Betala dubbelt för en reklamation

Permalänk
Medlem

Betala dubbelt för en reklamation

Hej,

Jag har reklamerat en vara som var fel där säljaren direkt vid reklamation valde att byta ut den mot en ny produkt. Nu, ca 6 månader efter reklamation har jag fått en faktura från säljaren som menar att den ursprungliga varan har felsökts på fabrik och där man inte hittat något fel. Säljaren vill alltså att jag ska betala dubbelt för en vara. Vid kontakt med säljaren har hen sagt att jag får ta den ursprungliga varan då hen inte har användning för det men då inget fel hittades ska jag även betala för den utbyta varan.

Min fråga till er kunniga på Sweclockers är vilka rättigheter jag har här? Som jag förstått det rätt är det upp till säljaren att under de sex första månaderna bevisa att varan inte haft ett fel från början, vilket det enligt säljaren har gjorts. Men jag informerades aldrig om att jag får denna vara tills den felaktiga skulle undersökas och att jag kunde bli fakturerad igen. Om jag förstått rätt så har säljaren även rätt att ta ut en avgift på själva reklamationen OM jag skulle blivit informerad om det först, men även detta blev jag aldrig heller.

Jag har för avsikt att bestrida denna faktura men skulle gärna behöva lite stöd, om sådant finns, för det.

Tack på förhand för hjälp!

Permalänk
Medlem

Låter mycket märkligt! Skrev du på något avtal när du lämnade in din produkt, eller när du hämtade ut den nya?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av RAPAPPA:

Hej,

Jag har reklamerat en vara som var fel där säljaren direkt vid reklamation valde att byta ut den mot en ny produkt. Nu, ca 6 månader efter reklamation har jag fått en faktura från säljaren som menar att den ursprungliga varan har felsökts på fabrik och där man inte hittat något fel. Säljaren vill alltså att jag ska betala dubbelt för en vara. Vid kontakt med säljaren har hen sagt att jag får ta den ursprungliga varan då hen inte har användning för det men då inget fel hittades ska jag även betala för den utbyta varan.

Min fråga till er kunniga på Sweclockers är vilka rättigheter jag har här? Som jag förstått det rätt är det upp till säljaren att under de sex första månaderna bevisa att varan inte haft ett fel från början, vilket det enligt säljaren har gjorts. Men jag informerades aldrig om att jag får denna vara tills den felaktiga skulle undersökas och att jag kunde bli fakturerad igen. Om jag förstått rätt så har säljaren även rätt att ta ut en avgift på själva reklamationen OM jag skulle blivit informerad om det först, men även detta blev jag aldrig heller.

Jag har för avsikt att bestrida denna faktura men skulle gärna behöva lite stöd, om sådant finns, för det.

Tack på förhand för hjälp!

Du betalar ingenting , han som godtar din reklamation till han sen är det upp till han att sköta reklamationen mot fabrik.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Låter mycket märkligt! Skrev du på något avtal när du lämnade in din produkt, eller när du hämtade ut den nya?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lämnade in den första varan och fick vid samma tillfälle den nya varan. Jag informerades dock aldrig då om att någon avgift kunde tillkomma för reklamationen eller att jag skulle få betala för den inlämnade varan om det visade sig inte vara något fel på den. Inte heller skrev jag på något avtal för detta.

Permalänk
Skrivet av RAPAPPA:

Hej,

Jag har reklamerat en vara som var fel där säljaren direkt vid reklamation valde att byta ut den mot en ny produkt. Nu, ca 6 månader efter reklamation har jag fått en faktura från säljaren som menar att den ursprungliga varan har felsökts på fabrik och där man inte hittat något fel. Säljaren vill alltså att jag ska betala dubbelt för en vara. Vid kontakt med säljaren har hen sagt att jag får ta den ursprungliga varan då hen inte har användning för det men då inget fel hittades ska jag även betala för den utbyta varan.

Min fråga till er kunniga på Sweclockers är vilka rättigheter jag har här? Som jag förstått det rätt är det upp till säljaren att under de sex första månaderna bevisa att varan inte haft ett fel från början, vilket det enligt säljaren har gjorts. Men jag informerades aldrig om att jag får denna vara tills den felaktiga skulle undersökas och att jag kunde bli fakturerad igen. Om jag förstått rätt så har säljaren även rätt att ta ut en avgift på själva reklamationen OM jag skulle blivit informerad om det först, men även detta blev jag aldrig heller.

Jag har för avsikt att bestrida denna faktura men skulle gärna behöva lite stöd, om sådant finns, för det.

Tack på förhand för hjälp!

Trams, kontakta ARN eller någon konsumentrådgivare.
Vilket var det påstådda felet på varan och vilken typ av vara pratar vi om? Teknik?
Hur lång löptid är kvar på fakturan? Om det är akut så betala under protest där du förklarar att du ämnar bestrida betalningskravet senare osv.

Permalänk

Busenkelt. Försäljaren är tvungen att informera om att du kan bli skyldig att betala för reparationen. Annars har han ingen rätt att ta ut någon avgift.

Men det var det ju inte ens tal om här. Du fick en ny på reklamation, punkt slut. Den ska du inte betala för såklart.

Men som sagt, det låter uppenbarligen som om ni har missförstått varandra någonstans...

Permalänk
Medlem

Det är dumt (och inte hjälpsamt) att uttala sig tvärsäkert om saker när man inte är tvärsäker, tänk gärna på det innan ni börjar svara i såna här trådar.

Köpt online eller i butik? Vad är det för vara? Vad var det för fel?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Vilket företag? Låter väldigt oseriöst.

Permalänk
Medlem

Det här vill ja följa för det låter väldigt skumt.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det är dumt (och inte hjälpsamt) att uttala sig tvärsäkert om saker när man inte är tvärsäker, tänk gärna på det innan ni börjar svara i såna här trådar.

Köpt online eller i butik? Vad är det för vara? Vad var det för fel?

Det är bromsskivor till bil som det handlar om, köpet är gjort i butik. Monteringen gjordes på verkstad och det var även verkstad som senare felsökte dem för mig och meddelat att det är där felet ligger.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vilket företag? Låter väldigt oseriöst.

Det är ett lokalt företag nära där jag bor, jag låter bli att specificera vilket företag det är exakt eftersom jag inte vill hänga ut någon för något jag inte är säker på om vem som gjort rätt eller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAPAPPA:

Det är bromsskivor till bil som det handlar om, köpet är gjort i butik. Monteringen gjordes på verkstad och det var även verkstad som senare felsökte dem för mig och meddelat att det är där felet ligger.

Det är ett lokalt företag nära där jag bor, jag låter bli att specificera vilket företag det är exakt eftersom jag inte vill hänga ut någon för något jag inte är säker på om vem som gjort rätt eller fel.

Och vad var det för fel på dem enligt verkstad?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Och vad var det för fel på dem enligt verkstad?

Ytan på bromsskivan där bromsbeläggen möter är inte lägre slät. Problemet uppstod efter kortare tids användning då framvagnen började vibrera kraftigt (gäller bromsskivorna fram) vid bromsning.

Permalänk

ska inte behöva betala dubbelt för skivorna säljaren har ju redan godkännt reklamationen genom att byta ut dem mot andra.

sen är det hans problem om inte leverantören godkänner en reklamation i efterhand...
han skulle ha kollat upp det innan han bytte ut dem om de gick att reklamera i sin tur till leverantören eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det så att både bromsskivor och klossar byttes vid ursprungliga reparationen och de bara har använts kortare tid och inte tusentals mil så har nog verkstaden rätt i att det var fel på dem. Speciellt om inte problemet återkommit på de nya du istället fick av butiken.

Det är inte särskilt ovanligt med fel på bromsskivor och bromsdelar och det är återförsäljaren(butiken) som du som privatkund reklamerar mot så då är det återförsäljarens problem och inte ditt att leverantören till butiken i sin tur inte godkänner reklamationen.

Är tyvärr inte ovanligt att butiker försöker komma undan det ansvaret mot kunden genom att hänvisa till levarantören. Har du reklamerat mot butiken är det de som får hantera reklamationen. Det är ofta knöligt att reklamera bildelar men i och med att butiken faktiskt gick med på utbytet så får de stå sitt kast.

Om det däremot är så att bara skivor bytts men gamla bromsklossar monterats tillbaka ja då kan det ha orsakat problemen för byter man skivor så byter man klossar också då de slits in tillsammans. Möjligen kan man bara byta klossar om man ej byter skivor men aldrig tvärtom att byta skivor utan klossbyte.

Man kan råka ut för problem att ytan blir ojämn bak då bromsarna bak används för lite om man bara bromsar försiktigt, men fram ska det inte behöva bli så såvida inte bilen stått stilla länge utomhus, typ bilar som inte används på vintern.

I det här fallet har säljaren genom att ge dig nya skivor istället och inte informerat om att reklamationen kan avslås i praktiken godkänt reklamationen. Ta kontakt med konsumentvägledaren i kommunen och bestrid fakturan.

Om säljaren haft tveksamheter om reklamation borde han sagt det redan vid reklamationstillfället, det här är bara ett försök att slippa ta förlusten av ett par skivor då leverantörerna ofta är stenhårda på att ej godkänna reklamationer på bromsdelar även i de fall det faktiskt är rena fabrikationsfel. Dessutom har du som privatkund alltid rätt att reklamera mot säljaren/butiken han kan inte tvinga dig att göra reklamationen mot butikens leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAPAPPA:

Ytan på bromsskivan där bromsbeläggen möter är inte lägre slät. Problemet uppstod efter kortare tids användning då framvagnen började vibrera kraftigt (gäller bromsskivorna fram) vid bromsning.

Betala inte fakturan!

Kör en kopia på fakturan du har fått.
På kopian skriver du "BESTRIDES" som du scannar in och mailar till dem. SE TILL ATT SPARA ORIGINALET OCH MAILKONVERSATION!

Skriv enkelt i stil med
"Bestrider denna faktura då jag varit i butiken med reklamationen och varorna blivit utbytta på plats.

Ni har inte informerat om att de felaktiga varorna ska genomgå en felsökning och att en eventuell merkostnad utav detta kan tillkomma, utan ni godkände min reklamation över disk och gav mig nya varor.

Alla kostnader som kan tillkomma måste informeras om vid reklamations tillfället och ni kan således inte efter debitera detta.
I enlighet med KKöpL samt att reklamationen redan är godkänd av er anställda i butiken bestrides det krav ni har."

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Är det så att både bromsskivor och klossar byttes vid ursprungliga reparationen och de bara har använts kortare tid och inte tusentals mil så har nog verkstaden rätt i att det var fel på dem. Speciellt om inte problemet återkommit på de nya du istället fick av butiken.

Det är inte särskilt ovanligt med fel på bromsskivor och bromsdelar och det är återförsäljaren(butiken) som du som privatkund reklamerar mot så då är det återförsäljarens problem och inte ditt att leverantören till butiken i sin tur inte godkänner reklamationen.

Är tyvärr inte ovanligt att butiker försöker komma undan det ansvaret mot kunden genom att hänvisa till levarantören. Har du reklamerat mot butiken är det de som får hantera reklamationen. Det är ofta knöligt att reklamera bildelar men i och med att butiken faktiskt gick med på utbytet så får de stå sitt kast.

Om det däremot är så att bara skivor bytts men gamla bromsklossar monterats tillbaka ja då kan det ha orsakat problemen för byter man skivor så byter man klossar också då de slits in tillsammans. Möjligen kan man bara byta klossar om man ej byter skivor men aldrig tvärtom att byta skivor utan klossbyte.

Man kan råka ut för problem att ytan blir ojämn bak då bromsarna bak används för lite om man bara bromsar försiktigt, men fram ska det inte behöva bli så såvida inte bilen stått stilla länge utomhus, typ bilar som inte används på vintern.

I det här fallet har säljaren genom att ge dig nya skivor istället och inte informerat om att reklamationen kan avslås i praktiken godkänt reklamationen. Ta kontakt med konsumentvägledaren i kommunen och bestrid fakturan.

Om säljaren haft tveksamheter om reklamation borde han sagt det redan vid reklamationstillfället, det här är bara ett försök att slippa ta förlusten av ett par skivor då leverantörerna ofta är stenhårda på att ej godkänna reklamationer på bromsdelar även i de fall det faktiskt är rena fabrikationsfel. Dessutom har du som privatkund alltid rätt att reklamera mot säljaren/butiken han kan inte tvinga dig att göra reklamationen mot butikens leverantör.

De problem som jag beskrivit dök upp efter ca 2 veckors körande, med maximalt 500 km körande under dessa två veckor. Det handlar om både helt nya bromsskivor och belägg som jag köpte och de felsöktes ordentligt på verkstad. Alla andra delar som verkstaden misstänkte kunde orsaka att framvagnen vibrerade så kraftigt vid inbromsning, kontrollerades också noggrant eller byttes ut. Jag kan berätta att dessa delar kostade mig mer i både pengar och arbete att byta än själva bromsarna. Det var efter allt detta hade gjorts som jag besökte försäljaren och önskade reklamera bromsarna. I och med att säljaren arbetar när verkstaden så godkändes reklamationen direkt utan krångel och jag fick ett par nya som inte har strulat. Men åter igen, aldrig informerades jag om att någon extra avgift för detta kunde tillkomma. Vill annars tacka dig för bra och intressant information.

Skrivet av Brainsplitter:

Betala inte fakturan!

Kör en kopia på fakturan du har fått.
På kopian skriver du "BESTRIDES" som du scannar in och mailar till dem. SE TILL ATT SPARA ORIGINALET OCH MAILKONVERSATION!

Skriv enkelt i stil med
"Bestrider denna faktura då jag varit i butiken med reklamationen och varorna blivit utbytta på plats.

Ni har inte informerat om att de felaktiga varorna ska genomgå en felsökning och att en eventuell merkostnad utav detta kan tillkomma, utan ni godkände min reklamation över disk och gav mig nya varor.

Alla kostnader som kan tillkomma måste informeras om vid reklamations tillfället och ni kan således inte efter debitera detta.
I enlighet med KKöpL samt att reklamationen redan är godkänd av er anställda i butiken bestrides det krav ni har."

Tack för feedback, jag kommer bestrida fakturan och tackar för att du tog dig tiden att skriva detta!