Vilken internetleverantör ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken internetleverantör ska jag välja?

Hej vi kommer snart att få fiber via fibertjänst (öppet fiber) och undrar vilken internetleverantör jag ska välja.
Dessa leverantörer kan vi välja på:

Bredband2
Riksnet
Tyfon
Bahnhof
Net at Once
Universal telecom
Alltele
Ownit
Boxer
Bredbandsbolaget
Telia
T3

Det lutar just nu åt Bredband2 då de är näst billigast och har halva priset i 6 månader. De säger även att de har lägst svarstider, stämmer det?

Dela gärna med er av erfarenheter och tankar!

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin153:

De säger även att de har lägst svarstider, stämmer det?

Spelar ingen roll, jag såg någon sådan mätning och det var typ 2ms skillnad på Bredband2 och Bahnhof, testet tog heller inte hänsyn till vissa saker som kanske att Bahnhof och andra leverantörer har mer ADSL kunder, kanske även 3G/4G som i helhet skulle påverka ett medel resultat.

Men företag kommer ta åt sig sådant oavsett hur relevant det egentligen är.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Förövrigt tror jag du kan få 6 månader/halva priset på de flesta leverantörer om du pratar med dem. Det är ju ganska vanlig kampanj, t.ex. bahnhof har 3 månader nu

Permalänk

bahnof/bredband2 har bara bra saker att dela mig av, hade bredband2 när jag bode i falun i några månader och hade en egen tekniker jag kunde ringa och slippa kundservice!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Spelar ingen roll, jag såg någon sådan mätning och det var typ 2ms skillnad på Bredband2 och Bahnhof, testet tog heller inte hänsyn till vissa saker som kanske att Bahnhof och andra leverantörer har mer ADSL kunder, kanske även 3G/4G som i helhet skulle påverka ett medel resultat.

Men företag kommer ta åt sig sådant oavsett hur relevant det egentligen är.

Skrivet av kissekotten4:

Förövrigt tror jag du kan få 6 månader/halva priset på de flesta leverantörer om du pratar med dem. Det är ju ganska vanlig kampanj, t.ex. bahnhof har 3 månader nu

Skrivet av Sneaky_rhino:

bahnof/bredband2 har bara bra saker att dela mig av, hade bredband2 när jag bode i falun i några månader och hade en egen tekniker jag kunde ringa och slippa kundservice!

Tack för era svar.
Det blir nog att välja Bredband2 då de är billigast utan startavgift.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med bredbandsbolaget, men det är en så mogen marknad att de flesta leverantörerna borde fungera bra så du kan lika gärna köra med den billigaste.

Permalänk
Medlem

@albin153: Kan ju flika in att vissa har bindningstider i utbyt mor router. Om du behöver det kan ju det vara värt om de har en bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Bredband 2 s reklam om att de är snabbast är både rätt och vilseledande på samma gång, de är en ren fiber isp men de jämför sig inte mot de andras fibernät utan "helheten" det är klart att medelvärdena bli sämre för tex Telia när man tar med deras mobil och adslnät i en jämförelse mot ett rent fibernät men ser man bara på hur fibernäten presterar så ändras bilden och Telia vinner den striden.
Man ska vara medveten om vad de jämför och inte bara gå på marknadsföringens budskap för det är som vanligt vinklat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bredband 2 s reklam om att de är snabbast är både rätt och vilseledande på samma gång, de är en ren fiber isp men de jämför sig inte mot de andras fibernät utan "helheten" det är klart att medelvärdena bli sämre för tex Telia när man tar med deras mobil och adslnät i en jämförelse mot ett rent fibernät men ser man bara på hur fibernäten presterar så ändras bilden och Telia vinner den striden.
Man ska vara medveten om vad de jämför och inte bara gå på marknadsföringens budskap för det är som vanligt vinklat.

Jo jag har förstått att Telia är den bästa. Är det värt att motivera 50 kr mer i månaden för 100/100?

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk

priset är inte alltid avgörande så stirra inte blint på det tycker jag,service och kvalite går före pengar för min egen del,har bahnhof och haft dom flera år nu,alltid supernöjd med stabila linor samt en fantastisk service och support

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P