Microsoft Windows 10 Anniversary Update får förhöjda systemkrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

16GB ram per maskin är bra men dyrt. Du pratar om fysiska maskiner men jag pratar generellt och räknar med virtuella maskiner, där dessa direkt berörs av en sådan här höjning. Men som jag skrev 2GB ram bör man ändå ha, så frågan är om operativsystemet har blivit mer krävande?
16GB ram per maskin och så har man igång 10st blir 160GB ram och många har igång betydligt fler än 10 maskiner samtidigt.

Nå som sagt vi talar om olika saker och jag håller fullständigt med dig att en ny stationär dator med mindre än 16GB ram idag är bara dumsnålt såvida man inte kör på extrembudget.

Får jag fråga vad du gör om du kör 10 VM samtidigt.. har inte riktigt koll på VM antar att exempelvis DosBox räknas som en VM men kan ha fel. Är det inte främst servrar som har så många igång samtidigt ?? Då pratar vi ändå om vad varje VM använder inte vad som finns tillgängligt totalt. Kan ju vara så att artikeln menar att Win10 använder 2GB hela tiden så har du 2GB så finns det noll ledigt RAM till annat. Fast å andra sidan när Microsoft vill ha ett finger i varje paj så menar dom antagligen inte så.. Antar att du har 64GB RAM om du kör massa VM's ??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Får jag fråga vad du gör om du kör 10 VM samtidigt.. har inte riktigt koll på VM antar att exempelvis DosBox räknas som en VM men kan ha fel. Är det inte främst servrar som har så många igång samtidigt ?? Då pratar vi ändå om vad varje VM använder inte vad som finns tillgängligt totalt. Kan ju vara så att artikeln menar att Win10 använder 2GB hela tiden så har du 2GB så finns det noll ledigt RAM till annat. Fast å andra sidan när Microsoft vill ha ett finger i varje paj så menar dom antagligen inte så.. Antar att du har 64GB RAM om du kör massa VM's ??

Ja DosBox är ett program som kan köra VM i. Jag har 256GB ram på min personliga arbetsdator som består av 2 hostar sedan har jag tillgång till mer maskiner.
Det jag gör är att arbeta med olika saker inom IT. Och 10 maskiner går väldigt snabbt att komma upp i då man ska simulera verkligheten.
Men 2, 3 st virtuella maskiner hör mer till det vanliga. Då många arbetar med sina uppgifter på en virtuell maskin och sedan har igång linux samtidigt.

Jag tycker de flesta borde köra mer virtuellt, det behöver ej vara något komplicerat utan det räcker att man har igång linux samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker de flesta borde köra mer virtuellt, det behöver ej vara något komplicerat utan det räcker att man har igång linux samtidigt.

Har inte direkt upptäckt nyttan med Linux annat än om det skulle vara att slippa Windows
Men antar att det finns Linux program som inte finns till andra plattformar.

Permalänk

Microsoft är riktigt duktiga på att slösa på ramminne dom senaste 10 åren.
Windows 95 klarade sig riktigt bra på 16MB RAM (ja - internet, media och allt, samt hade ett grafiskt gränssnitt som egentligen inte förändrats märkvärdigt).
Men från och med Windows Vista så har kraven ballat ut totalt.

Bara att starta en Win10/7/8/Vista dator med 1GB RAM är en RIKTIG PLÅGA.
Detta alltså innan man änns startat sina program. Hårddisken bara tuggar och tuggar i minuter.
Är verkligen innerligt trött på hur MS lattjar sönder Windows med mer och mer bloat. Samt att man inte optimerar nånting längre utan allt verkar vara programmerat i högnivå-språk i klass med Visual Basic.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd

Problemet är väll inte 2gb i sig själv men en optimerad kodning och bloat bantning gör systemet effektivare och snabbare så det använder mindre med ram och ett mer optimalt system skulle klara sig på 512-1gb ram utan att tumma på funktioner och desto mindre ett os använder desto bättre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag minns som det var igår när Battlefield 2 endast kom på DVD och hade rekommenderat 2GB ram. För 11 år sedan. Shit vad utveckling går framåt.
Men då grät folk på både FZ och Sweclockers, men vi som bara har CD-SPELARE DÅ?!?!?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt att det blir KRAV på TPM 2.0 för att kunna köra denna version av Windows 10?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag tar det här en sista gång, ((Det finns inget nytt på "spioneriavdelningen" hos Microsoft, det enda som hänt är att dom nu går ut med det, så ni är lika osäkra om ni så kör W-95.))

Så du menar alltså att program som exempelvis Spybot Anti-Beacon ljuger, då inte ens en bråkdel av Telemetry upptäcks i tidigare versioner av Windows?
https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

Jag har inga större problem med Windows 10 på min stationära dator, men problemet är att upplevelsen på min hybriddator (gick tillbaka till 8.1) blev betydligt sämre i 10:an. I och med de nya systemkraven, så lär Windows 7 få vara kvar på min gamla IBM Thinkpad.

Det jag kritiserar Microsoft för, är att de än idag inte lyckas släppa en Windows-version som passar alla datorer. Än värre att bli hänvisad till äldre versioner, då kraven plötsligt höjs. Jämför gärna med Apples OS X som inte delas upp i ett tiotal olika versioner (eller är det bara 7 stycken versioner av Windows 10 nu?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så du menar alltså att program som exempelvis Spybot Anti-Beacon ljuger, då inte ens en bråkdel av Telemetry upptäcks i tidigare versioner av Windows?
https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

Jag har inga större problem med Windows 10 på min stationära dator, men problemet är att upplevelsen på min hybriddator (gick tillbaka till 8.1) blev betydligt sämre i 10:an. I och med de nya systemkraven, så lär Windows 7 få vara kvar på min gamla IBM Thinkpad.

Det jag kritiserar Microsoft för, är att de än idag inte lyckas släppa en Windows-version som passar alla datorer. Än värre att bli hänvisad till äldre versioner, då kraven plötsligt höjs. Jämför gärna med Apples OS X som inte delas upp i ett tiotal olika versioner (eller är det bara 7 stycken versioner av Windows 10 nu?).

Hm skumt, alla datorer jag har installerat Windows 10 på har förbättrats.
Jo jag håller med dig, två konsumentversioner och en företagsversion räcker gott och väl.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Sssnnnarrrkkkk...chwaa? Windows10 (yrvaken)? Pfft.., Win7 klarar allt utmärkt! (ställer klockan på 2020)..sssnnnarrrkkk...

Latest != The greatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har inte direkt upptäckt nyttan med Linux annat än om det skulle vara att slippa Windows
Men antar att det finns Linux program som inte finns till andra plattformar.

De flesta Linuxdistributioner har allt som behövs för de flesta; en webbläsare och LibreOffice. För de som programmerar finns ett väldigt kraftfullt textbaserat interface med bash, coreutils samt en hel hög av kompilatorer och interpreterare. De som spelar kan ofta få igång de flesta spel med WINE och Steam (detta är den mest problematiska biten för många här).

Alla användare som inte passar in ovan kan installera det som saknas genom pakethanteraren, vars uppgift är att hålla alla program uppdaterade och undvika problem med beroenden ("DLL-hell" på windowsspråk).

Ovanpå det har du många val på hur skrivbordet ska se ut och fungera; KDE, GNOME, Unity, Cinnamon, Mate, Enlightenment, osv. istället för att vara fast med en startmeny och fönster som inte är lätta att sätta kant-i-kant.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Har jag förstått det rätt att det blir KRAV på TPM 2.0 för att kunna köra denna version av Windows 10?

nej.

det är bara nya datorer tillverkade av OEM's som måste ha TPM2.0

tex köper du en delldator så ska den ha TPM2

Men det är ganska irrelevant, om dom inte har TPM2 så har dom åtminstonde 1.1 redan sen tidigare, på min laptop är TPM endå avslaget och bara nått som verkar användas för kryptering.

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: OS'et tar inte mycket ram alls, det mesta är cachning den gör i bakgrunden och är direkt kopplat till hur mycke ledigt minne du har, och är där för att förbättra systemets svarstider (inte samma sak som svarstiden jämtemot dig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Om vi bortser från enklare surfplattor och dylikt så får man nog skylla sig själv helt ärligt om man sitter på endast 1gb i dagens läge.
Och hur som så lär i så fall ditt OS inte vara det enda som känns som segt. Herregud 1gb hade jag i början av 2000-talet

Skickades från m.sweclockers.com

lyxpelle, jag kommer ihåg hur flashigt CoD1 blev när jag gick från 256mb till 768mb. Gud så banorna laddades så mycket snabbare, med 256 tog det evigheter. Tror det var 1:an och inte 2:an, dock inte säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

lyxpelle, jag kommer ihåg hur flashigt CoD1 blev när jag gick från 256mb till 768mb. Gud så banorna laddades så mycket snabbare, med 256 tog det evigheter. Tror det var 1:an och inte 2:an, dock inte säker.

a trip down the memory lane#

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Då måste du kört Firefox med en tom sida. Ha 20+ tabbar och låt Firefox vara på 1 till 2 dagar så är det uppe i nästan 10gb.

Men sedan kanske du sitter på 1,5gb och det är ju inte mycket att skryta med!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har på firefox med runt 70 tabbar eller så, förvisso är det flera stycken där nere med flera tabbar var men processen är ju bara en. Datorn har varit på i flera dagar och jag hamnar på runt 3gb eller så. Förvisso har det hänt att firefox crashar pågrund av flash.
EDIT: Datorn har varit på i 147 timmar, så runt 6 dagar. Firefox crashade inte förrän en hel del dagar in just pågrund av flash, sedan hjälpte antagligen inte en massa vlc fönster med musik, instruktioner och föreläsningar.
EDIT 2: Sitter dock på vista home 64bit. Hur du ändar upp runt 10gb vet jag inte, en hel del av dessa sidor som är öppna i firefox har i princip en ram runt materialet med en massa reklam. Youtube och liknande är också pausat i bakgrunden.
Räknade flikarna, dom är 99 stycken. firefox är också 32bit och ingen reklam eller liknande är avstängd. Har 8gb baserat på ditt svar där du antog att personen kanske bara hade 1,5gb.