Permalänk
Medlem

HTC knoppar av VR-enhet

http://www.di.se/artiklar/2016/5/24/htc-knoppar-av-virtual-re...

Bra nyheter. När HTC konkar är iaf Viveaffärerna intakta och säljbara.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

http://www.di.se/artiklar/2016/5/24/htc-knoppar-av-virtual-re...

Bra nyheter. När HTC konkar är iaf Viveaffärerna intakta och säljbara.

Haha, tänkte precis tvärtom när jag läste rubriken
VR har kanske ett år till i rampljuset.
Efter det, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Haha, tänkte precis tvärtom när jag läste rubriken
VR har kanske ett år till i rampljuset.
Efter det, vem vet.

Ja, redan nu har antalet skeppade enheter per dag halverats. OK de har fortfarande butiks marknaden ett bra tag framöver men vad händer sen? Hur mycket bättre behöver "Vive 2" vara för att konsumenterna (Vi) ska hosta upp ~10k igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Haha, tänkte precis tvärtom när jag läste rubriken
VR har kanske ett år till i rampljuset.
Efter det, vem vet.

Vi behöver definitivt inte oroa oss över att VR kommer floppa eller försvinna från rampljuset de närmaste åren, det har de flesta som testat VR redan förstått. Problemet är att det finns en folkgrupp som medvetet, dock utan någon som helst anledning eller erfarenhet dömer ut VR på förhand. Där ingår de som inte fått möjlighet att prova Vive/Rift, de som troligen inte har råd med VR, och de som väljer att vara bakåtsträvande.

Det finns än idag folk som sitter och nöter Amiga/C64 spel och hävdar att det var bättre förr... 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Hedersmedlem

@SweViver: Jag kommer aldrig vilja ha någon klump fastbunden på huvudet oavsett hur häftigt det kan vara. Innan VR blir en sömlös upplevelse utan en massa sladdar och cyklopglasögon så kommer det aldrig bli en massprodukt. Tills dess blir det en gimmick som tilltalar en begränsad marknad. Dessutom måste priset ner också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@MrMartinooo: Jag kommer aldrig vilja ha någon klump fastbunden på huvudet oavsett hur häftigt det kan vara. Innan VR blir en sömlös upplevelse utan en massa sladdar och cyklopglasögon så kommer det aldrig bli en massprodukt. Tills dess blir det en gimmick som tilltalar en begränsad marknad. Dessutom måste priset ner också.

Har du ens testat Vive?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@MrMartinooo: Jag kommer aldrig vilja ha någon klump fastbunden på huvudet oavsett hur häftigt det kan vara. Innan VR blir en sömlös upplevelse utan en massa sladdar och cyklopglasögon så kommer det aldrig bli en massprodukt. Tills dess blir det en gimmick som tilltalar en begränsad marknad. Dessutom måste priset ner också.

Det där låter ju precis som alla gamla "dumma" citat om datorer, internet och mobiltelefoner...
Har du mobiltelefon? Hur orkar du konka runt på en sådan opraktisk pryl som tar plats och måste laddas i tid och otid?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweViver:

Vi behöver definitivt inte oroa oss över att VR kommer floppa eller försvinna från rampljuset de närmaste åren, det har de flesta som testat VR redan förstått. Problemet är att det finns en folkgrupp som medvetet, dock utan någon som helst anledning eller erfarenhet dömer ut VR på förhand. Där ingår de som inte fått möjlighet att prova Vive/Rift, de som troligen inte har råd med VR, och de som väljer att vara bakåtsträvande.

Det finns än idag folk som sitter och nöter Amiga/C64 spel och hävdar att det var bättre förr... 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig fullständigt, detta är framtiden. Däremot måste spelutbudet förbättras, och givetvis priset går ner och tekniken förbättras (eller förminskas rättare sagt, mindre headsets, trådlöst osv)

Frågan är om det är nu eller sen, jag tror på nu.

Skrivet av MultiMan:

@SweViver: Jag kommer aldrig vilja ha någon klump fastbunden på huvudet oavsett hur häftigt det kan vara. Innan VR blir en sömlös upplevelse utan en massa sladdar och cyklopglasögon så kommer det aldrig bli en massprodukt. Tills dess blir det en gimmick som tilltalar en begränsad marknad. Dessutom måste priset ner också.

Tror du också har rätt, för att tilltala den stora gråa massan som hellre spelar Candy Crush eller något annat på telefonen. Men vi ser nu hur massor med företag pressar fram VR i alla möjliga former och vi har en hel del giganter inblandade. Det garanterar såklart ingen succé men stor skillnad från när det bara fanns lilla Oculusen.
Nu har vi Facebook, HTC & Valve, Google och Sony. Något bra måste ju komma av detta.

Det största problemet, enligt mig är att övertyga folk om hur häftigt det faktiskt är, den känslan är svår att slå. Fick min sambo att testa VRen och hon blev rädd på riktigt i vissa spel. Lillebrors kommentar "men fyfan, är det här på riktigt, det här kan ju inte vara sant" efter ett par minuter i VR (Vive), och han är pcgamer sedan barndomen.

Som att ha sex första gången, få sitt körkort eller något annat liknande. Det går inte att förklara för den som aldrig varit med.
Bästa förklaringen är Star Treks holodeck eller Matrix fast du kan inte röra dig lika fritt.

Hypen är på riktigt, och produkten levererar precis det den ska.

En liten sidnotering för vad man får för sina pengar idag mot "då": En DVD spelare kostade vid lansering 1997 runt $1000...
(https://en.wikipedia.org/wiki/DVD_player)

Permalänk

Goldman Sachs tror på VR iallafall. "Goldman Revives HTC: VR Is The Next Big Product And HTC Is The New Apple"

http://blogs.barrons.com/asiastocks/2016/05/24/goldman-revive...

Permalänk
Medlem

@anon4992 jag håller med dig om precis allt du nämner! VR har kanske lång väg att gå innan det är perfekt, och framförallt spelen har mycket kvar att önska, men med alla dessa stora bolag som backar upp hela konceptet så kommer det inte dröja innan minst vartannat hushåll besitter någon sorts VR enhet. Precis som du säger så handlar det just nu främst att nå ut till den stora massan och få de att förstå vad VR är kapabelt till. Och då framför allt dessa Candy Crash lirare, men också inte minst den yngre generationens gamers som alltsom oftast bara lirar CS och liknande online.

Rätta mig om jag har fel, men jag har fått en uppfattning av att det är just de yngre, framförallt 90-talister och även de födda runt 00-talet, som mest verkar skeptiska och emot VR. De växte upp lagom till smartphones, LED tv, Counterstrike, laggfria 144Hz skärmar och galet vacker grafik, och de ser det som den ultimata och självklara standarden och förstår inte riktigt utvecklingen som varit.

För mig, såsom många andra här, födda på 70 eller 80 talet är det en helt annorlunda syn på VR. Vi spelade Donkey Kong på arkadmaskiner, sedan satt med våra VIC och C64 "datorer" och såg hur det hela byggdes på, vi förundrades över när Wolfenstein, Doom, Quake och 3d gafiken föddes. Vi läste PC Gamer sen första utgåvan och insåg revolutionen med 3Dfx och allt det tillförde. För det är just var VR är - ännu ett steg i utvecklingen och ett helt rätt steg att gå. Datorspelande kommer att fortsätta utvecklas många år framöver och enligt mig är VR faktiskt en revolution i sig. En ny teknik som är här för att stanna, och förbli en standard i hemmet. Iallafall tills utvecklare tar ytterligare ett steg med ännu häftigare prylar och ännu större möjligheter.

Det jag vill säga är helt enkelt att alla ni som ännu inte provat VR borde definitivt göra det, och bilda er en egen uppfattning. Åk in till butiker som redan demar Vive gratis och förstå er på var VR egentligen kan erbjuda och hur det känns. Ytters få kommer att bli besvikna, och flesta av er skeptiker kommer garanterat att spara till ett eget headset redan i år.

Och tänk på att detta bara är första generationen. Det blir bättre, troligen mycket bättre. Framförallt när spelen mognar och utvecklare finner nya sätt att utnyttja hela potentialen i VR. Detta är bara början

Någonstans önskar jag att jag vore 15 år igen. Men å andra sidan hade jag då kanske aldrig uppskattat det hela så mycket som jag gör nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Dessutom måste priset ner också.

Nej för fan, höj priset så vi kan få vettig bildkvalitet

Visa signatur