Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, varför ska man blinka vänster inne i rondellen och förflytta bilen åt höger. Du planerar ett filbyte åt höger och så småningom ett utträde på nästa utfart åt höger. Då är det ju lämpligt att visa att du planerar att flytta bilen åt höger. De som inte skulle ut på förra utfarten är ju fortfarande kvar i ytterfilen, och de som ska in har också oändligt med nytta av att se vad du planerar. Jag blinkar själv både in och ut, för att visa både innan ajg går in i rondellen vart jag ska och när jag går ut visa alla vad jag planerar att göra.

Nu skrev jag inte att man skulle blinka vänster och förflytta bilen höger.

Kolla länkarna jag hade i mitt inlägg och zooma in lite så ser du hur filmarkeringarna ser ut. Filerna i dessa rondeller går ju i en spiralform ut ur rondellen och man kan inte ligga i ytterfilen och köra förbi mer än en utfart eftersom ytterfilen sen går ut ur rondellen.

Om man t.ex. ska ta till vänster i rondellen (dvs ta den tredje utfarten) och kör in i rondellen i innerfilen så behöver man inte byta fil alls eftersom om man följer filen så åker man ut vid tredje utfarten. Fast om du vid tredje utfarten istället vill fortsätta till fjärde utfarten så måste du byta till filen till vänster om dig (som är den gamla innerfilen som är på väg att bli ytterfil) och därmed borde man ju blinka vänster.

Numera summan av regler och anvisningar, samt tolkningar av dessa, för rondeller rätt förvirrande, så själv gör jag som du gör, dvs blinkar in i rondeller om jag inte ska "rakt fram" och höger när jag ska ut ur rondeller.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det finns många rondeller som ser ut såhär, där du behöver vara synsk för att lista ut var en person som kör "enligt lag" ska ta vägen.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/11829150/800/normal/d0c000aae3c45/minirondell.jpg

Därför vore det bra om alla kunde göra det rekommenderade, att blinka både in och ut, för underlätta för alla medtrafikanter och få bättre flyt i trafiken.

En mer generell uppmaning:
Kom ihåg att blinka vid samtliga filbyten och undvik att såsa i mittfilen på motorvägen.

Säger inte emot att man bör blinka för att underlätta, men lagen som sagt, kräver inte det.
Lagen säger dock att du inte får passera en väjningsplikt om du riskerar (inte är säker på att du inte) hindra/störa trafiken på vägen du kör in.

Se det så här, om du kör ut från en T-korsning. Tillåten hastighet är 50km/h. Du har väjningsplikt.
På fel sidan av vägen kommer en dåre, körande 90km/h+ utan någon hänsyn. Du kör ut... han måste bromsa/svänga undan för att undvika dig. Vem har gjort fel?

Du. Du bröt väjningsplikten. Domstol har tydligen bestämt att 300m är rimlig gräns för väjningsplikten. Det spelar ingen roll att han kör på fel sida, för fort eller inte "blinkar"
Och som sagt... en rondell är inget mer än en rak väg med T-korsningar. Finns ingen "vänster" eller "rakt fram" genom en rondell. Finns endast högersvängar... och att fortsätta i rondellen.

Väjningsplikt är vad den är, oavsett omständighet. Så om du måste vara synsk för att kunna följa väjningsplikten, så bör du vänta tills du kan vara säker på att du inte bryter mot regeln. Faktum är att även om en person blinkar höger, och kör rakt... så har du ändå väjningsplikt. Så lita inte 100% på en blinkers...

Men som sagt, självklart ska man göra allt för att underlätta andra. Men man ska dessutom alltid anta att personen kanske gör fel och gör något oväntat.

Permalänk
Medlem

Lärde mig också på körskolan att lägga i friläge och dra åt handbromsen. Dem sa aldrig något om växel i eller hjulen riktade, inte ngt man läst i boken heller. Jag, brorsan, mamma, pappa kör med handbromsen i bara, på automatbilen endast växelspaken i P, ingen handbroms. Ingen kompis jag känner lägger i växel när dem stänger av bilen. Enda jag vet gör det är 2-3 gamlingar på jobbet, dem lägger i ettan endast, ingen handbroms. Fick några hopp i början när man inte visste att endel lägger i växel när man bytt från sin egna firmabil till en annan, men fått in rutin nu på att frikoppla vid varje start.

Lärde mig tio i två på körskolan men håller nog närmre kvart i tre när jag kör eller en hand klockan tolv och en hand på växelspaken eller tio i fem grepp.

Brukar växla rätt tidigt, kanske vid 2500-3500 varv, med släp runt 3500-4500.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

OT: Läste först rubriken som "Kan jag överklocka denna P-bot?"

Visa signatur