Permalänk

Spillde vatten i tangentbordet

Tja, spillde precis vatten i mitt mekaniska tangentbord så märket jag att min windows knapp inte funka så jag drog ur kabeln och sen hällde jag ris där windows knappen satt. Och nu till frågan, hur länge ska riset ligga? Och vad ska jag göra ifall det inte funkar?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Du lät den alltså sitta i efter du spillde vatten på den?

Jag skulle nog väntat med att använda den minst 24h innan, beroende på hur mycket vatten. Plockat bort de flesta knappar och torkat så väl jag kan. Vet inte hur mycket ris hjälper om du inte kan stänga in det du försöker torka(typ en burk).

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

För det första bör du nog skapa dig en rutin att alltid koppla ur prylar som du spiller någon form av vätska på. Vätskor är ledande och hamnar det mellan två banor på ett kretskort kommer det att kortslutas, vilket kan leda till att saker går sönder.

Mest troligen kommer tangentbordet vara OK om det bara är denna tangenten som strular.
För att vara på säkra sidan hade jag nog låtit det ligga 2-3 dagar. Vänd även det upp och ner efter halva tiden så vatten som kanske samlats i någon hålighet har chansen att rina ut.
Har du en liten värmefläkt kan du alltid använda denne för att snabba upp processen.

Permalänk

Okej tack för hjälpen! Jag tog bort alla knappar och hällde ris och sen tog jag plastfolie runt.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

@imo: Jag tror jag har en värmefläkt, men hur länge ska tangentbordet vara framför den tror du?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Och vad ska jag göra ifall det inte funkar?

Testa kyckling och ketchup

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@imo: Jag tror jag har en värmefläkt, men hur länge ska tangentbordet vara framför den tror du?

Ju längre desto bättre. Men några timmar iallafall. Tänk; när det ser torkat ut, ta lite till. Sen om du inte får abstinens från datorn hade jag nog låtit den ligga över natten som kommer. Och sedan testa imorgon igen. Fläkt nu på dagen(eller bara riset) och vanlig tork inatt. Funkar det inte då så kanske du fått otur att något gått fel.

Vet när jag spillde cola på mitt för några år sedan så blev vissa knappar konstiga. Blev aldrig normala igen. Men vi får hoppas på det bästa för dig!

Skrivet av nils45:

Testa kyckling och ketchup

Den var ny!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Okej tack för hjälpen! Jag tog bort alla knappar och hällde ris och sen tog jag plastfolie runt.

Varför plastfolie? Det stänger inne all fukt

Permalänk

@niclasc: Jo det är sant.. har ingen sån stor burk som täcker hela tangentbordet. Ska jag bara ta bort foliet och låta det ligga med bara ris?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

@ghollghost: Hade ingen värmefläkt tyvärr, vet inte riktigt vart jag köpte tangentbordet men har nog kvittot någonstans, tror du det går på garantin?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

@BiggieLiten
Öppna, skruva isär, så mycket som möjligt (som du känner dig trygg med), lägg väl ventilerat (gärna med en fläkt (kall eller varm))
Vänta 48-72h.

(alternativt: baka i ugnen eller torkskåp på låg värme (40-50gC) i 4-8h eller så)

(applicera ris om det känns bra för dig, men "öppet och ventilation" är det som gör susen)

Testa!
Om det fortfarande inte fungerar:Se det som en bonus att du slipper urkig win-tangent som kastar ut dig ur diverse spel alternativt en bra ursäkt att skaffa ett till nytt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@ghollghost: Hade ingen värmefläkt tyvärr, vet inte riktigt vart jag köpte tangentbordet men har nog kvittot någonstans, tror du det går på garantin?

Att du häller vatten i tangentbordet går givetvis inte på garantin... Oärligt att ens försöka.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

När jag Spillde en full mug kaffe på tangentbordet drog jag ut sladden asap, tog in det i badrummet och sköljde av det under kranen. trodde att det var kört, för jag fick verkligen en full mug kaffe rakt ner i tagentbordet (det var så blött av kaffet att det inte blev blötare när jag sköljde av det). skakade sedan ut så mycket vatten som möjligt och la det uppochner vid ett element, 2 dagar senare testade jag det, och det märktes ingen skillnad annat än att det är mindre brödsmulor under knapparna än tidigare.
detta var för flera år sedan, använder fortfarande samma tangentbord. vet inte om jag hade tur (troligen) eller om tangentbordet klarar mer än man tror.