Vilket gratis virusskydd?

Permalänk

Vilket gratis virusskydd?

Hej på er.

Mitt Nod32 gick nyligen ut, och verkar som jag inte kan fixa en ny 30 dagars period, står bara att det är fel uppgifter.

Tänkte höra med er om det finns andra bra virusskydd som erbjuder gratis period som faktiskt funkar okej?

Haft Nod32 nu i över 8 år, funkat bra för mig, men är för tillfället lite för fattig för att ha råd med virusskydd :/ haha.

Uppskattar all hjälp.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Av alla gratis antivirus som finns att tillgå idag så har jag läst mig till att Avast och Avira ska ligga bland toppen

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.649717/gratis-antivirus/sida...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Brukar köra avast när det ska var gratis typ hemma är jag snål. Ibland även avg som också fungerar bra

Permalänk
Medlem

Avira alla dagar i veckan!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Avira best i test 😊

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Testpilot

Avira vann bästa gratis virusskydd i senaste PCADVISOR 2016, Norton och Karspersky fick första respektive andra i betalda program.

AVAST ger en massa skit popups som man inte kan blockera om man inte har Premium, riktigt drygt vid spelande eller film.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag körde avast tills jag tröttnade på alla erbjudanden. Tog därefter en sväng förbi både AVG och avira innan jag hittade bitdefender som gör allt jag vill utan att märkas av. Det får många poäng i tester också. Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Av alla gratis antivirus som finns att tillgå idag så har jag läst mig till att Avast och Avira ska ligga bland toppen

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.649717/gratis-antivirus/sida...

Skrivet av alteam:

Avira alla dagar i veckan!

Avira har jag faktiskt aldrig hört talats om, men står ju att det är gratis for life haha

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Avira vann bästa gratis virusskydd i senaste PCADVISOR 2016, Norton och Karspersky fick första respektive andra i betalda program.

AVAST ger en massa skit popups som man inte kan blockera om man inte har Premium, riktigt drygt vid spelande eller film.

Kör Avira på jobbdatorn och Avast hemma. Tycker precis tvärtom.
Avast är knäpptyst och säger ingenting (med spelläge aktiverat). Avira däremot ska hålla på och tjata om erbjudanden och hur många olika sorts virus det finns i världen och kräver premium för att inaktivera.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Skrivet av Kberg:

Kör Avira på jobbdatorn och Avast hemma. Tycker precis tvärtom.
Avast är knäpptyst och säger ingenting (med spelläge aktiverat). Avira däremot ska hålla på och tjata om erbjudanden och hur många olika sorts virus det finns i världen och kräver premium för att inaktivera.

Eller så installerar man ett litet program som tar hand om popupsen: BGPkiller http://bgpkiller.weebly.com/

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Kberg:

Kör Avira på jobbdatorn och Avast hemma. Tycker precis tvärtom.
Avast är knäpptyst och säger ingenting (med spelläge aktiverat). Avira däremot ska hålla på och tjata om erbjudanden och hur många olika sorts virus det finns i världen och kräver premium för att inaktivera.

Det låter ju inte skoj, Nod32 gnäller inte ett dug på att du ska uppgradera dig till betalversion, vill inte ha något som tjatar på mig liksom :/

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Jag ser faktiskt ingen anledning att köra något annat än Windows inbyggda om man är en någorlunda van datoranvändare som inte klickar på varenda popup, är det till någon mindre tech-savvy skulle jag nog också köra på Avast som de andra skrivit.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Defender AKA MSE, Funkar utan problem för mig.. kör en sväng med Malwarebytes då o då också, O aldrig hittat nånting..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Avira vann bästa gratis virusskydd i senaste PCADVISOR 2016, Norton och Karspersky fick första respektive andra i betalda program.

AVAST ger en massa skit popups som man inte kan blockera om man inte har Premium, riktigt drygt vid spelande eller film.

Skrivet av LemonIllusion:

Jag körde avast tills jag tröttnade på alla erbjudanden. Tog därefter en sväng förbi både AVG och avira innan jag hittade bitdefender som gör allt jag vill utan att märkas av. Det får många poäng i tester också. Rekommenderas starkt!

Vilka popups? kör avast free i flera år nu och inte sett en enda popup

Skrivet av ZaInT:

Jag ser faktiskt ingen anledning att köra något annat än Windows inbyggda om man är en någorlunda van datoranvändare som inte klickar på varenda popup, är det till någon mindre tech-savvy skulle jag nog också köra på Avast som de andra skrivit.

hur vet du då att du inte har något???

att inte klicka på fel länk är inget säkert option till antivirus då även legita sidor ibland kan ha blivit hackade eller råkat fått sin server infekterad på något vis.

är många år sedan virus slutade med att skylta med att de var där idag är 90% av alla virus helt osynliga tills de bryter ut ordentligt och kan då på kort tid förstöra mycket på en gång.

själv kör jag avast i som mitt auto antivirus och sen malwarebits vid sidan om med manuell fullscan nån gång ibland.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Avira!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kberg:

Kör Avira på jobbdatorn och Avast hemma. Tycker precis tvärtom.
Avast är knäpptyst och säger ingenting (med spelläge aktiverat). Avira däremot ska hålla på och tjata om erbjudanden och hur många olika sorts virus det finns i världen och kräver premium för att inaktivera.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Vilka popups? kör avast free i flera år nu och inte sett en enda popup

Har haft 0 Popups med Avira sedan jag installerade det i Januari i år på samtliga maskiner i min ägo, däremot sedan 2015 updaten så har Avast tjatat på mig vid flera tillfällen med "SPARA 40% ENDAST IDAG FÖR FULLT SKYDD!", "Har du råkat ut för 'Identity Theft'? Testa vårat nya skydd!" o.s.v.

Har kört Avast och varit nöjd med det oftast mellan 2013 tom. 2015, men efter deras uppdatering till "Modern UI" och allt sådant under 2015 ,så fick jag reklam och skit på daglig basis (rättare sagt, efter varje omstart av datorn).

Och kollar man på flera källor så har Avira samt BitDefender slagit båda de anti-virus som anses mest mainstream; AVG & Avast. Och känner man sig manad att betala för fulla skydd så rekommenderar jag både på personligt plan och tester; BitDefender+Malwarebytes, Kaspersky 2016 eller Norton 2016.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vilka popups? kör avast free i flera år nu och inte sett en enda popup

hur vet du då att du inte har något???

att inte klicka på fel länk är inget säkert option till antivirus då även legita sidor ibland kan ha blivit hackade eller råkat fått sin server infekterad på något vis.

är många år sedan virus slutade med att skylta med att de var där idag är 90% av alla virus helt osynliga tills de bryter ut ordentligt och kan då på kort tid förstöra mycket på en gång.

själv kör jag avast i som mitt auto antivirus och sen malwarebits vid sidan om med manuell fullscan nån gång ibland.

För att jag har sunt förnuft och vet vad jag gör med min dator, samt att sagda antivirus erbjuder ett bra skydd. Det är väldigt lätt att märka om en sida man ofta besöker på något sätt beter sig annorlunda eller inte är som den ska.
Att du inte känner dig trygg med din dator betyder inte att jag inte ska göra det, jag tänker efter innan jag startar saker och hämtar filer från pålitliga källor, och har full koll på vad som körs på min dator. Vad du gör med din dator kan jag inte svara för, men jag klarar mig bra och har gjort under många år.
Jag kör också Malwarebytes (att stava fel på URLer är ett utmärkt sätt att dra på sig virus btw), Spybot, CCleaner, SUPERAntiSpyware och HiJackThis med jämna mellanrum, men det ser jag som en självklarhet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag har fått rekommendationen att köra Windows Defender (Microsofts antivirus) och inget annat eftersom de är fulla med sårbarheter.

För att slippa virus via internetsurf på Windows kan man köra Chrome med tillägget uBlock Origin (reklamblockerare) i Lubuntu i en VirtualBox.

Det finns lite andra småtips också om man vill ha en säkrare Windowsdator - som clean install, automatiska uppdateringar påslaget, Windows Firewall påslaget, slå av macron i Office (vanlig väg in), undvik PDF-läsare i Windows, två separata användarkonton admin för installation och standard annars, analysera nedladdningar med VirusTotal innan installation, använd BitLocker, installera EMET, stäng av remote access och powershell och dra upp UAC till högsta nivån.

Lycka till med virusjagandet.