Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Finns så många roliga ord här på forumet.. T. Ex. Divärse

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läste först "Divarsle", men det verkar ju vara ett praktiskt uttryck det med faktiskt. Här i Östergötland använder väl vissa former av "böt", men "bytat" hade jag prompt avfärdat som ett praktexempel på slakt av svenska. Men när det gäller språk finns det inga fel sägs det ju, de utvecklas hela tiden och utan dialekter skulle världen vara en mycket dyster plats.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Är från Småland och även om jag kanske inte "prater som mi mor prater mé mi mormor när ho hör hur de é mé na" så har jag rätt bred dialekt och jag har aldrig i mitt liv hört någon säga "närma" i det sammanhang du skriver här, haha. Udda, helt klart.

Ja alltså det är nog ett lite lokalt påfund. Hört det mycket kring Sävsjö. Men i Vrigstad 1 mil bort har jag aldrig hört det. Hört det någon gång i Nässjö med. En polare säger att han hört det åt västergötland till men inget jag kan bekräfta så som tur är inte så utbrett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoSubstitute:

Hen låter absolut en aning mindre opersonligt/omänskligt, även om det ofta är det man eftersträvar i en vetenskaplig text.

Nej, det gör man inte alls. Om man väljer att använda den för att hänvisa till en person då skriver man denna. Denne är en arkaisk talspråklig kvarleva från när svenskan utbrett använde fler genus. Forskning visar dessutom att det var länge sedan trenden att sluta göra skillnad påbörjades. I dialekter hänger ofta arkaismer kvar mycket längre än i nationellt språkbruk. Därav använder jag, och många med mig, fortfarande just bytat, då det är det jag hört under min uppväxt i Skåne. Detta trots att jag är universitetsutbildad gymnasielärare i svenska och engelska. Skulle dock aldrig falla mig in att skriva det i en formell text. I ett SMS, kanske. Nej, jag skulle nog skriva det, men sedan redigera det innan jag skickade det. Dessutom, om du inte kunnat engelska då hade du inte reagerat på att ordet i det språket har en annan icke-mänsklig betydelse. Engelskan lider av att de inte alls har ett ord som betyder hon/han, vilket gör texter där man måste hänvisa till en person av okänt kön onödigt krångliga. Alternativet they skär sig i språkvetarnas öron, även om det är det närmaste de kommer, tills de uppfunnit ett nytt, eller accepterat they.

Nej, du behöver inte ge efter. Hen är ett vedertaget begrepp som idag används av både professionella textskrivare, och gemene man, alldeles oavsett vad kreti och pleti tycker. Definitivt av de flesta som också använder ordet chokladboll. Ordet, i sin nuvarande betydelse, har funnits längre än de flesta skribenter på SC har levt, och är numera inskrivet i SAOL. Finskan har länge (alltid?) bara haft ett ord för hänvisning till personer, oavsett kön, som dessutom låter som hen, nämligen hän.

Vems verklighet? Din, eller skribentens, som inte känner dig, din sexuella identitet, eller din inställning till ordet hen? Det är kanske inte du som ska läsa texten. Den kanske hänvisar till dig i negativ bemärkelse. Till exempel i ett underlag till en öppen diskussion om sexuellt ofredande på din arbetsplats. Skulle det inte då kännas bättre om du anonymiserades lite? Speciellt om urvalet människor skulle göra att med ordet han skulle du vara den enda möjliga som gjort sig skyldig.

(Observera att jag inte påstår att du skulle göra en sådan sak, så vi slipper onödigt och irrelevant skitsnack om det. Inte ett ord om det.)

Vad folk kallar mig betyder något för mig. Jag är man och vill kallas därefter, inte någon könsneutral mumbojumbo som man plötsligt uppfunnit för att folk numera är tunnhudade och lättkränkta.

Låter det som en man, klär den sig som en man, uppträder den som en man och har den en dingelidong mellan benen - ja då är det en man. Enkelt!

Tycker personen att den är något den uppenbarligen inte är, ja då är det nog dags för psykolog snarare än att hela omvärlden anpassar sig till personen ifråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Vad folk kallar mig betyder något för mig. Jag är man och vill kallas därefter, inte någon könsneutral mumbojumbo som man plötsligt uppfunnit för att folk numera är tunnhudade och lättkränkta.

Låter det som en man, klär den sig som en man, uppträder den som en man och har den en dingelidong mellan benen - ja då är det en man. Enkelt!

Tycker personen att den är något den uppenbarligen inte är, ja då är det nog dags för psykolog snarare än att hela omvärlden anpassar sig till personen ifråga.

Jag kan inte låta bli att tycka att det låter som att du har en ganska skör självbild om du upplever ett ord så hotfullt.

Särskilt eftersom risken är rätt obefintlig att du skulle bli kallad hen av någon som kände till din könstillhörighet och inte har anledning till att avidentifiera dig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Varför är människor så rädda för ordet hen? Har aldrig riktigt förstått hur det kan skapa så starka känslor.

Jag tror få personer är rädda för det. Jag ogillar det starkt för att jag tycker att det låter fånigt och att vi har klarat oss bra utan det hittills. Varför skulle vi behöva ett nytt ord för det helt plötsligt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Jag kan inte låta bli att tycka att det låter som att du har en ganska skör självbild om du upplever ett ord så hotfullt.

Särskilt eftersom risken är rätt obefintlig att du skulle bli kallad hen av någon som kände till din könstillhörighet och inte har anledning till att avidentifiera dig.

Upplever ingenting som hotfullt och är helt klar med min självbild, tro mig:) Däremot är behovet av att använda dessa nya ord ganska märklig tycker jag, eftersom det som sagt fungerat i alla tider fram tills bara några år sedan. Det är nog ett tecken på att samhället förändrats i en riktning där sunt förnuft och vettig kommunikation saknas.

Det som stör mig mer är att det ska vara anpassningar till minoriteter som uppenbarligen behöver hjälp med SIN självbild.

Skulle någon kalla mig hen, så skulle jag ta den diskussionen på plats istället för en anmälan i smyg för diskriminering.

Permalänk
Skrivet av grovlimpa:

Jag tror få personer är rädda för det. Jag ogillar det starkt för att jag tycker att det låter fånigt och att vi har klarat oss bra utan det hittills. Varför skulle vi behöva ett nytt ord för det helt plötsligt?

Helt enkelt för att människor, i alla fall i sekulära någorlunda utvecklade länder, inte längre måste hålla hemligt hur de upplever sig själv i förhållande till sin omvärld. För att inte onödigtvis försätta människor i obekväma situationer med ett ordval som för majoriteten (av alla!) inte har någon som helst betydelse. Det kostar dig ingenting att använda hen istället för att chansartat välja han eller hon för att hänvisa till en person vars biologiska kön eller sexuella identitet du inte känner till.

Eftersom du, och vissa andra, tycker det låter fånigt, föreställ dig då om någon medvetet skulle kalla dig hon varje gång du nämndes. Helt enkelt för att de inte respekterade din önskan att bli kallad han för att du råkar ha en snopp. Hur långe tror du att du skulle acceptera det utan att bli det minsta upprörd? Än mer så om andra i din omgivning började göra likadant. Lilla flicka, så där kan du inte hålla på.

Exakt så känns det för en person var biologiska kön och sexuella identitet inte matchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag tror få personer är rädda för det. Jag ogillar det starkt för att jag tycker att det låter fånigt och att vi har klarat oss bra utan det hittills. Varför skulle vi behöva ett nytt ord för det helt plötsligt?

Varför har du inte samma problem med de tusentals andra nyord som vi hela tiden inlemmar i vårt språk?

Skrivet av Crockett:

Upplever ingenting som hotfullt och är helt klar med min självbild, tro mig:) Däremot är behovet av att använda dessa nya ord ganska märklig tycker jag, eftersom det som sagt fungerat i alla tider fram tills bara några år sedan. Det är nog ett tecken på att samhället förändrats i en riktning där sunt förnuft och vettig kommunikation saknas.

Det som stör mig mer är att det ska vara anpassningar till minoriteter som uppenbarligen behöver hjälp med SIN självbild.

Skulle någon kalla mig hen, så skulle jag ta den diskussionen på plats istället för en anmälan i smyg för diskriminering.

Samma här, ni försöker hävda att det är onödigt. Varför? Använd det inte om ni inte gillar det, men varför skapar det så starka känslor så ni måste ta upp och argumentera runt det när ni får chansen?

Det gör språket rikare, att hävda något annat är faktiskt rent felaktigt. Det erbjuder en ny möjlighet eller en förenkling av något som tidigare var rätt omständligt. Jag ser det som ett av de bästa tilläggen på senare tid då det förenklar mitt liv när jag skriver utlåtanden, remisser, manualer eller instruktioner.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det är alltid lika roligt när den som ska korrigera något själv stavar som en kratta, jag har observerat en hel del "hur svårt kan de va" här.

Det finns många småsaker som triggar mig i egenskap av språkfascist; när "jos" blev en godkänd stavning av "juice" är ett praktexempel.
Hela svenska språket la ju fotarna på hat hyllan ([sic]liv&helvete) när man godtog att "dom" fick användas trots att vi har en drös passande personliga pronomen, helt enkelt för att folket är för lata/korkade för att lära sig hur man faktiskt använder dem.

Jag ser hellre att folk använder "dom" än att de använder "dem" fel. Så många på det här forumet som inte verkar veta om att "de" finns utan använder alltid "dem".

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Helt enkelt för att människor, i alla fall i sekulära någorlunda utvecklade länder, inte längre måste hålla hemligt hur de upplever sig själv i förhållande till sin omvärld. För att inte onödigtvis försätta människor i obekväma situationer med ett ordval som för majoriteten (av alla!) inte har någon som helst betydelse. Det kostar dig ingenting att använda hen istället för att chansartat välja han eller hon för att hänvisa till en person vars biologiska kön eller sexuella identitet du inte känner till.

Som det har skrivits tidigare finns det andra ord som funkar tillräckligt bra i fall då jag inte känner till personens kön. I värsta fall kan man alltid använda "han/hon". Det är inte som att folk för 10 år sen gick omkring med konstant ångest för att de inte visste om de skulle säga "hon" eller "han". I de fallen då man faktiskt har svårt att säga även när du ser personen IRL är det ju minst lika illa att säga "hen". Folk brukar inte uppskattas att bli kallade androgyna.

Skrivet av NoSubstitute:

Eftersom du, och vissa andra, tycker det låter fånigt, föreställ dig då om någon medvetet skulle kalla dig hon varje gång du nämndes.

Om någon hade envisats med att kalla mig "hon" (trots att jag är man) hade den personen framstått som ganska konstig. Lika konstigt hade det varit om personen alltid hade kallat mig "Sir Lancelot", trots att det inte är mitt namn. Jag förstår däremot inte hur något av dina argument får "hen" att låta mindre fånigt?

Skrivet av NoSubstitute:

Helt enkelt för att de inte respekterade din önskan att bli kallad han för att du råkar ha en snopp. Hur långe tror du att du skulle acceptera det utan att bli det minsta upprörd?

Det finns en väl vedertagen definition av vad "han" och "hon" är, det har ingenting med någons önskan att göra. Jag hade inte förväntat mig att alla skulle använda "doktor" som prefix på mitt namn bara för att jag vill det, trots att jag inte är det.

Skrivet av Yorg:

Varför har du inte samma problem med de tusentals andra nyord som vi hela tiden inlemmar i vårt språk?

Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan "damhockey" (som kom in i SAOL 2015) och "hen". En klar majoritet av de nya orden som kommer in varje år är antingen låneord, försvenskningar av dessa eller ord som man blir förvånad inte redan fanns med. Jag förstår inte varför jag skulle ha exakt samma åsikt om alla 10000+ nya ord som kommer in. Mitt största problem är, som jag skrev tidigare, att "hen" låter fånigt och är onödigt. Damhockey tycker jag varken låter fånigt eller är onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Det som stör mig mer är att det ska vara anpassningar till minoriteter som uppenbarligen behöver hjälp med SIN självbild.

+1

Där slog du huvudet på spiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Varför är människor så rädda för ordet hen? Har aldrig riktigt förstått hur det kan skapa så starka känslor.

Det är ganska dumt att dra ner debatten till att försöka få det till att den som inte håller med en är rädd. Det har inte med rädsla att göra utan att man helt enkelt inte har den politiska övertygelsen eller samtycker med den. Därav en del känslor i debatten. Inser man inte att ordet har en politisk innebörd så bör man nog försöka öppna ögonen.

Att använda ordet "hen" som beteckning på en enskild person som inte vill hänföras till någon av de naturliga kategorierna manligt och kvinnligt skulle kunna vara ok. Dock är det ett så försvinnande litet användningsområde att ordet lika gärna kan försvinna.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att hen-införandet påminner lite om du-reformen, som om den hade föreslagits innan samhället var redo att ta den till sig.

Ni som såg Tänk om i SVT nyss kanske kan förstå vad jag menar. Före 1967 var tilltalet titel och efternamn, vilket såklart fungerade. Efter 1967 kunde titel och efternamn ersättas med "du" vilket fungerar mycket bättre.

Många verkar ta illa vid sig av "hen" och tror att alla är aktivister och använder "hen" även när de känner till könet på den tilltalade. Det är dock nästan lika obegripligt att bli upprörd över det som det är att bli upprörd över att utomjordingar stjäl kommunens gatlyktor. Visst finns det en och annan sådan aktivist men jag tror att majoriteten använder "hen" eftersom det underlättar när könet är okänt eller också bör hållas hemligt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ganska dumt att dra ner debatten till att försöka få det till att den som inte håller med en är rädd. Det har inte med rädsla att göra utan att man helt enkelt inte har den politiska övertygelsen eller samtycker med den. Därav en del känslor i debatten. Inser man inte att ordet har en politisk innebörd så bör man nog försöka öppna ögonen.

Att använda ordet "hen" som beteckning på en enskild person som inte vill hänföras till någon av de naturliga kategorierna manligt och kvinnligt skulle kunna vara ok. Dock är det ett så försvinnande litet användningsområde att ordet lika gärna kan försvinna.

Definitionsfråga, grundemotionen som får folk att reagera genom att vända sig emot och protestera mot nya saker är nästan uteslutande rädsla, så jag ser ingen anledning till att misstänka något annat. Vad menar du annars att det är för känsla?

Sen verkar du, trots en extremt lång debatt med många välskrivna argument, fortfarande inte förstå varför ordet infördes, du hakar bara upp dig på vad en liten klick uttryckt att de är glada över.

Det är "dumt" att försöka sig på härskartekniker när man är ute på för djupt vatten.

Skrivet av grovlimpa:

Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan "damhockey" (som kom in i SAOL 2015) och "hen". En klar majoritet av de nya orden som kommer in varje år är antingen låneord, försvenskningar av dessa eller ord som man blir förvånad inte redan fanns med. Jag förstår inte varför jag skulle ha exakt samma åsikt om alla 10000+ nya ord som kommer in. Mitt största problem är, som jag skrev tidigare, att "hen" låter fånigt och är onödigt. Damhockey tycker jag varken låter fånigt eller är onödigt.

Så, ditt argument är att hen är "fånigt och onödigt", bägge ord som i sig inte borde skapa mer än en axelryckning. Gick du ut med högaffeln och krävde en ursäkt av barnet som fick med ordet fickla som nyord för ett gäng år sen? Det är ett fullkomligen fånigt och onödigt ord och hjälper inte någon, inte alls som hen som underlättar väldigt mångas arbete.

Du kanske borde skriva en insändare om det istället? Eller finner du fickla användbart?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så, ditt argument är att hen är "fånigt och onödigt", bägge ord som i sig inte borde skapa mer än en axelryckning. Gick du ut med högaffeln och krävde en ursäkt av barnet som fick med ordet fickla som nyord för ett gäng år sen? Det är ett fullkomligen fånigt och onödigt ord och hjälper inte någon, inte alls som hen som underlättar väldigt mångas arbete.

Skillnaden mellan "fickla" och "hen" är att ingen säger att jag, för att citera ett tidigare inlägg, "försätter människor i obekväma situationer" om jag inte använder fickla. Jag upplever att det finns en väldigt stark vilja att alla ska använda hen och om man inte gör det är man elak, bakåtsträvare och troligtvis mansgris. Om man har riktigt otur kanske någon blir kränkt för att man kallar en kvinna hon eller en man han, hemska tanke! Bryr jag mig om det? Verkligen inte. Jag bryr mig lika lite som om någon blir kränkt för att jag ritar en rondellhund som föreställer Muhammed. Det jag däremot inte vill ska hända är som med zigenare vs rom. Över en natt blev zigenare ett hemskt ord som man absolut inte fick säga även fast väldigt få personer bryr sig. Jag tycker det hade varit väldigt synd om detsamma hände med "han" och "hon".

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Skillnaden mellan "fickla" och "hen" är att ingen säger att jag, för att citera ett tidigare inlägg, "försätter människor i obekväma situationer" om jag inte använder fickla. Jag upplever att det finns en väldigt stark vilja att alla ska använda hen och om man inte gör det är man elak, bakåtsträvare och troligtvis mansgris. Om man har riktigt otur kanske någon blir kränkt för att man kallar en kvinna hon eller en man han, hemska tanke! Bryr jag mig om det? Verkligen inte. Jag bryr mig lika lite som om någon blir kränkt för att jag ritar en rondellhund som föreställer Muhammed. Det jag däremot inte vill ska hända är som med zigenare vs rom. Över en natt blev zigenare ett hemskt ord som man absolut inte fick säga även fast väldigt få personer bryr sig. Jag tycker det hade varit väldigt synd om detsamma hände med "han" och "hon".

Jag har fetmarkerat det operativa ordet här.

Exakt när upplever du det? Kan du peka ut var vi försöker tvinga dig att använda det?

Resten av din post är bara vidare typiskt svammel när argumenten tar slut. MEN DET FÅR MAN VÄL INTE SÄGA I DET HÄR JÄVLA LANDET LÄNGRE?!?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Definitionsfråga, grundemotionen som får folk att reagera genom att vända sig emot och protestera mot nya saker är nästan uteslutande rädsla, så jag ser ingen anledning till att misstänka något annat. Vad menar du annars att det är för känsla?

Sen verkar du, trots en extremt lång debatt med många välskrivna argument, fortfarande inte förstå varför ordet infördes, du hakar bara upp dig på vad en liten klick uttryckt att de är glada över.

Det är "dumt" att försöka sig på härskartekniker när man är ute på för djupt vatten.

Haha, stor humor! Det gick ju hem, du svalde ju betet med hull och hår! Att du inte själv inser att du försöker utöva härskarteknik och sedan anklagar andra för det är ju bara pinsamt.

Att införa ord som skall lösa ett problem som inte finns är helt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag har fetmarkerat det operativa ordet här.

Exakt när upplever du det? Kan du peka ut var vi försöker tvinga dig att använda det?

Resten av din post är bara vidare typiskt svammel när argumenten tar slut. MEN DET FÅR MAN VÄL INTE SÄGA I DET HÄR JÄVLA LANDET LÄNGRE?!?

Och där försvann argumenten och det blev knytnävarna istället.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Då är nog var å varannan Värmlänning efterbliven eftersom vi säger så..

WHAT?!?! Inte i västvärmland iaf. Härikring (häromkring*) säger vi bar, däremot säger vi nog rätt ofta sôlde. Har burit däremot säger de flesta har bôre.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Haha, stor humor! Det gick ju hem, du svalde ju betet med hull och hår! Att du inte själv inser att du försöker utöva härskarteknik och sedan anklagar andra för det är ju bara pinsamt.

Att införa ord som skall lösa ett problem som inte finns är helt meningslöst.

*swoosh*

Ska du argumentera eller bara försöka dra fokus ifrån argumenten? Problemet fanns i allra högsta grad, även om det inte påverkade dig. MIG påverkade det och det gjorde mitt arbete klart enklare.

Skrivet av f@boy:

Och där försvann argumenten och det blev knytnävarna istället.

Nä?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Slänger in lite färskt bränsle i brasan.
Jobbar i norduppland och hör en del lite annorlunda
här klöpp man med saxen, man tröck på knappen och röck i dörren för att nämna några.
Är det hål i hinken så läker den vatten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min fru är från Norrland och pratar helt sonika norrländska till viss del, även om hon bott i södra Sverige så pass länge nu att mycket försvinner. I början reagerade jag starkt på hur hon till synes utan att skoja uttryckte sig på sätt som "jag sa det till hon", "vi får säga det till han" osv. Jag kommenterade detta, varpå hon förklarade att i hennes hemtrakter är det inte ovanligt att man pratar så även när man pratar "korrekt" bland folk. Har även fått fina komplimanger så som "jag tyck om du". Ganska charmigt när man vänjer sig Värt att notera är att Norrland är stooort, så detta kanske inte gäller på många platser, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

"Statsstat" är ett ord jag stör mig på. Vad innebär det? En stat med en stat? Då till skillnad från stater utan stat?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

"Statsstat" är ett ord jag stör mig på. Vad innebär det? En stat med en stat? Då till skillnad från stater utan stat?

Det är nog en felstavning / -tolkning av stadsstat. Alltså en stat som består av en stad som San Marino eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

"Statsstat" är ett ord jag stör mig på. Vad innebär det? En stat med en stat? Då till skillnad från stater utan stat?

Skrivet av snajk:

Det är nog en felstavning / -tolkning av stadsstat. Alltså en stat som består av en stad som San Marino eller så.

Ja, i alla sammanhang jag har sett det har avsändaren menat stadsstat, vilket rent intuitivt är mer begripligt. Det lika störande med stadsminister.
Det tycks mig som att människorna använder orden utan att fundera på hur uppbyggnad och innebörd hänger ihop.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

äh, så länge man förstår vad ordet egentligen betyder, så stör iaf jag inte mig på det:)
däremot blir jag orolig för de som bara för att ett ord är felstavat, så förstår de ingenting, att de inte kan se vilket ord det egentligen ska vara, typ om någon säger "han kammade sej", så förstår de inte att det skulle ha varit "han kammade sig", det gör mig orolig för mänskligheten lite då det finns gott om dessa människor. eller så gör de sig bara dumma för att ha en anledning till att skriva en spydig kommentar, jag vet inte.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan "damhockey" (som kom in i SAOL 2015) och "hen". En klar majoritet av de nya orden som kommer in varje år är antingen låneord, försvenskningar av dessa eller ord som man blir förvånad inte redan fanns med. Jag förstår inte varför jag skulle ha exakt samma åsikt om alla 10000+ nya ord som kommer in. Mitt största problem är, som jag skrev tidigare, att "hen" låter fånigt och är onödigt. Damhockey tycker jag varken låter fånigt eller är onödigt.

Nu ska vi se ... låneord ('hen', från finska 'hän'), försvenskning (vi hade redan 'hän', förvisso även 'hen' men betydligt mer sparsamt och specifikt använt), och ord man förväntades finna i SAOL redan (ja, det borde ha kommit in redan på 60-talet när det lånades in). Låter som att du har väldigt goda argument i sak här ...

Den största skillnaden ligger i vad du tycker, och det kommer ingen att anpassa sig efter, så det är bara att växa upp eller gå till en psykolog för.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

När man ser en mäklare skriva "walking closet" så blir man lite mörkrädd...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

När man ser en mäklare skriva "walking closet" så blir man lite mörkrädd...

Ha, jo. Eller alla caféer som säljer Expresso.

Jag var på en konferens nyligen där de hade hyrt in lyxbaristas från England som var hur snobbiga som helst. Jag bad om en Cortado men de ville inte ge mig en för deras kaffe var så gott att mjölken skulle förstöra det, Try an Expresso instead.... Yeah yeah..

Eller när jag pluggade filmvetenskap och vi hade en gästföreläsare som var en erkänd regissör som jobbade på filmhögskolan med just regi och han hela tiden refererade till regissörer som ressigörer. Svårt att ta honom seriöst då liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ha, jo. Eller alla caféer som säljer Expresso.

Jag var på en konferens nyligen där de hade hyrt in lyxbaristas från England som var hur snobbiga som helst. Jag bad om en Cortado men de ville inte ge mig en för deras kaffe var så gott att mjölken skulle förstöra det, Try an Expresso instead.... Yeah yeah..

Eller när jag pluggade filmvetenskap och vi hade en gästföreläsare som var en erkänd regissör som jobbade på filmhögskolan med just regi och han hela tiden refererade till regissörer som ressigörer. Svårt att ta honom seriöst då liksom.

Han hoppades väl på en interjuv.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW