USB 3.1 till Thunderbolt 2

Permalänk

USB 3.1 till Thunderbolt 2

Hej,
Jag tänkte köpa en extern hårddisk till min Macbook Pro Retina Late 2013. Då jag inte har mycket lagring på den. Jag tänkte köpa denna externa SSD Samsung T3 External SSD men den har USB 3.1. Som inte finns på min modell. Läste att USB 3.1 till USB 3 inte var så bra så tänkte man kunde köra USB 3.1 till Thunderbolt 2 men hittar bara adapters från USB 3.1 till Thunderbolt 3. Kan man köra USB 3.1 till Thunderbolt 2 eller måste man köra USB 3.1 till USB 3. '

Tack på förhand!

Theodor

Permalänk
Medlem

@theodordetter: Rekommenderar inte att du kör adapter på detta vis. Din Macbook har antagligen Thunderbolt 1 om jag minns rätt, så du kommer fortfarande inte komma upp i samma prestanda som Thunderbolt 2, USB-C eller USB 3.1.

Disken du kollat på är egentligen endast till för en dator med USB Type C / USB 3.1. Thunderbolt diskarna har nästan försvunnit från marknaden dessutom: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360#rparams=m=s27572635...

Vill du absolut ha disken du kollat på får du uppgradera till en dator med USB-C.
Man kan säga att USB-C (kallas även 3.1 och Type-C) är "Thunderbolt 3", next gen

Permalänk
Medlem

Om enheten har 3.0 eller 3.1 spelar oftast ingen roll.

Det är samma port i båda fallen (antigen USB-A eller USB-C) och hastigheten lär knappast begränsas av USB porten, då 3.0 har 5gbps och 3.1 gen 1 har 5gbps. endast 3.1 gen2 har 10gbps

Dom flesta enheter kör fortfarande 3.0 och handlar det om en usb-sata adapter (som dom flesta externa hårdiskar faktiskt är) så ligger fortfarande gränsen för SATA 3.0 på 6gbps, dvs lägre än usb 3.1 10gbps.

Köp en usb 3 enhet oavsett version och använd den på usb-porten så är det nemas problemas.

Sen är den där enheten iaf bara 3.1 gen 1 som fortfarande bara är 5gbps.

I recension av enheten ovan verkar sek. läs och skriv vara 450mb/sec och det är vad man förväntar sig av en SATA3 enhet.

Mycket snabbare än så blir det inte.

Permalänk
Medlem

Du kommer nog inte få USB 3.1 gen 2 att fungera i MacOS oavsett, så det är väl bara att köra som vanlig USB 3.0 5Gbps med USB-C till USB 3.0/Typ-A-kabel? Den inkluderade?