Permalänk

Seg dator - Uppgradering?

Tjabba!
Har ett budgetbygge till dator och den har aldrig varit ubermaskin i sig men nu på senaste tiden har den börjat ge sig något förfärligt.. Exempelvis små frysningar vid spel. (Rainbow Six Sieage, LOL etc..).
Det jag tror är att man behöver helt enkelt uppgradera något grafikkort eller sådant. (Jag har ingen större erfarenhet och en vän byggde den till mig). Men kylningen bör vara bra då jag har två fläktar in, (varav en är till radiator som kyler processorn) och en ut + att det känns kallt. Samt att grafikkortet har tvåfläktar.
Kan ni kika på mina specs och bedöma vad som skulle behövas fixas?
Tack på förhand!
(har numera windows 10)

Permalänk
Medlem

Börjar den tjuta eller ge ifrån sig något ljud när den fryser? Kan du ladda ner något program och stresstesta den (exempelvis 3dmark) och kolla hur temperaturerna blir? När bytte du senast kylpasta på processorn? Vet du vilken processorfläkt du har? Oavsett hur många fläktar du har så behöver du veta vart luften kommer in och var den kommer ut. Har du fläktar som bara blåser ut så kommer det aldrig in någon kall luft, har du fläktar som bara blåser in blir det ingen cirkulation på luften.

Om du ändå går i tankarna av att uppgradera kan jag rekommendera dig att hålla koll på sweclockers marknad de nästkommande veckorna då många lär sälja av sina gamla kort och uppgradera till det senaste som släpps i juni. 8 GB RAM till är alltid bra, köp helst av samma sort som du redan har så blir det inga voltfel eller liknande (i 99% av fallen gör det att datorn inte funkar som den ska) och RAM kostar inga stora pengar. En SSD är alltid bra, datorn startar snabbare och lägger du spelen där så startar de snabbare och kör jämnare.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

@Captain_Spock: Det är en H50 corsair vattenkylning som försörjer processorn om jag inte är dum i huvudet. Applicerade 99% silver(?) kylpasta för inte alls länge sedan. Det vart för dåligt ett par gånger när man skulle applicera men tillslut så fick jag till det iallafall.
Som sagt så blåser två stycken in kalluft och en suger ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleFjonkan:

Tjabba!
Har ett budgetbygge till dator och den har aldrig varit ubermaskin i sig men nu på senaste tiden har den börjat ge sig något förfärligt.. Exempelvis små frysningar vid spel. (Rainbow Six Sieage, LOL etc..).
Det jag tror är att man behöver helt enkelt uppgradera något grafikkort eller sådant. (Jag har ingen större erfarenhet och en vän byggde den till mig). Men kylningen bör vara bra då jag har två fläktar in, (varav en är till radiator som kyler processorn) och en ut + att det känns kallt. Samt att grafikkortet har tvåfläktar.
Kan ni kika på mina specs och bedöma vad som skulle behövas fixas?
Tack på förhand!
(har numera windows 10)

https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/12231286_1083058411705808_942795813_n.jpg?oh=68d8790495860a452b88369d9c3b7f81&oe=5746B2E2

Det är inte helt omöjligt att det är minnet som strular, har du kollat vad mycket minne som används när du spelar? rekommenderar även att du håller koll på dina temperaturer när du spelar, det kan också vara anledningen till ditt problem.
Uppdatera dina drivrutiner och gör en "Selective startup", om du fortarande har samma problem så kan du utesluta drivrutinen och andra program som kan störa ut.

Selective startup guide i spoiler

Selective Startup

Press Windows Key+R.
Type msconfig and press Enter.
Select Selective startup and uncheck Load startup items.
Select the Services tab.
Check Hide all Microsoft services.
Click Disable all.
Click Apply then click OK.
Click Restart.

Dold text
Permalänk

@seqr: Tack för svar! Ska kika på´t ang minnet. Temperaturen låg på runt 25-35 grader förut när jag spelade om jag inte minns fel!