Permalänk
Medlem

Uppgradering utav dator!

Hej!

Jag har en dator som jag har varit hel nöjd med. Spelar spel som CS, GTA V osv. Men jag känner för att ge den en liten uppgradering.
Har för ca 2 månader sedan köpt ett gtx960 2gb till den och känner att den redan lyft lite i prestanda.
Även om den är OK så hade jag gärna velat ha en lite nyare i form av nytt chassi och processor även nätagg och vattenkylare mycket på grund av att den låter som ett flygplan.
Här kommer datorns specs i nuläget:
*Processor = AMD FX(tm)-6100 Six-Core
*Grafik = Asus Strix GTX960 2gb
*Moderkort Gigabyte GA-78LMT-S2P
Osäker på vad jag har för nätagg men det låter såpass mycket att jag vill ha ett nytt ändå.
*1st SSD 125GB
*1st HDD 1TB

Så eran uppgift är då att hitta en bra processor som passar till mitt moderkort, ett nätagg och en bra vattenkylare till detta.
Sen är jag inte jättekunnig när det gäller datorer så om ni har en synpunkt på min tanke att göra en sånhär uppgradering så får ni gärna ge mig en.

Ha det bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LomaN:

Hej!

Jag har en dator som jag har varit hel nöjd med. Spelar spel som CS, GTA V osv. Men jag känner för att ge den en liten uppgradering.
Har för ca 2 månader sedan köpt ett gtx960 2gb till den och känner att den redan lyft lite i prestanda.
Även om den är OK så hade jag gärna velat ha en lite nyare i form av nytt chassi och processor även nätagg och vattenkylare mycket på grund av att den låter som ett flygplan.
Här kommer datorns specs i nuläget:
*Processor = AMD FX(tm)-6100 Six-Core
*Grafik = Asus Strix GTX960 2gb
*Moderkort Gigabyte GA-78LMT-S2P
Osäker på vad jag har för nätagg men det låter såpass mycket att jag vill ha ett nytt ändå.
*1st SSD 125GB
*1st HDD 1TB

Så eran uppgift är då att hitta en bra processor som passar till mitt moderkort, ett nätagg och en bra vattenkylare till detta.
Sen är jag inte jättekunnig när det gäller datorer så om ni har en synpunkt på min tanke att göra en sånhär uppgradering så får ni gärna ge mig en.

Ha det bra!

Vad har du för budget? CS är CPU krävande mer än grafikkort´s krävande. Kanske en Intel CPU hade gjort mer susen än köpa ny AMD CPU. Men då måste du byta moderkort också och då blir det dyrare. Du kan köpa en bättre CPU kylare och överklocka först innan du köper ny CPU. Valen är många.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Vad har du för budget? CS är CPU krävande mer än grafikkort´s krävande. Kanske en Intel CPU hade gjort mer susen än köpa ny AMD CPU. Men då måste du byta moderkort också och då blir det dyrare. Du kan köpa en bättre CPU kylare och överklocka först innan du köper ny CPU. Valen är många.

Precis. Valen är många och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Efter mitt sommarjobb kommer jag ha en budget på kring 6500 men vill inte använda allt till ny dator.
Klart intel hade varit nice men som sagt, köper jag det blir det ganska mycket dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av LomaN:

Så eran uppgift är då att hitta en bra processor som passar till mitt moderkort, ett nätagg och en bra vattenkylare till detta.
Sen är jag inte jättekunnig när det gäller datorer så om ni har en synpunkt på min tanke att göra en sånhär uppgradering så får ni gärna ge mig en.

Ha det bra!

Jag ska börja med att erkänna att jag är dåligt insatt i AMD's CPU:er.
Ditt moderkort är varken det nyaste eller bästa, och vad jag kan utläsa så är en FX-8300 det bästa du kan uppgradera till med det moderkortet. Jag är dock tveksam till om det kommer ge någon större prestandaökning vid gaming.
Mitt råd blir nog att köpa nytt moderkort samt en Intel CPU om du vill uppgradera från din nuvarande CPU.

Ang. vattenkylning så är i regel en luftkylare (eftermarknads) tystare samt betydligt billigare.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jag ska börja med att erkänna att jag är dåligt insatt i AMD's CPU:er.
Ditt moderkort är varken det nyaste eller bästa, och vad jag kan utläsa så är en FX-8300 det bästa du kan uppgradera till med det moderkortet. Jag är dock tveksam till om det kommer ge någon större prestandaökning vid gaming.
Mitt råd blir nog att köpa nytt moderkort samt en Intel CPU om du vill uppgradera från din nuvarande CPU.

Ang. vattenkylning så är i regel en luftkylare (eftermarknads) tystare samt betydligt billigare.

Okej, tack så mycket för svaret. Det uppskattas! Det blir väl antagligen ny dator till sommaren då med intel processor

Skickades från m.sweclockers.com