Permalänk
Medlem

Gamepad och mus istället för tbord?

Jag hade en liten fundering, om det går att ha med en gamepad (t ex https://www.inet.se/produkt/6607700/razer-orbweaver-chroma) och mus (gärna med avtagbar/utbytbar sladd) och ha dem i ett paket för att enkelt ha med sig på LAN. Sen självklart ha ett tangentbord också (minisize runt 60%) men då bara ha det till t ex chatt, inlogg etc. Hade allt varit kompatibelt och man hade kunnat programmera knapparna eller funkar det bara som extra knappar till exempelvis mmo/ARMA?

Idén kommer från VGHS där de har små "kit" med mus och gamepad som de bara pluggar in på datorerna på träningen, jag själv hade tyckt att det underlättat en hel del på LAN där det redan är dåligt med plats och vill ogärna sitta med tantgentbordet snett för att ens få plats.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Vad gör gamepaden bättre än ett 60%-tangentbord? Och ska du ha både tangentbord och gamepaden på bordet förlorar du ju poängen med att det ska ta lite plats..

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Ett 60% Pok3r tangentbord hade varit ett bättre alternativ skulle jag tro:

http://www.amazon.com/Mechanical-Keyboard-Keycaps-Cherry-Mx-C...

Eller Ducky Mini, eller något annat 60% tangentbord

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Vad gör gamepaden bättre än ett 60%-tangentbord? Och ska du ha både tangentbord och gamepaden på bordet förlorar du ju poängen med att det ska ta lite plats..

Enda den gör är att den tar ännu mindre plats, ungefär hälften av ett 60%. Det andra tangentbordet ligger bara vid sidan av eller är upphängd på baksidan av skärmen och används då enbart vid inloggningsrutor, chatt etc.

Skrivet av Icte:

Ett 60% Pok3r tangentbord hade varit ett bättre alternativ skulle jag tro:

http://www.amazon.com/Mechanical-Keyboard-Keycaps-Cherry-Mx-C...

Eller Ducky Mini, eller något annat 60% tangentbord

Nåt sånt här hade jag ju tänkt mig att ligga med som just ett tillägg till gamepaden, läs ovan

Jag undrar bara OM det hade funkat på liknande sätt som ett tangentbord gör idag. Har polare som kör en del på IO och LAN-turneringar etc, de klagar en del på att det är väldigt begränsat med plats som det är, även om de kör med 60% tbord.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Enda den gör är att den tar ännu mindre plats, ungefär hälften av ett 60%. Det andra tangentbordet ligger bara vid sidan av eller är upphängd på baksidan av skärmen och används då enbart vid inloggningsrutor, chatt etc.

Nåt sånt här hade jag ju tänkt mig att ligga med som just ett tillägg till gamepaden, läs ovan

Jag undrar bara OM det hade funkat på liknande sätt som ett tangentbord gör idag. Har polare som kör en del på IO och LAN-turneringar etc, de klagar en del på att det är väldigt begränsat med plats som det är, även om de kör med 60% tbord.

Oj, är det så trångt? Finns ju även ett sådant här tangentbord som är mindre än 60%, men jag vet inte hur skönt det blir att spela på det:

https://www.microsoft.com/accessories/en-us/products/keyboard...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

@Captain_Spock: 40% t.ex. Planck skulle nog vara en väldigt bra kompromiss?

Edit: eller ena halvan på en Ergodox.

(Inte billigt: men bra!)

Permalänk
Medlem

Återigen, är det någon som har koll på OM det funkar. Målet är alltså inte att köpa ett 60% tbord utan att kunna spela normalt fast med gamepad.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Captain_Spock:

Återigen, är det någon som har koll på OM det funkar. Målet är alltså inte att köpa ett 60% tbord utan att kunna spela normalt fast med gamepad.

Varför skulle det inte gå? Det är väl just det en gamepad är gjord för?