TP Link, ny modem/router, inställning, server nere?

Permalänk
Medlem

TP Link, ny modem/router, inställning, server nere?

Hej!

Jag är ny här osv. Skaffade kontot för att få hjälp.

Införskaffade just TP-Links modem/router Archer D2, fick bredband till lägenheten idag. Jag började följa den lilla medföljande guiden för att känna att jag verkligen gjorde rätt. Hursomhelst. Så småningom kommer jag till steget för att gå till ip-adressen för att ställa in namn och annat på modemet, men sidan verkar inte svara. Sidan är http://tplinkmodem.net eller ip 192.168.1.1, men sidan laddas inte. Felmeddelandet säger att DNS-adressen inte hittar till servern. Jag kikade in på "isitdownrightnow.com" och de sa att den var nere.
Hursomhelst. Jag är ansluten med min dator, men telefoner funkar inte. Är det något jag kan ställa in där när jag väl kommer åt det?

Och! Är det någon annan som kommer åt sidan? Är det bara jag? Vad kan jag göra? Blir frustrerad. Kände ändå att jag hade lite koll och så funkar det ändå inte. Trist. Plus att jag väntat på internet i flera veckor.

Är det förståeligt det jag skriver?

Det var otydligt förut.
Permalänk
Medlem

1) Kan vi anta att du följer quick-start-guiden till punkt o pricka? http://www.tp-link.com/res/down/doc/Archer_D2(UN_V1_QIG.pdf
2) Om ja, vilka LEDs lyser (och hur)?
3) Vad innebär "Jag är ansluten med min dator"?
4) http://tplinkmodem.net resp 192.168.1.1 är din routers namn/IP. Den är bara signifikant lokalt - och kan bara nås av dig från routerns insida.
5) Välkommen till forumet

Permalänk
Medlem

@Tanis: 1. Ja absolut, jag följer guiden. Tänkte undvika att ta onödiga risker. Den enda skillnaden är att jag inte kan använda den splittern som följde med eftersom mitt telejack är ett vanligt telejack, fick köpa till en vanlig splitter helt enkelt, men det ska ju inte göra någon skillnad.
2. De LED lampor som lyser är: ADSL lampan, strömlampan, Trådlös-lampan och LAN-lampan när jag kopplar in datorn. De lyser, blinkar inte.
3. Alltså, jag är ansluten till modem/routern med min dator, antingen via kabel eller wifi, och får internet osv. På det viset funkar det bra. Men min telefon får inget internet när jag kopplar den till nätverket via wifi.
4. Skit. Kommer verkligen inte år den.

Permalänk

@SKITGLAD: Tjenare, tråkigt du har problem med att komma igång där hemma, men det är inget som är omöjligt att lösa.
Min första tanke är att din router kanske har ett så kallat "protection" system som innebär att för att konfigurera måste du vara kopplad i WAN porten. Kan vara därför du helt enkelt inte har "access" till din adress du försöker ansluta till.
Denna port är port 4 i routern du äger, prova koppla dig i den och återkom.

mvh

Visa signatur

Mvh Bastian

"Undervisar inom IT/Tekniska ämnen"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SKITGLAD:

Hej!

Jag är ny här osv. Skaffade kontot för att få hjälp.

Införskaffade just TP-Links modem/router Archer D2, fick bredband till lägenheten idag. Jag började följa den lilla medföljande guiden för att känna att jag verkligen gjorde rätt. Hursomhelst. Så småningom kommer jag till steget för att gå till ip-adressen för att ställa in namn och annat på modemet, men sidan verkar inte svara. Sidan är http://tplinkmodem.net eller ip 192.168.1.1, men sidan laddas inte. Felmeddelandet säger att DNS-adressen inte hittar till servern. Jag kikade in på "isitdownrightnow.com" och de sa att den var nere.
Hursomhelst. Jag är ansluten med min dator, men telefoner funkar inte. Är det något jag kan ställa in där när jag väl kommer åt det?

Och! Är det någon annan som kommer åt sidan? Är det bara jag? Vad kan jag göra? Blir frustrerad. Kände ändå att jag hade lite koll och så funkar det ändå inte. Trist. Plus att jag väntat på internet i flera veckor.

Är det förståeligt det jag skriver?

Det verkar som du är inte inkopplad på samma nät som admininterfacet så kan du öppna en kommandotolk och köra
ipconfig /all
Kopiera svaret och klistra in det i en post ?
Det ger fakta om din dators nätverksinställningar och ger nått att utgå från.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Gör detta när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

@Baastiaan92: Ja, jag använde wan porten till att börja med, men det fungerade ändå inte. Sen har jag bara testat med wifi.

Permalänk
Medlem

Förövrigt så använder jag en macbook. Har ännu inte testat skivan i fästmöns windows. Men följer ju ändå de instruktioner som finns för mac, vilket är desamma som för de som inte kan läsa en minidisk med sin windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SKITGLAD:

Förövrigt så använder jag en macbook. Har ännu inte testat skivan i fästmöns windows. Men följer ju ändå de instruktioner som finns för mac, vilket är desamma som för de som inte kan läsa en minidisk med sin windows.

Vilket operativsystem använder du och använder du bara wifi för att ansluta till lanet eller har du möjlighet att koppla dig med kabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag använder os x El Capitan version 10.11.5
På mac använder man terminal som "kommandotolk" och då händer inget när jag skriver in ipconfig/all.
Jag ansluter med kabel till wan porten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SKITGLAD:

@mrqaffe: Jag använder os x El Capitan version 10.11.5
På mac använder man terminal som "kommandotolk" och då händer inget när jag skriver in ipconfig/all.
Jag ansluter med kabel till wan porten.

Men du har bara wifi mellan dator och router ? Jag är dålig på macterminalen men det är väl ifconfig som gäller på osx och inte ipconfig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta är ju nästan lite pinsamt. Men jag testade att reseta routern idag, och viola! Allt funkar.
Tack för all hjälp hörni! Känner mig som en rookie, vilket jag är, men väldigt schysst av er att försöka så mycket! Tack.