PSU-fläkten kivas och är ojämn

Permalänk

PSU-fläkten kivas och är ojämn

Hej!
Har ett silverstone SST-SX500-LG där fläkten är bråkig och vill inte alls som jag vill.

Problemet uppdagades när windows plötsligt stängdes och felmeddelande i bios skvallrade om ojämn spänning.
Så började köra lättare belastningstester för den och kom fram till att fläkten startar på tok för sent (inte haft problemet innan).
Den startar först när spänningen börjat bli instabil. Inga problem om jag lastar PSUn fullt direkt då spinner fläkten igång som planerat.
Men om jag t.ex ligger på något mindre krävande som CS-GO där lasten är ganska konstant men inte tillräcklig enligt PSU så startar aldrig fläkten innan spänningen hunnit bli instabil och datorn stängs.
Lätt löst genom att jag satt en extra fläkt som trycker in luft i denna men känner det är dags att åtgärda.

Någon som har idé hur man tacklar detta smidigast?

O ja, jag öppnar en PSU, bytt ett gäng fläktar innan i dem och går än på denna jord så ingen moral, mer idéer

Permalänk
Avstängd

Kan blivit nåt fel med termistorn i din PSU som ska känna av tempen, enklast är väl att byta ut fläkten mot en ny 3-pins som du sen kopplar till moderkortet och styr med mjukvara