Windows 7 eller högre?

Permalänk
Medlem

Windows 7 eller högre?

Hej,

Ska köpa ny burk och behåller mitt windows 7 som jag haft innan. Finns det någon mening med att uppgradera till 8 eller 10? Använder den till att spela, surfa, se på film och jobba med retuschering.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att stanna kvar på Windows 7 är om det finns något program du måste ha som inte funkar på något annat än Windows 7 eller om du inte gillar Windows 10 GUI.

Spelar du mest så skulle jag köra Windows 10, du kommer inte kunna spela DX12 spel på Windows 7.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat rekommendera win10 till mina vänner iom att jag älskar GUI dem använder!

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAEkE:

Hej,

Ska köpa ny burk och behåller mitt windows 7 som jag haft innan. Finns det någon mening med att uppgradera till 8 eller 10? Använder den till att spela, surfa, se på film och jobba med retuschering.

Ska du bl.a ha den till moderna nuvarande och kommande spel så kör på Windows 10.
För resten spelar det kanske inte så stor roll, men nya delar tex Z170, skylake osv gillar inte Windows 7, kan vara riktigt knepigt bara att få det installerat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Windows 10 all the way.

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Skrivet av fAEkE:

Hej,

Ska köpa ny burk och behåller mitt windows 7 som jag haft innan. Finns det någon mening med att uppgradera till 8 eller 10? Använder den till att spela, surfa, se på film och jobba med retuschering.

jag hade rekommenderat att köra windows 10 då den är snabb har snyggt gui i en del andra fördelar med sig. tex dx12

Visa signatur

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det mycket krångligt att göra en ny Windows 7 installation och det gäller speciellt med nya Intel 100 Series (Skylake) moderkort, och dessutom finns det minst 300 uppdateringar som tar mycket lång tid och ofta krånglar.

Edit: När det gäller uppdateringar efter en ny Windows 7 installation så kan du läsa denna artikel http://www.sweclockers.com/nyhet/22133-microsoft-underlattar-...

Du kan testa att göra en ny och helt ren Windows 10 installation och skriva in Windows 7 nyckeln under installationen, om du inte är nöjd med Windows 10 så kan du installera Windows 7 och använda samma nyckel för att aktivera Windows 7.

Om du har en Windows 7 OEM nyckeln så kan det bli problem att aktivera Windows 10 eller Windows 7 tillsammans med det nya moderkortet men då kan du kontakta Microsoft supporten.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Glöm Win 8. Du har redan Win 7 och får därför Win 10 gratis om du installera/uppdatera till Win 10 på nya datorn minst en gång senast 29 juli (aktiverad). Efter det vet vi inte hur det blir.

Du kan testa och se vilken (7 eller 10) du gillar och funkar bäst för dig. Det finns tex kringutrustning, adaptrar mm som kan ha konstiga problem i Win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Jag har börjat rekommendera win10 till mina vänner iom att jag älskar GUI dem använder!

Hur menar du? Älskar du dina vänners GUI och därför rekommenderar du dem att byta?

OT: Windows 10.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

Håll dig långt borta från Windows 8/8.1. Om du inte har särskilda anledningar att använda Windows 7 ska du hålla dig långt borta ifrån det med.

Behöver du ställa frågan så är det Windows 10 som gäller. Annars hade du vetat om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Win 10 speciellt på ny hårdvara.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kanonbra svar alla, tack! Då uppgraderar jag till W10 när nya burken har landat

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hur menar du? Älskar du dina vänners GUI och därför rekommenderar du dem att byta?

OT: Windows 10.

Ursäkta otydligheten i mitt förrgående inlägg.

Det jag menar är att jag älskar GUI för windows 10 och att det är varför jag rekommenderar det till mina vänner.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.