Googles Project Ara försenas igen - släpps nästa år

Permalänk
Medlem

Det kan vara ändrat i senaste konceptet. Men förut var det i alla fall meningen att ramen skulle ha ett mindre backup batteri, för att batterimodulen likt de andra modulerna skulle kunna hotswapas. Om det fortfarande är så det fungerar så skulle det ju vara drömmen när det kommer till utbytbara batterier, att kunna ha ett extra batteri i fickan och byta utan att stänga av telefonen.

Att SOCen sitter i ramen ser jag inte som någon stor nackdel, då det ger betydligt lägre komplexitet i utbyte mot att man inte kan byta till exempel grafikkrets separat. Däremot hade lös skärm varit trevligt, inte minst då det är en av de delar som tycks gå sönder oftast.

I slutändan så tror jag det som avgör om det blir bra eller inte är hur flexibel plattformen som helhet blir, både hård och mjukvarumässigt.

Permalänk
Medlem

Luktar flopp! om inte så ok, men jag är inte det minsta intresserad eller imponerad.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Öh... va? Så vad kan man byta ut då? Något tramsigt skal för utseendets skull, och kameran? En modulär telefon som inte är modulär, det är ju dödfött. Lika bra att lägga ned i så fall.

PuzzlePhone verkar mer intressant.

Om den bara hade Sonys 23mpx kameramodul (z3/z5) så hade de blivit ett köp *önsketänkande*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men har någon här skruvat i en telefon ens? Vet ni hur optimerat och integrerat bygge det handlar om?
Alla klagar över att det inte blir som de hoppats. Men no shit!? Det är ju en omöjlighet i princip. Byta grafikdel? Peocessor? Enda anledningen att telefoner är så små som de är och så pass "billiga" som de är är just att allt är så förbannat tätt integrerat. Det kommer vara omöjligt att ha utbytbart minne, GPU och processor om man inte gör det hela mycket större, strömhungrigare och mycket dyrare.
Om ni vill ha en sådan sak som mikrofon separat så är hela den modulen genast 10 gånger så stor som den otroligt utrymmesoptimerade sak som sitter i en normal telefon. Kamera lär ta minst 5 gånger så mycket plats som modulär. Att få ner allt modulärt i telefonstorlek kommer kosta i både pris, funktion och prestanda.
Ni klagar på Google, allt de gör här är att försöka få dumma drömmar att realiseras så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem

Var tämligen säker på att den här produkten skulle floppa redan från början. Nu är jag helt säker. Tanken från början var väl mest att det skulle bli en rolig liten produkt á la Raspberry Pi. Nu låter den inte ens rolig längre.

Permalänk
Medlem

Var lite taggad inför det här konceptet, men nu menar de alltså att alla de viktigaste delarna, de som oftast får en att bli sugen på att byta telefon inte går att byta? Nä det här kommer att sluta som det gör för de flesta koncept av den här typen. Ett år efter släpp kommer det inte finnas en ny del att byta till....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Var lite taggad inför det här konceptet, men nu menar de alltså att alla de viktigaste delarna, de som oftast får en att bli sugen på att byta telefon inte går att byta? Nä det här kommer att sluta som det gör för de flesta koncept av den här typen. Ett år efter släpp kommer det inte finnas en ny del att byta till....

exakt. Var också taggad, och det med delarna är helt sant. Det var det som lockade, men nu verkar det ju inte bli av, suck.

Permalänk
Medlem

Såg fram emot denna produkten och va med från "start" vid kickstarter och checkade in den men nu verkar den ju som typ vilken annan mobil som helst "De grundläggande komponenterna, såsom processor, grafikkrets, batteri och skärm kommer exempelvis inte gå att ersätta."

Tänkte mig ju typ ett skal (moderkort) och att man sedan sätter på sina egna grejer/komponerar sin egna telefon med att välja en cpu, minne, kamera, batteri, skärm mm.

Dock kommer den nog bli en kul grej under en sommar eller ngt sedan dö ut om det inte kommer riktigt underbara saker (nymodigheter) som man kan byta ut men som det verkar vara nu så kommer det inte bli ett köp.

Min ide va ju att kunna sätta på ett stort batteri där bak bara och få 7 dagars standbytid typ och sedan efter ett år uppgradera cpu. Sätta fast mer minne där bak eller ha olika minnen fyllda med musik/film etc. Om man åtminstonde hade fått byta batteriet och möjligtvis skärmen så hade den kännts rätt ok ändå.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Det låter lite för korkat att inte kunna byta batteriet i en modulär telefon..tror detta delvis är en feltolkning av Sweclockers.

Det senaste jag läste var att det skulle finnas ett litet inbyggt batteri som gör att telefonen hålls vid liv när du byter andra delar. Med andra ord skulle man kunna koppla på ett bättre batteri. Att skärmen inte kommer gå att byta verkar däremot va korrekt och det är riktigt tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

De här är framtiden, inom 10år så kommer inte en jävel att köpa telefoner som man inte kan byta ut saker i.

Generations hoppen på mobiler liknar vad vi ser på grafikkort just nu. Dock så kommer även mobilmarknaden att springa in i en teknisk vägg och mobiltelefoner kommer att vara ytterst lika varandra och anledning att uppgradera varje år försvinner.

Läste nyligen att snitt amerikanen behåller sin mobil i 29månader? En siffra som bara ökar och ökar. Så småningom kommer marknaden vara så mättad av produkter som knappt är bättre så hela mobilmarknaden går under av att de finns för många telefoner och för lite folk som köper.

Ser i framtiden där folk använder samma mobiltelefoner i kanske 4-5år, fast de byter ut batteri samt några trasiga delar i den. Varför inte liksom? Och om de nu släpps en ny krets till mobiler så varför måste man då köpa en helt ny mobil om skärmen/kameran redan är bra? Då kan man spara några hundringar på att slippa uppgradera till den senaste. Att köpa en ny mobil för att skärmen är trasig eller minnet börjar bli segt är ju som att äga en appledator där kan måste byta ut hela datorn för att 1 grej är trasig...

Ursäkta om jag kommer här o spricker hål på hela din argumentation men jag känner att det behövs...
Hur länge har vi haft modulära datorer? Hur många är det idag som köper ny bärbar dator typ i samma intervall som mobilerna? Enligt din argumentation så borde ju både Dell, HP och Lenovo ha störtat i graven för länge sen, för att inte tala om Apple...
Sen vet jag inte varför du säger att siffran ökar o ökar, låter mer som att den borde minska med tanke på hur oftare folk byter mobil nu jämfört med 5-10 år sedan. Den stora majoriteten vill bara ha en enkel mobil, folk vill inte pyssla för mkt med sina mobiler. Och ist för att ha en modulär mobil där de känner att det blir för mkt joxande att byta en viss del(ja även om det är skitenkelt) så lämnar de hellre in den eller köper en ny. Folk köper ju nya datorer bara för att hårddiskarna har kraschat!!! Missförstå mig inte, jag kommer själv att skaffa denna efter att den har släppts men jag tror inte på människan i sin helhet. När de amerikanska nyheterna ägnar sig åt undersökningar som går ut på att fråga människor om de tror på något som är ren o skär fakta, typ den globala uppvärmningen, då känner man att hoppet för mänskligheten ska göra bra val bara minskar o minskar...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

"De grundläggande komponenterna, såsom processor, grafikkrets, batteri och skärm kommer exempelvis inte gå att ersätta."

Var inte det vitsen med projektet att alla komponenter skulle vara utbytbara.
Att batteri inte går att ersätta låter bara löjligt dåligt. Är ju den komponent som slits hårdast förutom displayen kanske.
Sedan kommer det bättre batterier så vill man kanske byta upp sig, samma med processorn.
Display skulle också vara önskvärt att kunna byta. Högre upplösning, repfritt safirglas etc.

Det känns inte helt genomtänkt att släppa en halvfärdig produkt antagligen flera år försenad också.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Google måste ju såklart tjäna lika mycket pengar som på Nexus. Dvs de bygger in ett kasst batteri så måste man ändå köpa en ny telefon efter två år. ...

även i telefoner som HTC one & iphone 4/5/6 som har "inbyggt batteri" så går det fortfarande att byta. så länge man inte har tummen mitt i handen så är det relativt enkelt.

jag håller dock med om att den kommer troligen att floppa, just Skärm & batteri är delar som borde vara enkla att byta..
kan inte se varför inte Google kan tjäna pengar på en helt modulär telefon, är väl bara sälja ARA-delar ?
ska man dock Reparera telefoner som tappats och sen hitta Skärmar till märken där delarna är svåra att få tag på..

plus #bendgate faktiskt rätt många just Iphone som böjs när dom ligger i tajta jeansfickor..
aldrig sett någon böjd Samsung, nexus, HTC, Oneplus, osv? ska bli intressant hur det blir med denna.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ju mer jag tänker på det här ju konstigare verkar det, undrar om det inte hade varit en bättre ide att släppa en telefon där BARA batteriet och skärmen är lätta att byta. Jag skulle ha haft mina telefoner dubbelt så länge om det gick enkelt att byta skärm/batteri.
Oftast är det för att kostnaden för att byta skärm eller batteri är för hög som jag börjar kolla på en ny telefon. Och då räknar jag oftast med att lämna in den för skärmbyte då jag inte har tid/lust att skruva i mobiltelefoner längre...hade ju varit perfekt att ha de delarna billiga(re) och lätta att byta.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Aleshi:
Håller med till viss del, men att batteriet inte går o byte ? det är ILLA, det går att byte på min lumia 735 och det värderar jag högt.

Visa signatur

korWWW

Permalänk

Att kunna byta just CPU och GPU var ju varför jag ville ha den. Nu är enda hoppat att den säljer tillräckligt bra för att vidareutvecklas så att det kommer en ny version där det går.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Avstängd

Det är knappast så att kameran i en telefon idag är så dålig att man måste byta ut den eller att
man har ett stort behov av att sätta in en bättre högtalare.

Tror(vet till 100%)att denna skiten kommer floppa helt.

Permalänk
Medlem

Oj det här kommer ju inte bli en hit.

Kan också lägga in att jag nu har testat ett år att leva med mobil med 2 batterier + extra laddare och shit va skönt det är. Tror aldrig jag kommer köpa en mobil utan dubbla batterier, mer värt för mig än det mesta faktiskt. Ser absolut ingen anledning till att köpa ara dock, man kan alltså endast byta ut kameran? Haha. Lame.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med båda sidor

Jag håller med båda sidor angående detta projektet, de borde kunnat göra vissa saker bättre medans vissa tror jag inte går att lösa (med rimlig insats).

Att Google har minskat antal komponenter som man kan byta till så här få gör det till en rätt tråkig produkt måste jag ändå säga.
Rent tekniskt så borde de klarat av att göra ett utbytbart batteri, de är ju oftast fyrkantiga och inte så hårt integrerade i mobilen. Även skärmen är rätt separerad har inte något krångligt interface.

Men sen när det gäller minne, gpu, cpu osv så skulle google säkert kunnat klara dela upp dessa med vissa problem som att hålla ner storleken och få till ett bra interface/kontakter mellan dessa höghastighetsmoduler.
Däremot så tror jag man glömde bort en avgörande sak och det är att till skillnad från PC så görs drivrutiner/buggfixar specifikt för varje gpu och cpu kombination i varje firmware vilket gör komplexiteten väldigt stor om man nu ska kunna byta dessa lite hur som helst.
Tänk bara hur svårt de har att få ut stabila firmwares med kända platformar, tänk nu att platformen kan byggas upp i massa olika konfigurationer. Detta är inte något de kommer klara av på många år, kommer kräva speraration av firmware så cpu, gpu osv är helt separata.

Rimligt hade varit att i första steget skapa en grundplatform innefattande bottenplatta med (GPU, CPU, minne och alla höghastighetskomponenter) som man sen kan bygga på med batteri, skärm, kamera, högtalare.
Nästa steg, hade varit lite mer avancerade platform med separata komponenter som WIFI, NFC, fingerprint sensor, gyro och andra sensorer.

Mvh Jonas