrivbordet

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Expertgissare

Kör med en liten fläkt på min Rpi 1 från ett väldigt gammalt grafikkort via GPIO kontakten (5volt) plus heatsink, så den håller sig väldigt sval trots hög överklockning och hörs inget från fläkten heller

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Inaktiv

@jeffan97: oroa dig inte för det vid vanligt bruk. Går den över 80c så börjar den throttla lite. Gjorde en tråd om keramikflänsar med lite tester för att se vad som funkade.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1427256-testar-keramisk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Kör med en liten fläkt på min Rpi 1 från ett väldigt gammalt grafikkort via GPIO kontakten (5volt) plus heatsink, så den håller sig väldigt sval trots hög överklockning och hörs inget från fläkten heller

Jag har en fläkt som kommer från en laptop som jag har konverterat om till USB som jag brukar använda föratt kula av när det blir lite högre temps. Anledningen till att jag inte använder den hela tiden är att den är för stor och att den vrålar som en jetmotor.

Jag hittade en 25 mm fläkt för 100 spän på Kjell&Co, den roterar 10000 rpm men trots det så låter den inte mer än 25 dBA (dBA samma som dB???) så den kanske jag kan köpa om tempen ballar ur

Skrivet av anon246659:

@jeffan97: oroa dig inte för det vid vanligt bruk. Går den över 80c så börjar den throttla lite. Gjorde en tråd om keramikflänsar med lite tester för att se vad som funkade.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1427256-testar-keramisk...

Aha okej känner mig redan tryggare Det där med att den throttlar vid 80 grader visste jag redan men tack föratt du påpekade det ändå

Ett utmärkt test du gjorde där, ska nog ta och kolla närmare på dessa kylflänsar

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /